STK: Chystáte se na technickou? Vyhazuje se za vážné závady, ale i malichernosti. Pozor na světla

Specialista provádí technickou kontrolu automobilu, vedle něj stojí majitel vozidla Roman Samborskyi / Shutterstock

Technická kontrola tu není proto, aby nám řidičům komplikovala život, ale aby naše silnice byly bezpečnější. Auto, které nesplňuje základní normy, prostě nemá co dělat v provozu. Jasně, všichni známe příběhy o stanicích, které hledají sebemenší záminku k vyhození, abyste přišli (a zaplatili) znovu. To je ale jiný problém. Pojďme se podívat, jak se na kontrolu správně připravit.

Přečtěte si také

Vyrobte dětem bublifuk doma. Stačí vám na to jen voda, jar a trochu kypřicího prášku

Co je technická a emise?

Každé vozidlo starší než 4 roky musí v České republice absolvovat pravidelnou kontrolu na libovolné Stanici technické kontroly (STK). Interval je dvouletý a kdy vás čeká další zařizování na toto téma, zjistíte z technického průkazu nebo ze samolepky na zadní registrační značce vozu.

V praxi to funguje tak, že nejdříve absolvujete měření emisí, jehož cílem je odhalit auta s nadlimitním únikem spalin a dalších látek do ovzduší, a až poté přichází na řadu kontrola technického stavu vozu. Co se kontroluje na STK?

  • Jestli sedí identifikace vozidla – karoserie a údaje v průkazu (VIN kód atd.);
  • brzdový systém – účinnost, rovnoměrné zatížení;
  • řízení a geometrie – pevnost ramen, vůle;
  • tachometr – odpovídající nájezd;
  • bezpečnostní prvky – airbagy, bezpečnostní pásy a volant;
  • výhled řidiče – případné poškození skel, funkčnost stěračů;
  • podvozek – s ohledem na mechanická porušení a korozi;
  • světla – dosvit a ostrost;
  • výfuk a výkon motoru – pevnost, funkčnost a výkon.
Technik kontroluje stav automobilu YAKOBCHUK VIACHESLAV / Shutterstock

Nechte si auto proklepnout předem

Pokud tušíte, že by váš vůz mohl mít v některé z těchto oblastí problém, můžete ho nechat zkontrolovat předem – ideálně se obraťte na svého známého automechanika. Ten vůz prohlédne a vymění vám jen to opravdu důležité.

Jestliže auto dáte do autorizovaného servisu, vždycky nějakou tu závadu najde nebo aspoň něco preventivně vymění, takže vaše náklady na technickou se zvýší. Na druhou stranu autoservisy vám kromě opravy umí zajistit i emise a STK, a protože jsou pravidelnými zákazníky STK, máte jistotu, že projdete.

10 závad, za které se vyhazuje z STK

1. Světla ve špatné kondici

Pokud jsou vaše světlomety zažloutlé, matné nebo popraskané, mohou výrazně snižovat viditelnost, a ohrožovat tak bezpečnost provozu. Důležité je také správné nastavení světel, protože špatně seřízené světlomety mohou oslňovat ostatní řidiče, nebo naopak nedostatečně osvětlovat vozovku.

2. Nesprávný rozměr pneumatik

Každé vozidlo má v technickém průkazu uvedené povolené rozměry pneumatik. Pokud nejsou dodrženy (jsou např. širší), může dojít k problémům s ovladatelností vozu. STK kontroluje nejen samotný rozměr, ale i odpovídající rychlostní a nosnostní indexy pneumatik.

3. Špatný stav pneumatik a dezénu

Hloubka dezénu musí být minimálně 1,6 mm u letních a 4 mm u zimních pneumatik, jinak vozidlo nesplňuje bezpečnostní normy. Pneumatiky s viditelnými prasklinami, boulemi nebo jiným poškozením mohou znamenat prasknutí za jízdy.

4. Koroze podvozku

Povrchová koroze není problém, ale pokud se rez dostane do nosných částí karoserie nebo podvozku, výrazně snižuje pevnost a bezpečnost vozidla. STK kontroluje zejména stav ramen, prahů, nosníků, nádrže a dalších klíčových prvků podvozku.

