Biedronka musí odškodnit zákazníky za klamavou reklamu. Každý poškozený dostane poukázku v hodnotě přes 800 korun

Polský obchod Biedronka Alexa_Space / Shutterstock.com

Polský obchodní řetězec Biedronka se dostal do problémů kvůli klamavé reklamě. Tamní Úřad pro hospodářskou soutěž a ochranu spotřebitele vyměřil této obchodní síti s levnými potravinami trest. Poškození zákazníci nyní dostanou kompenzaci ve formě poukázky v hodnotě 150 zlotých, což odpovídá přibližně 860 českým korunám. Odškodnění se může týkat i některých zákazníků z Česka, kteří v inkriminovaném období v Biedronce nakupovali.

Přečtěte si také

Víte, které kupujete? Rozdíl mezi sterilovaným a kysaným zelím není jen v ceně a chuti, ale obsahu cenných vitamínů

Polský diskontní řetězec Biedronka čelí kritice za nekalé obchodní praktiky. Společnost Jeronimo Martins Polska, která síť vlastní, uvedla zákazníky v omyl během akce „Kouzlo slev“ konané začátkem prosince loňského roku. Úřad pro hospodářskou soutěž a ochranu spotřebitele nyní rozhodl, že Biedronka musí poškozeným zákazníkům poskytnout kompenzaci v podobě poukázky v hodnotě 150 zlotých.

Průběh klamavé akce

Biedronka během promoakce nabízela zákazníkům s věrnostní kartou nebo aplikací benefit ve formě poukázky při nákupu tří produktů z kategorie knih a hraček. Slibovala vrácení poloviny utracené částky za tyto produkty zpět v podobě poukázky vytištěné na účtence, kterou bylo možné využít při dalším nákupu.

Zásadním problémem však bylo, že v reklamních materiálech v prodejnách chyběl přesný seznam produktů, na které se akce vztahovala. Některé akční zboží bylo označeno hvězdičkou s drobným textem informujícím o omezeních jen vybraných průmyslových výrobků či textilu.

Zákazníci tak byli nepříjemně překvapeni, když značnou část zboží běžně řazeného do propagovaných kategorií nemohli poukázkou zaplatit. Informace o vyloučení některých položek, jako jsou drogerie, kosmetika či osvěžovače vzduchu, se navíc dozvěděli až po nákupu z vytištěné účtenky s poukázkou.

Rozhodnutí úřadu

Antimonopolní úřad konstatoval, že Biedronka porušila práva spotřebitelů a dopustila se nekalých obchodních praktik. Kompletní podmínky akce nebyly v prodejnách dostatečně dostupné tak, aby si je zákazníci mohli předem v klidu prostudovat.

Prezident Úřadu pro hospodářskou soutěž a ochranu spotřebitele Tomasz Chróstny proto rozhodl, že řetězec musí poskytnout odškodnění všem poškozeným zákazníkům, kteří v období od 1. do 3. prosince 2022 v rámci akce „Kouzlo slev“ nakoupili, získali akční poukázku, ale nevyužili ji a jsou stále vedeni ve věrnostním programu Moje Biedronka. Každý takový zákazník dostane automaticky do 14 dnů od nabytí právní moci rozhodnutí připsánu na svou věrnostní kartu poukázku v hodnotě 150 zlotých za každý nevyužitý poukaz z akce.

Účtenka z obchodu Biedronka Anna Gawlik / Shutterstock.com

Odškodnění i pro Čechy?

Kompenzace od Biedronky by se mohla týkat i některých zákazníků z Česka a Slovenska. Řetězec totiž před třemi lety rozšířil svůj věrnostní program i na zákazníky z okolních zemí.

Pokud tedy někteří z českých nebo slovenských držitelů věrnostní karty Moje Biedronka v inkriminovaném období na začátku prosince 2022 nakoupili, získali akční poukaz, ale nevyužili ho, pravděpodobně mají také nárok na slíbenou kompenzaci. Bude ale záležet na individuálním posouzení, zda splňují všechny podmínky stanovené polským antimonopolním úřadem.

Reakce Biedronky

Obchodní řetězec se k celé kauze vyjádřil jen stručně s tím, že vyplacení kompenzací je splněním povinnosti vyplývající z rozhodnutí Úřadu pro hospodářskou soutěž a ochranu spotřebitele.

Poukázky v hodnotě 150 zlotých bude možné uplatnit na veškeré zboží nabízené v prodejnách Biedronka v rámci jednorázových nákupů, a to po dobu jednoho roku od jejich vystavení. Nebude je však možné vyměnit za hotovost. Biedronka se tak snaží zmírnit reputační újmu a vyjít vstříc poškozeným zákazníkům.

Kauza klamavé reklamy polského řetězce Biedronka ukazuje, jak důležitá je ochrana práv spotřebitelů. Díky razantnímu zásahu antimonopolního úřadu se poškození zákazníci dočkají adekvátní kompenzace. Případ by měl být varováním pro všechny obchodníky, že uvádění spotřebitelů v omyl a nekalé praktiky se nevyplácí. Zákazníci by zase měli být obezřetní, pečlivě číst podmínky akcí a nenechat se zlákat sliby bez ověření detailů.

Zdroj: TVN24, UOKIK