Obchodní centra, lidově „ó céčka“, patří k nejnavštěvovanějším místům ve velkých městech. Zákazníci tam nakoupí potraviny, oblečení, boty a ještě se u toho občerství nebo si odskočí k holiči. Podle průzkumu realitně-poradenské společnosti CBRE vzrostla v roce 2024 návštěvnost o 1,2 % a tržby o 4,5 %.
Dubnový průzkum CBRE potvrdil, že návštěvnost regionálních obchodních center v České republice dlouhodobě roste. Meziročně vzrostla regionálním centrům návštěvnost o 1,2 %. Do průzkumu nebyla zahrnuta OC v Praze, kde je návštěvnost stabilně vysoká.
„Centra Češi nejčastěji vyhledávají kvůli nákupu potravin, a to zhruba jednou až dvakrát týdně. Stále oblíbené je i stravování ve food courtu. Do restaurace, kavárny anebo provozovny rychlého občerstvení lidé zavítají v průměru několikrát měsíčně. Nákup oblečení, obuvi anebo doplňků stále patří spíše k měsíčním aktivitám,“ říká Klára Bejblová, expertka CBRE na průzkum trhu a poradenství v oblasti maloobchodu pro ČR a region Evropy.
V generačním srovnání je frekvence návštěv častější u nejmladší věkové skupiny od 18 do 25 let. Podobně jako v západní Evropě vzrostla nejvíce (téměř o 3 %) návštěvnost u zážitkově orientovaných obchodních center s větší spádovou oblastí, která kromě nákupů, služeb a gastronomie nabízejí také volnočasové aktivity. Naopak mírný pokles, konkrétně o 0,4 %, zaznamenala nákupní centra v centru měst.
Podle CBRE přispěl k příznivému 4% nárůstu tržeb růst reálných mezd, který společně s nízkou úrovní inflace podpořil vyšší důvěru zákazníků.
Díky zlepšení spotřebitelské nálady došlo k posílení poptávky ze strany domácností, což se následně promítlo do celoročního růstu reálných tržeb v maloobchodě. Podle dat Českého statistického úřadu vzrostly tržby v maloobchodě v roce 2024 dokonce o 4,5 %. Velkou kupní sílu tvoří mladí lidé do 25 let.
„Z pohledu nejmladší věkové skupiny se změnilo pořadí hlavních důvodů k návštěvě nákupního centra. Nákupy sice zůstávají jednoznačně nejdůležitějším motivem, nově se však na druhou příčku posunulo stravování. Výrazně větší význam přikládají mladí také službám a možnosti společenského setkávání,“ vysvětluje Jan Janáček, vedoucí retail sektoru a týmu maloobchodních pronájmů v CBRE.
Naopak pro zákazníky starší 55 let zůstávají klíčovými důvody především samotné nákupy a také speciální akce nebo slevy.
„Bydlíme na Kutnohorsku, takže nejblíž máme Prahu nebo Pardubice. Nejčastěji jezdíme asi na Černý most, kde je podle mě velká nabídka a je tam i IKEA. Ale když jezdíme na Moravu, tak se zastavujeme i v Olomouci v Olympii,“ říká pro Kupi.cz padesátnice Ivana.
„Všechna centra mi přijdou dost podobná, ale je pravda, že se rozhoduju podle obchodů. Mám rád třeba Celio a to je jenom někde. (...) Jídlo je pro mě taky určitě důležité, jsem rád, když tam je Burger King nebo KFC,“ říká pro Kupi.cz pětatřicetiletý Jakub.
Připravili jsme pro vás seznam největších obchodních center v České republice podle rozlohy a počtu pronajímaných prodejních jednotek. Je mezi nimi váš oblíbený obchoďák?
V roce 2024 zůstalo zastoupení hlavních kategorií v nákupních centrech téměř beze změn. Největší prostor zaujala móda, která tvořila 36 % prodejní plochy. Přestože má oblečení a obuv největší plochu, tržby v této oblasti klesly.
„Jedním z faktorů je stále sílící podíl online nákupů. Celkem 45 % dotázaných respondentů uskuteční cca 30 % všech svých nákupů módy online. Mezi nejpopulárnější módní platformy patří podle průzkumu H&M, Zalando, Lidl a About You. Jejich nabídku využívá alespoň občas 40 % dotázaných,“ řekl Janáček.
Druhou největší kategorií je specializovaný maloobchod se 14 %, kam spadají například optiky, lékárny, prodejny s produkty pro zdraví a krásu, hračky nebo knihy. Třetí příčku obsadil s 12 % sport.
„Nejvýraznější meziroční růst zaznamenala oblast vybavení domácnosti a nábytku, a to jak v podílu na celkové ploše (o 6 %), tak v počtu nájemců (o 5 %). Významně se rozšířil také segment péče o zdraví a krásu (z pohledu obchodů i služeb), optiky a lékárny, mužská móda a cestovní agentury,“ uzavírá Bejblová z CBRE.
Napište nám do diskuze, které je vaše nejoblíbenější obchodní centrum, nebo jestli dáváte přednost nákupům v menších obchodech nebo přes e-shopy.
Zdroje: Kupi.cz, CBRE, ČTK