5. Málo účinné brzdy

Kontrola brzdové soustavy probíhá na válcové zkušebně, kde se měří účinnost brzd na každé nápravě. Pokud brzdná síla není dostatečná nebo se brzdný účinek výrazně liší mezi jednotlivými koly, vozidlo neprojde technickou kontrolou. Kontrola se týká pedálu i ruční brzdy.

Rezavé části podvozku Winai Tepsuttinun / Shutterstock

6. Větší únik kapalin

Únik oleje, brzdové kapaliny nebo chladicí kapaliny může znamenat nejen ekologický problém, ale také potenciální riziko selhání důležitých systémů vozidla. Na STK se posuzuje, zda je únik pouze minimální (např. drobné vzlínání oleje kolem motoru), nebo jde o zásadní závadu.

7. Filtr pevných částic

U moderních dieselových motorů je filtr pevných částic povinný a jeho odstranění nebo nefunkčnost znamená automatické vyřazení vozidla z provozu. Kontrola probíhá při měření emisí, a pokud hodnoty přesahují povolené limity, vozidlo neprojde.

8. Hlučný výfuk

Poškozený nebo upravený výfuk může produkovat nadměrný hluk, který překračuje povolené normy. Pokud tlumič výfuku neplní svou funkci nebo je viditelně děravý, musíte ho nechat opravit nebo vyměnit.

9. Zatmavená skla

Přední a boční skla musí splňovat normy ohledně propustnosti světla, jinak mohou být považována za nepovolenou úpravu. Kontrola se provádí vizuálně nebo speciálním měřicím přístrojem, a pokud hodnota neodpovídá předpisům, je nutné fólie odstranit.

10. Nefunkční zadní stěrač a ostřikovač

I když se to může zdát jako drobnost, řada řidičů na to doplatila. Nefunkční zadní stěrač a ostřikovač mohou výrazně snížit viditelnost za špatného počasí. Pokud jsou tyto prvky poškozené nebo nefungují, technik vám vystaví pouze dočasnou technickou a musíte přijet ještě jednou.

Měření emisí sondou ve výfuku auta WATCH_MEDIA_HOUSE / Shutterstock

Kolik stojí STK? A co když neprojdete?

Každá stanice technické kontroly má vlastní ceník. Cena za absolvování technické kontroly se u osobního automobilu pohybuje od 1000 do 1700 Kč. Řidič musí počítat také s poplatkem za měření emisí v ceně 800 až 1200 Kč. Tím pádem se dostáváme na celkovou orientační cenu od 1800 do 2900 Kč. Ve velkých městech zaplatíte nejvíc, v odlehlejších regionech je kontrola levnější.

Když projdete, dostanete protokol o kontrole, nálepku na zadní SPZ a jezdíte dál. Jestliže technik na technické kontrole odhalí pouze lehké závady, které nebrání provozu vozidla, vystaví vám dočasnou technickou. Následně máte 30 dní na to, abyste tyto závady nechali opravit a přihlásili se na opakovanou technickou, která je levnější. V případě zjištění nebezpečných závad musíte auto odstavit a do servisu jej nechat odvézt odtahovkou.

Pokud napoprvé neprojdete a na technickou se dostavíte do 30 dní s opravenou závadou, poplatek za opakovanou technickou je obvykle 200 až 600 Kč. Opakované emise stojí obdobně. Opravnou technickou můžete absolvovat kdekoliv, protože předložíte protokol, co bylo prve špatně, ale lepší je jezdit na opravnou do stejné stanice, nejlépe ke stejnému technikovi. Podruhé projde 99 % vozů.

Od 1. ledna 2024 se informace o provedené technické kontrole a měření emisí nezapisují do velkého technického průkazu. Tyto údaje (včetně data příští STK) jsou nadále evidovány pouze online. Řidičům, kteří musí absolvovat STK, v posledních letech usnadňují život rezervační systémy. Ovšem i tak někdy bývá návštěva STK na půl dne.

Napište nám do diskuze, jestli STK absolvujete sami, nebo jestli vše necháváte na autorizovaném servisu, který auto nejdřív proklepne a pak zařídí i STK.

Zdroje: Kupi.cz, Portál řidiče, Cebia

Načítání...
Reklama
Reklama