Okolo roku 2015 jezdilo na celoročních pneumatikách v ČR jen asi 1 % osobních aut, v roce 2025 atakuje podíl 10 %. Může za to progres, který udělali výrobci pneumatik směrem k jejich jízdním vlastnostem, ale i lenost řidičů, kteří nechtějí přezouvat. Budeme na nich za pár let jezdit všichni?
Minimálně o nich slyšel asi každý motorista. Celoroční pneumatiky kombinují vlastnosti letních a zimních pneumatik tak, aby si poradily s různými teplotami i povrchy – od suchého asfaltu přes mokrou vozovku až po lehce zasněžené silnice.
„Celoroční pneumatiky jsou ideálním řešením pro řidiče, kteří ročně najedou nižší kilometrové nájezdy, zpravidla do 10 000 km, a pohybují se převážně v oblastech s mírnější zimou a stabilními povětrnostními podmínkami. Nabízí pohodlí bez nutnosti sezónního přezouvání a mohou být i ekonomicky výhodnější volbou,“ říká pro Kupi.cz Tomáš Kratochvíl z webu Pneuboss.
Co se týče označení, na jejich bočnici byste měli najít M+S, což znamená „mud and snow“ (bláto a sníh). V Česku to stačí, ale například v Německu nebo na Slovensku vyžaduje přísnější zákon trojúhelníček s názvem 3PMSF (Three Peak Mountain Snowflake), který označuje, že pneumatika prošla standardizovaným evropským testem. ČR se to zatím netýká.
A jak je tedy celoroční pneu navržena? Dezén je hlubší než u letních, ale zase menší než u klasických zimních. Směs pryže je upravená tak, aby zůstala dostatečně měkká v zimě a zároveň se příliš rychle neopotřebovala v létě. Na co si ale dát pořádný pozor?
„Vždycky je ale důležité mít na paměti, že jde o určitý kompromis a pneumatiky ze své podstaty nemohou dosáhnout výkonů zimních a letních pneumatik v daném ročním období,“ zdůrazňuje Kratochvíl.
Jak už jsme zmínili, celoroční pneumatiky si v posledních letech získávají stále více příznivců. Důvodem je nejen pokrok ve výrobních technologiích a kvalitě, ale i rostoucí poptávka po jednoduchosti a pohodlí. Ne každý chce řešit pravidelné přezouvání nebo skladování druhé sady pneumatik.
I když mají celoroční pneu své nesporné výhody, rozhodně nejsou pro každého. Řidiči, kteří si potrpí na výkon, přesnost a jistotu za volantem v každém ročním období, zůstanou věrní klasickému modelu v létě letní, v zimě zimní. Moderní celoročky mají výborné vlastnosti, ale nemůžou být tak dobré jako nejlepší letňáky a zimáky.
„Pro nadšené motoristy doporučujeme spíše volit samostatné letní a zimní pneumatiky. Celoroční pneumatiky jsou vždy kompromisem. Pokud ale řidič akceptuje určité limity a hledá pohodlné a bezpečné řešení pro běžné jízdy, celoroční pneumatiky mohou být vhodnou volbou,“ říká Kratochvíl.
Letní pneumatiky jsou konstruované pro teploty nad 7 °C – mají tvrdší směs a lepší přilnavost na suchu a za deště. Zimní zase vynikají při teplotách pod bodem mrazu – v břečce, sněhu i na ledu.
Pro náročnější řidiče, kteří jezdí často po dálnicích, do hor nebo prostě chtějí mít z jízdy maximální zážitek a pocit bezpečí, jsou tedy stále lepší volbou dvě oddělené sady. Platí to hlavně pro ty, kdo jezdí denně delší trasy – vyšší zátěž znamená rychlejší opotřebení univerzální směsi, a tím pádem i nižší životnost.
„Vždy záleží na rozměrech a parametrech pneumatiky. Zlatou střední cestu představují například značky Giti, Nexen, GT Radial nebo Hankook. V nejběžnější rozměrech jako například 205/55 R16 nebo 195/65 R15 se ceny pohybují od cca 1 125 do 2 000 Kč s DPH,“ vysvětluje Kratochvíl.
Prémiové modely (například Michelin CrossClimate nebo Goodyear Vector 4Seasons) jsou dražší, ale v testech dosahují opravdu výborných výsledků. Často se vyrovnají zimním pneumatikám.
V porovnání s letními a zimními pneumatikami je rozdíl v ceně často minimální – ale když si uvědomíte, že kupujete jen jednu sadu místo dvou, výsledná investice je výhodnější. Navíc ušetříte za přezouvání (cca 800–1 200 Kč za výměnu), takže návratnost může být už během prvního roku.
Na druhou stranu, pokud celoroční pneumatiku „sjedete“ během dvou let, protože často cestujete nebo jezdíte hodně sportovně, výhodnost se může rychle vytratit.
Zdroje: Kupi.cz, Pneu boss, Portál řidiče