Je vám vždy líto obout krásně bílé nové tenisky a bojíte se každé první šmouhy, která na nich ulpí? A co takhle boty, které sice z krabice vybalíte v dezolátním stavu, s každým dalším nošením jsou ale čistší a bělejší? Právě takové nyní představila značka Nike a internet z nich šílí. Jak nová technologie funguje? A proč je zašlý vzhled v módním průmyslu čím dál oblíbenějším vzorem?
„Když koupíte nové boty již špinavé, nemusíte se bát jejich umazání.“ S podobnou logikou představila značka Nike v květnu své nejnovější tenisky Air Force 1 Low ‚Dirty Triple White‘. Tentokrát ale zašla ještě dál. Boty, které vypadají, jako by je někdo prodával na bazaru po letech nošení, v sobě ukrývají jedinečnou technologii. S postupným nošením se mají samy čistit.
„Zašlé tenisky AF1s. Jsou k vidění všude, žádná novinka. Tak to pojďme otočit. Air Force 1 ‚Dirty Triple White‘ nejsou tím, čím se zdají být. Pořádně se do nich obujte – pod jejich povrchem se totiž skrývá něco mnohem lepšího,“ představuje značka Nike svou novinku.
Během používání se mají z páru bot postupně odlupovat všechny špinavé prvky – imitace bláta na podrážce, zažloutlá vrstva na špičce, bocích i patách, dokonce zašedlé vnitřní vložky, které zase simulují opotřebení od ponožek. K botám navíc dostanete náhradní pár UV tkaniček, které po vystavení světlu mění svou barvu a získávají jistý vintage efekt.
Jakmile potom vynosíte své špinavé Air Force 1 do klasické bílé barvy, stanou se podle značky „živoucím čistým uměleckým plátnem pro každého, kdo je bude nosit“. My bychom jednoduše řečeno poznamenali: Můžete si je potom zašpinit vlastním způsobem.
Cena tenisek je 130 dolarů (tedy necelé 3 tisíce korun) a dostupné jsou pouze na oficiálním americkém e-shopu Nike.
Obnošený (tzv. pre-worn) vzhled se v posledních letech stal překvapivě silným módním trendem nejen v ulicích, ale i na přehlídkových molech a v kolekcích luxusních značek. Některé – jako například Gold Goose, Balenciaga nebo MMY – jsou záměrně roztrhanými, zašpiněnými nebo poslepovanými botami a doplňky pověstné a lidé za ně neváhají utrácet desítky tisíc. Jejich nositelé tak mohou světu dávat najevo, že peníze pro ně nejsou problém a klidně je utratí i za něco záměrně ošuntělého. Na obnošený či retro vzhled bot v některých svých kolekcích čas od času vsadí i výrobci Gucci, Adidas nebo již zmíněný Nike.
Kam až může móda zajít? Podívejte se na některé ikonické boty luxusních značek ve fotogalerii níže.
A co si o takovém módním trendu myslí Češi? Zeptali jsme se několika zákazníků brněnského nákupního centra. Zde jsou nejzajímavější odpovědi:
Zdroje: Nike, Instyle, respondenti redakce