Změna pro motoristy! Od 1. října v sousedních státech neplatí pneumatiky M+S jako zimní, musíte mít nové

Zimní pneumatika na sněhu Igor Link / Shutterstock.com

Abychom předešli zmatkům… V České republice můžete ještě stále vozit zimní pneumatiky s označením M+S, jejich zrušení od 1. října se týká sousedního Německa a Slovenska. Nové nařízení ale zřejmě brzy čeká i Česko, protože pneumatiky M+S jsou nahrazovány v celé EU obutím pouze se symbolem hory a vločky.

Přečtěte si také

Módní kruh: Jak trendy našich maminek a babiček znovu dobývají svět. Dynamiku změn pohání sociální sítě

V České republice musí mít vozidlo zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, a to v případě, že je na silnici souvislá vrstva sněhu nebo námraza.

M+S končí, nahrazuje ho „hora s vločkou“

Léta jsme byli zvyklí, že zimní pneumatiky měly označení právě M+S, což znamená anglicky mud a snow, tedy bláto a sníh. To se ale už před časem změnilo a evropské země zavedly nová pravidla pro výrobce zimních pneumatik, podle nichž musí nést označení s horou se třemi vrcholky a sněhovou vločkou.

Oficiálně se toto označení jmenuje 3PMSF – Three-Peak Mountain Snowflake (tři vrcholky hory se sněhovou vločkou). Na pneumatice stále můžete mít M+S, ale nesmí chybět právě symbol trojcípé hory s vločkou (viz níže).

„Dosud jako označení zimních pneumatik postačovalo známé označení M+S. Symbol sněhové vločky (3PMSF) je povinný pro zimní nebo celoroční pneumatiky vyrobené od 1. ledna 2018. V přechodném období do 30. září 2024 postačí pneumatiky M+S k tomu, aby splňovaly níže uvedené zákony o zimních pneumatikách,uvádí Continental, jeden z největších výrobců pneumatik na světě.

Pneumatiky pouze s označením M+S se přestaly vyrábět už na konci roku 2017 a od roku 2018 jsou na trhu „ty správné“ pneumatiky. Ovšem někteří řidiči můžou mít v garáži připravené na zimu stále staré přezutí, což by v případě jeho použití na sněhu znamenalo tučnou pokutu.

Důvodem zrušení pneumatik M+S bylo to, že výrobci si směrnice vykládali všelijak a toto označení měly také pneumatiky určené spíše do terénu nežli na zimní silnice. Vzniklo proto nové označení 3PMSF.

Detail zimní pneumatiky s písmeny M+S a hory s vločkou Zigmunds Dizgalvis / Shutterstock.com

Povinné od 1. listopadu, doporučené od října

Jak už jsme připomněli v úvodu, dle zákona 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu) má řidič povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března v případě, že je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.

„Řidiči motorových vozidel tedy musí mít v tomto období na vozidle zimní pneumatiky nejen, když je na silnici souvislá vrstva sněhu, ledu či námrazy, ale také v případě reálné hrozby, že k tomuto jevu dojde,“ připomíná Policie ČR. V praxi to znamená, že můžete na silnici vyjet „na letňácích“ klidně i v prosinci, pokud nebude mrznout nebo padat sníh. Ovšem Policie ČR ani odborníci to nedoporučují.

„Přezout na zimní pneumatiky doporučujeme, když teplota klesne konstantně pod 7 °C. To, zda přezujete pneumatiky podle pravidla od října do Velikonoc nebo v prosinci, záleží na povětrnostních podmínkách,radí výrobce Barum. „Je důležité vybrat si pneumatiky, které jsou certifikované pro jízdu v zimních podmínkách. Ty jsou totiž vyrobené z materiálů uzpůsobených na nízké teploty (pryž zůstává pružná a netvrdne),vysvětluje Michelin.

Hloubka dezénu musí dosahovat minimálně 4 mm. Řidiči získají včasným přezutím v říjnu nejen jistotu, že v případě mrazů bude jejich vozidlo na přilnavější sadě, ale taky se vyhnou listopadovým čekačkám v pneuservisech.

Automechanik drží pneumatiku Anatoliy Cherkas / Shutterstock.com

Pokuta 60 nebo 40 EUR

Co by se stalo, kdybyste se to rozhodli risknout a do Německa nebo na Slovensko jeli na pneumatikách M+S? V případě silniční kontroly vás čekají velké nepříjemnosti.

Jestliže bude souvislá vrstva sněhu nebo ledu nebo se budete nacházet v úseku označeném značkou „povinná zimní výbava“, pravděpodobně vás nemine pokuta – v Německu je to 60 eur, v případě ohrožení ostatních řidičů 80 eur a na Slovensku 40 eur. Kromě toho vás hlídka nejspíš nenechá pokračovat v jízdě. Další velkou komplikací by bylo, pokud byste způsobili dopravní nehodu. Ať už v rámci povinného ručení, nebo havarijního pojištění byste z pojišťovny pravděpodobně nedostali kvůli absenci zimních pneumatik ani korunu.

Řidiči by proto neměli včasnou výměnu letních pneumatik za zimní podceňovat. Ideální je přezout na sadu s označením 3PMSF na bočnicích už teď v říjnu.

Zdroje: Kupi, Portál řidiče, Policie ČR, Continental, Barum, Michelin, Garáž