Tesco snižuje ceny dámských hygienických potřeb o hodnotu DPH. Jde příkladem v boji proti menstruační chudobě

Vchod do prodejny Tesco josefkubes / Shutterstock.com

Menstruace je přirozená součást života každé ženy, ale ne všechny si mohou dovolit kvalitní hygienické pomůcky. Řetězec Tesco se rozhodl na tento problém upozornit a přispět k jeho řešení. Od 21. května snižuje ceny dámských hygienických potřeb vlastní značky o hodnotu DPH. Chce tak inspirovat i další obchodníky a otevřít celospolečenskou diskuzi o menstruační chudobě.

Přečtěte si také

Souboj: Živý vs. umělý vánoční stromeček. Jaké jsou jejich výhody a nevýhody a co je ekologičtější varianta?

Menstruační chudoba je vážný problém

Podle odhadů si každá desátá žena v Evropě nemůže dovolit adekvátní menstruační pomůcky. To jim brání chodit do školy, do práce a zapojovat se do běžného života. Užívání provizorních řešení, jako je vata či látky ze starého oblečení, navíc ohrožuje jejich zdraví.

„I v dnešní době si bohužel řada žen u nás stále nemůže dovolit nákup menstruačních pomůcek. Rozhodli jsme se udělat první krok a snižujeme ceny dámských hygienických potřeb vlastní značky o hodnotu DPH. Doufáme, že tímto budeme inspirovat i další,“ říká Katarína Navrátilová, generální ředitelka Tesco Česká republika.

Tesco pomáhá ženám i potravinovým bankám

Tesco se snaží na problém menstruační chudoby nejen upozornit, ale i aktivně pomáhat. Pro své zaměstnankyně, které tvoří 73 % personálu, poskytuje od října 2023 menstruační pomůcky na toaletách zdarma.

Pravidelně také spolupracuje s Českou federací potravinových bank. Dvakrát ročně se zapojuje do Sbírky potravin s cílem poskytnout základní potraviny a drogerii lidem v nouzi. Potravinové banky distribuují i hygienické vložky od státu a výrobců, ročně jich rozdají 2-3 miliony kusů.

Grafika ke kampani o snížení cen na dámské hygienické potřeby Tesco

Vláda a parlament zatím nepomohly

Česká ženská lobby a další organizace dlouhodobě usilují o snížení DPH na dámské hygienické potřeby. Naposledy žádaly premiéra o zahrnutí tohoto opatření do konsolidačního balíčku, vláda ani parlament to však nepodpořily.

I tato skutečnost ukazuje, jak souvisí rozhodování s nedostatečným zastoupením žen, neboť muži ve vládě i v parlamentu u nás mají výraznou většinu, což vede k přehlížení problémů jako je právě menstruační chudoba,“ komentuje Marta Smolíková z České ženské lobby.

Tesco jde příkladem, nabídka platí do konce roku

Od roku 2007 umožňují právní předpisy EU členským státům snížit DPH u dámské hygieny. Tesco se jako první velký řetězec v Česku rozhodlo přistoupit k tomuto kroku a jít ostatním příkladem. Akce potrvá od 21. května do 31. prosince 2024 a týká se výrobků vlastní značky.

Menstruační chudoba je v moderní společnosti 21. století nepřijatelná. Způsobuje ženám fyzické, psychické i emocionální problémy a vyřazuje je z běžného života. Je potřeba o tomto tématu mluvit a hledat systémová řešení. Krok společnosti Tesco je důležitým signálem a impulsem pro další firmy, organizace i jednotlivce, aby se k úsilí o dostupnost menstruačních pomůcek pro všechny ženy přidali.

Zdroj: Tesco, Kupi