Obchodním centrům v ČR roste návštěvnost i obrat. Mladí je berou jako místo na jídlo i rande

Mladá tříčlenná rodina na nákupech v obchodním centru Prostock-studio / Shutterstock

Obchodní centra, lidově „ó céčka“, patří k nejnavštěvovanějším místům ve velkých městech. Zákazníci tam nakoupí potraviny, oblečení, boty a ještě se u toho občerství nebo si odskočí k holiči. Podle průzkumu realitně-poradenské společnosti CBRE vzrostla v roce 2024 návštěvnost o 1,2 % a tržby o 4,5 %.

Přečtěte si také

Čeká nás konec 100 ml lahviček a cestovních balení? Evropská letiště mění pravidla

Návštěvnost regionálních OC od kovidu roste

Dubnový průzkum CBRE potvrdil, že návštěvnost regionálních obchodních center v České republice dlouhodobě roste. Meziročně vzrostla regionálním centrům návštěvnost o 1,2 %. Do průzkumu nebyla zahrnuta OC v Praze, kde je návštěvnost stabilně vysoká.

„Centra Češi nejčastěji vyhledávají kvůli nákupu potravin, a to zhruba jednou až dvakrát týdně. Stále oblíbené je i stravování ve food courtu. Do restaurace, kavárny anebo provozovny rychlého občerstvení lidé zavítají v průměru několikrát měsíčně. Nákup oblečení, obuvi anebo doplňků stále patří spíše k měsíčním aktivitám,“ říká Klára Bejblová, expertka CBRE na průzkum trhu a poradenství v oblasti maloobchodu pro ČR a region Evropy.

V generačním srovnání je frekvence návštěv častější u nejmladší věkové skupiny od 18 do 25 let. Podobně jako v západní Evropě vzrostla nejvíce (téměř o 3 %) návštěvnost u zážitkově orientovaných obchodních center s větší spádovou oblastí, která kromě nákupů, služeb a gastronomie nabízejí také volnočasové aktivity. Naopak mírný pokles, konkrétně o 0,4 %, zaznamenala nákupní centra v centru měst.

Westfield Chodov JakC / Shutterstock

Tržby se zvedly o 4 %, ale roste i nájem

Podle CBRE přispěl k příznivému 4% nárůstu tržeb růst reálných mezd, který společně s nízkou úrovní inflace podpořil vyšší důvěru zákazníků.

Díky zlepšení spotřebitelské nálady došlo k posílení poptávky ze strany domácností, což se následně promítlo do celoročního růstu reálných tržeb v maloobchodě. Podle dat Českého statistického úřadu vzrostly tržby v maloobchodě v roce 2024 dokonce o 4,5 %. Velkou kupní sílu tvoří mladí lidé do 25 let.

„Z pohledu nejmladší věkové skupiny se změnilo pořadí hlavních důvodů k návštěvě nákupního centra. Nákupy sice zůstávají jednoznačně nejdůležitějším motivem, nově se však na druhou příčku posunulo stravování. Výrazně větší význam přikládají mladí také službám a možnosti společenského setkávání,“ vysvětluje Jan Janáček, vedoucí retail sektoru a týmu maloobchodních pronájmů v CBRE.

Naopak pro zákazníky starší 55 let zůstávají klíčovými důvody především samotné nákupy a také speciální akce nebo slevy.

Burger se sýrem halloumi
Čas přípravy: 1 hod 30 min Obtížnost: Střední

Burger se sýrem halloumi

Připravte si s námi tento báječný vegetariánský burger se sýrem halloumi, na kterém si zajisté pochutnají nejen příznivci bezmasé stravy. Příprava je malinko náročnější, ale nebojte, s našim receptem vše hravě zvládnete.

Burger se sýrem halloumi

„Bydlíme na Kutnohorsku, takže nejblíž máme Prahu nebo Pardubice. Nejčastěji jezdíme asi na Černý most, kde je podle mě velká nabídka a je tam i IKEA. Ale když jezdíme na Moravu, tak se zastavujeme i v Olomouci v Olympii,“ říká pro Kupi.cz padesátnice Ivana.

„Všechna centra mi přijdou dost podobná, ale je pravda, že se rozhoduju podle obchodů. Mám rád třeba Celio a to je jenom někde. (...) Jídlo je pro mě taky určitě důležité, jsem rád, když tam je Burger King nebo KFC,“ říká pro Kupi.cz pětatřicetiletý Jakub.

10 největších obchodních center v ČR

Připravili jsme pro vás seznam největších obchodních center v České republice podle rozlohy a počtu pronajímaných prodejních jednotek. Je mezi nimi váš oblíbený obchoďák?

Největší obchodní centra v ČR

  1. Westfield Chodov, Praha, 102 000 m²
  2. Olympia Brno, Brno, 87 000 m²
  3. Centrum Černý Most, Praha, 84 000 m²
  4. OC Letňany, Praha, 79 000 m²
  5. Avion Shopping Park, Ostrava, 66 000 m²
  6. Forum Nová Karolina, Ostrava, 58 000 m²
  7. OC Nový Smíchov, Praha, 56 000 m²
  8. Metropole Zličín, Praha, 55 000 m²
  9. Galerie Butovice, Praha, 50 000 m²
  10. Galerie Šantovka, Olomouc, 48 000 m²
Návštěvníci obchodního centra stojí před food courtem McDonald´s a KFC Kristi Blokhin / Shutterstock

Klesají prodeje oblečení, mohou za to e-shopy

V roce 2024 zůstalo zastoupení hlavních kategorií v nákupních centrech téměř beze změn. Největší prostor zaujala móda, která tvořila 36 % prodejní plochy. Přestože má oblečení a obuv největší plochu, tržby v této oblasti klesly.

„Jedním z faktorů je stále sílící podíl online nákupů. Celkem 45 % dotázaných respondentů uskuteční cca 30 % všech svých nákupů módy online. Mezi nejpopulárnější módní platformy patří podle průzkumu H&M, Zalando, Lidl a About You. Jejich nabídku využívá alespoň občas 40 % dotázaných,“ řekl Janáček.

Druhou největší kategorií je specializovaný maloobchod se 14 %, kam spadají například optiky, lékárny, prodejny s produkty pro zdraví a krásu, hračky nebo knihy. Třetí příčku obsadil s 12 % sport.

„Nejvýraznější meziroční růst zaznamenala oblast vybavení domácnosti a nábytku, a to jak v podílu na celkové ploše (o 6 %), tak v počtu nájemců (o 5 %). Významně se rozšířil také segment péče o zdraví a krásu (z pohledu obchodů i služeb), optiky a lékárny, mužská móda a cestovní agentury,“ uzavírá Bejblová z CBRE.

Napište nám do diskuze, které je vaše nejoblíbenější obchodní centrum, nebo jestli dáváte přednost nákupům v menších obchodech nebo přes e-shopy.

Zdroje: Kupi.cz, CBRE, ČTK