Užijte si jaro s kedlubnem, tato zelenina vás v mnoha ohledech překvapí

Čtveřice kedlubnů Melica / Shutterstock.com

Kedluben patří mezi první jarní zeleninu, kterou můžeme na zahradě ochutnat. Chutná skvěle syrový i tepelně upravený, kromě chuti však potěší také mnoha zdravotními přínosy. Jelikož rychle roste a dokonce i v obchodech je levný, je vhodné se seznámit se všemi možnostmi jeho využití. Představíme si ty nejlepší kedlubnové recepty a důvody, proč byste ho měli na jaře konzumovat co nejčastěji.

Přečtěte si také

Koktejly z piva osvěží a povzbudí vaše chutě. Znáte black velvet nebo micheladu?
Koktejly z piva osvěží a povzbudí vaše chutě. Znáte black velvet nebo micheladu?

Co víte o kedlubnu?

Možná vám vrtá hlavou, jestli je to kedluben nebo kedlubna – v češtině jsou správně obě verze. V Evropě se používá už stovky let, ale pochází z jižní a jihovýchodní Asie.

Kedluben je typický svou velkou, kulovitou hlízou. Nejrozšířenější je kedluben bílý, který má šedozelenou barvu, a kedluben modrý, který je křiklavě fialový. Ačkoliv se dobře a snadno pěstuje, je třeba mu zajistit dostatek vlhkosti, aby nebyl dřevnatý. Když to však se zaléváním přeženete, může vám popraskat.

V tuzemsku jsou kedlubny oblíbené, průměrný Čech jich spořádá kolem 2,5 kilogramů za rok. Vzhledem k přínosům této zeleniny to nicméně není mnoho.

Kedluben modrý Brent Hofacker / Shutterstock.com

Zdravotní přínosy kedlubnu

Kedluben se vyznačuje především množstvím zdraví prospěšných látek, které obsahuje – v jeho 100 g najdete třeba 350 mg draslíku, 24 mg vápníku a 19 mg hořčíku. Stejné množství obsahuje i 62 mg vitamínu C, a to při pouhých 27 kcal. S čím vším vám tato zelenina pomůže?

Podpora imunity

Kedluben obsahuje širokou škálu antioxidantů, jako je vitamín C, antokyany, isothiokyanáty a glukosinoláty. Tyto rostlinné sloučeniny chrání vaše buňky před poškozením volnými radikály, které by jinak mohlo zvýšit riziko onemocnění. Slupka fialové kedlubny má zvláště vysoký obsah anthokyanů, což je typ flavonoidů, který dává zelenině a ovoci červenou, fialovou nebo modrou barvu. Vysoký příjem antokyanů je spojen s nižším rizikem srdečních onemocnění a může také prospívat mozkové činnosti.

Kupte si kedluben v akci

Lepší trávení

Vláknina v něm obsažená vám může výrazně zlepšit trávení, pomáhá totiž rozpohybovat vaše střeva, snižuje zácpu, křeče a nadýmání. Obecně zlepšuje i kvalitu gastrointestinálního systému a zároveň maximalizuje efektivitu příjmu živin.

Pomoc při hubnutí

Jde o ideální zeleninu při hubnutí, protože má nízký obsah kalorií, vysoký obsah vlákniny a je nabitá prospěšnými živinami. Vláknina vám dává pocit sytosti, takže toho spořádáte mnohem méně.

Žena drží tác s nakrájenou kedlubnou Nungning20 / Shutterstock.com

Více energie

Tato zelenina je bohatá na draslík, který je jedním z klíčových hráčů v chování svalů a nervů v těle. Pomáhá nám každý den pohybovat se, dýchat, reagovat a fungovat. Přiměřené množství tohoto minerálu může být skvělým doplňkem vašeho jídelníčku, abyste byli bdělí, energičtí a ve skvělé kondici.

Regulace krevního tlaku

Draslík v kedlubnu funguje také jako tzv. vazodilatátor, který snižuje zátěž kardiovaskulárního systému tím, že uvolňuje napětí krevních cév a tepen. To může zvýšit oběh v celém těle, okysličit klíčové oblasti a snížit riziko kardiovaskulárních příhod, jako jsou mrtvice nebo infarkty.

Chcete podpořit své zdraví?

Boj s anémií

Významné množství železa v kedlubnách jde ruku v ruce s obsahem draslíku – železo pomáhá zvyšovat počet červených krvinek v těle, které jsou nezbytné pro prevenci anémie. Vápník obsažený v kedlubnách může také pomoci zlepšit vstřebávání železa vaším tělem.

Pevnost kostí

Vysoký obsah manganu, železa a vápníku podporuje pevnost kostí, což je vhodné zejména v pokročilém věku.

Zdraví očí

Kedlubny jsou bohatým zdrojem karotenů, včetně beta-karotenu, který v těle působí jako antioxidační sloučenina, zejména v oblasti očí. Vitamín A může zase pomoci předcházet makulární degeneraci a šedému zákalu.

Kedlubnové carpaccio s olivovým olejem C Teubner / Shutterstock.com

Využití kedlubnu v kuchyni

Samotný i na chleba: Už jste vyzkoušeli chléb s tvarohem a syrovými plátky kedlubnu? Je to pochoutka. Můžete ho také nakrájet na kostky a zobat u televize – když ho lehce posolíte, jeho chuť bude ještě výraznější.

Kedlubnový salát: Nastrouhejte kedluben a smíchejte ho se zeleninou, kterou máte doma, třeba se strouhanou mrkví, čínským zelím, rajčetem a paprikou. Vznikne vám chutný a zdravý salát plný vitamínů.

S ředkvičkami půjde skvěle dohromady

Kedlubnové bramboráčky: Vezměte si recept na bramboráky a brambory nahraďte kedlubny. Můžete je také s brambory smíchat, výsledek bude lahodný.

Kedlubnové zelí: Kedlubnové zelí je skvělé zejména k masu – stačí zeleninu nastrouhat do hrnce, podlít vodou, přidat sůl, pepř, kmín, trochu cukru a nechat dusit tak dlouho, dokud nezměkne.

Zapečený plněný kedluben NoirChocolate / Shutterstock.com

Kedlubny na smetaně: Nakrájejte si kedlubny na kostičky, v kastrolu je podlijte vodou, nechte je dusit a postupně přimíchejte smetanu na šlehání a zahustěte jíškou. Podávat můžete třeba s bramborem.

Plněné kedlubny: Nechte kedlubny na několik minut vařit ve vroucí vodě, pak je vydlabejte, naplňte je směsí sýru nebo uzenin a nechte v předehřáté troubě péct asi půl hodiny na 180 °C.

Smažené kedlubny: Kedlubny nakrájejte na silnější plátky, obalte v trojobalu a usmažte je dozlatova.

Kedlubnová polévka: Nahrubo nastrouhané kedlubny dejte na pánev, na které jste si na másle nechali zpěnit cibuli. Chvíli restujte, poté přidejte mouku a zalijte vývarem. Přidejte muškátový oříšek, sůl, pepř a petržel. Vařte cca 10 minut a přidejte smetanu, chvíli míchejte a poté můžete podávat.