Velkovýroba závislosti: Jak tabákové firmy vytvořily generaci závislou na jídle

Žena odmítá burger, cigaretu a lahev alkoholu Slava Dumchev / Shutterstock.com

Všichni víme, že nezdravé jídlo škodí. Ale proč je tak těžké mu odolat? Vědci z Univerzity v Kansasu odhalili znepokojivou souvislost mezi tabákovým průmyslem a potravinami, které konzumujeme. Zjistili, že tabákové společnosti, jež v minulosti vlastnily potravinářské řetězce, účelově zaplavovaly trh potravinami s vysokým obsahem soli, tuku a cukru v takových kombinacích, které v nás vyvolávají závislost.

Přečtěte si také

Vypucujte dětem školní batoh, aby byl jako nový. Pračka podle odborníků ale není dobrý nápad

Tajemství „hyperchutných“ potravin

Odborníci jako „hyperchutné“ potraviny (HPF) nazývají lákavě chutnající produkty obsahující nezdravé tuky, jednoduché sacharidy a sůl ve velkém množství, které v mozku spouští mechanismus odměny, tzv. „hyperchuť“.

„Tyto potraviny manipulují s naším mozkem tak, že nevnímá signály o sytosti. Jíme dál a dál, aniž bychom si uvědomovali, že už máme dost. To má samozřejmě negativní dopad na naše zdraví,“ varují odborníci z Kansaské univerzity.

Doktorka Tera Fazzinová z Univerzity v Kansasu ve své studii vysvětluje: „Hyperchutným potravinám se dá jen těžko odolat. Za to může unikátní kombinace živin, která navozuje až orgasmický' zážitek z jídla.“

Dědictví tabákových gigantů

Fazzinová ve své studii „US tobacco companies selectively disseminated hyper-palatable foods into the US food system: Empirical evidence and current implicationsporovnávala potraviny prodávané společnostmi vlastněnými tabákovými koncerny s produkty firem bez této vazby.

Výsledek? Potraviny od tabákových gigantů vykazovaly o 29 % vyšší pravděpodobnost, že budou spadat do kategorie „tučné a slané HPF“, a o 80 % vyšší pravděpodobnost, že půjde o „slané HPF obsahující sacharidy“.

Ačkoliv se tabákové společnosti v polovině roku 2000 zbavily svých potravinářských aktivit, jejich „hyperchutné“ dědictví přetrvává. Více než 57 % potravin na trhu má stále vysoký obsah tuku a soli a 17 % vysoký obsah cukru a soli, bez ohledu na to, kdo je v současnosti vyrábí.

Holčička drží v ruce hranolky a usmívá se SFROLOV / Shutterstock.com

Nebezpečný marketingový koktejl

Děti jsou obzvláště zranitelnou skupinou. Marketing nezdravých potravin na ně cílí ze všech stran – z televize, billboardů, internetu i přímo v obchodech.

„Reklamní kampaně na nezdravé potraviny podporují u dětí špatné stravovací návyky, které si pravděpodobně ponesou i do dospělosti,“ varuje dietoložka Joanna Blythmanová, autorka knihy „Bad Food Britain: How A Nation Ruined Its Appetite“.

Boj za zdravější budoucnost

Je nezbytné si uvědomit, že „hyperchutné“ potraviny jsou navrženy tak, abychom jich snědli co nejvíce, i když to vlastně nechceme.

„Není to jen o slabé vůli,“ zdůrazňuje Fazzinová. „Jde o kombinace látek, které matou náš mozek a brání mu vyslat signál sytosti, i když už jsme snědli tři burgery nebo pět sladkých tyčinek.“

Je na čase prohlédnout marketingové triky a uvědomit si, jaký dopad má volba jídla na naše zdraví.

Zdroj: Kupi, Bad Food Britain: How A Nation Ruined Its Appetite, Neurosciencenews, NCBI