Černý čaj a jeho účinky na zdraví. Snižuje cholesterol a zlepšuje soustředění

Pytlíky se sypaným černým čajem, uvařený černý čaj ve skleněném hrnku Canva

Černý čaj, tedy lístky čajovníku čínského, je hned po vodě nejvíce konzumovaným nápojem na světě. Z čajů má nejvýraznější chuť a barvu a obsahuje také nejvíce kofeinu, který povzbuzuje a zlepšuje soustředění. Jeho pravidelné pití má pozitivní účinky na zdraví, protože v sobě skrývá řadu antioxidantů a dalších zdraví prospěšných látek.

Přečtěte si také

Jak vyčistit myčku bez chemie?
Jak vyčistit myčku bez chemie?

Nápoj plný antioxidantů

Černý čaj je chutný nízkokalorický nápoj, který obsahuje přibližně 40 mg kofeinu na 220 ml. Denně bychom přitom neměli přijmout více než 400 mg, těhotné ženy pak polovinu.

Lístky černého čaje jsou plné antioxidantů, látek, které pomáhají z organismu odstraňovat volné radikály, jež poškozují buňky v těle a jsou zdrojem mnoha onemocnění.

Mezi tyto antioxidanty patří například polyfenoly, které dle některých studií pomáhají snižovat cholesterol, hladinu cukru v krvi, udržují zdravý mikrobiom střev a mohou zpomalit množení a růst nádorových buněk. Černý čaj obsahuje také flavonoidy, například katechiny, které dokážou zlepšovat zdraví srdce a cév a předejít srdeční příhodě, a množství vitamínů a minerálů.

Dva skleněné hrnečky s černým čajem na dřevěných kulatinách Unsplash

Uvolňuje a zlepšuje soustředění

Vedle kofeinu černý čaj obsahuje také aminokyselinu zvanou L-theanin, která pomáhá zlepšovat bdělost a soustředění. L-theanin patří mezi taniny (též třísloviny), které na sebe vážou kofein a v organismu zajišťují jeho pozvolnější uvolňování, díky čemuž má poté déletrvající účinky. Pokud se po dlouhé noci cítíte unaveni, sáhněte proto raději po černém čaji než po kávě.

L-theanin rovněž zvyšuje aktivitu alfa vln v mozku, které navozují pocity uvolnění a soustředěnosti. Pití černého čaje pomáhá také při nachlazení, protože podporuje vykašlávání. Dobrým pomocníkem je i při žaludečních potížích, kdy pomáhá doplnit tekutiny při průjmu a zvracení.

Vyberte si zdravý černý čaj v akci

Sypaný, nebo sáčkový?

Černý čaj je k dispozici buď jako sypaný, nebo ve varných sáčcích. Sypaný čaj se vyrábí z celých čajových lístků nebo jejich velkých kousků, jež obsahují dostatek aroma a esenciálních olejů, které čaji zaručují tu nejvyšší kvalitu. Díky tomu je čaj chutnější, voňavější a má více zdravotních benefitů. Sypaný čaj lze navíc použít pro více nálevů.

Do varných sáčků se čaj drtí na velmi malé kousky, z nichž aromata dříve vyprchají, a proto ani zážitek z pití není tak kvalitní. Jeho výhodou je jednoduchost a rychlost přípravy, která nevyžaduje čajové sítko.

Sypaný černý čaj Canva

Vyzkoušejte variantu bez kofeinu

Pokud z jakéhokoli důvodu omezujete kofein, ale chuti dobrého čaje se nechcete vzdát, můžete vyzkoušet bezkofeinovou variantu. Existuje celá řada postupů, jak černý čaj zbavit kofeinu, nejšetrnějším z nich je však použití oxidu uhličitého, který za pomoci podtlaku kofein v čaji rozpustí, aniž by jakkoli ovlivnil chuť nebo vůni čaje.

Černý čaj bez kofeinu mohou bez problému pít i děti, těhotné a kojící ženy a senioři. Na našem trhu je k dispozici bezkofeinový čaj značky Ahmad Tea, Čajová zahrada či English Tea Shop.

Jak jej správně připravit?

Zdravotní benefity, které černý čaj přináší, by byla škoda nevyužít, zvláště když je jeho příprava tak jednoduchá. Pokud si připravujete sypaný čaj, do čajového sítka dejte 2–3 gramy čaje na 120 ml vody. Vodu poté uvařte, nechte chvíli odstát, aby měla méně než 100 stupňů, přelijte lístky a nechte louhovat 3 až 5 minut podle toho, jak silný čaj máte rádi. Poté vyjměte sítko z vody a můžete podávat.

Nezapomeňte, že sypaný čaj je vždy silnější než čajové sáčky, proto jej dávkujte s rozvahou. Na přípravu čaje je lepší použít filtrovanou vodu, která lépe zachová jeho aroma i chuť. Pokud jde o čaj v sáčcích, ty můžete v nápoji nechat louhovat o něco déle. Nikdy je však v čaji nenechávejte po celou dobu podávání.

Několik hrnků s různými způsoby podávání černého čaje, s mlékem, citronem, mátou nebo medem Unsplash

S medem, citronem nebo mlékem?

Výhodou černého čaje je jeho variabilita. Lze jej pít horký i studený, hořký nebo sladký a při nachlazení s citronem a medem. Vzhledem k jeho podobnosti s kávou není divu, že je v některých koutech světa podáván i s mlékem. Ochutnejte i tuto variantu, anglický čaj, jak se černému čaji s mlékem podle jeho domoviny říká, chutná jako slabší bílá káva a je opravdu vynikající.

Zkuste ranní kávu nahradit černým čajem

Méně je někdy více

Přestože neexistují konkrétní doporučení, kolik černého čaje vypít, obecně platí, že by jeho konzumace neměla překročit 4 velké šálky (500 ml) denně. Těhotné a kojící ženy by pak měly tuto spotřebu snížit na 2 šálky. Nadměrná konzumace černého čaje by mohla kvůli obsahu kofeinu vyvolat nežádoucí účinky, jako jsou bušení srdce, bolest hlavy, nervozita, průjem, podrážděnost, zmatenost, třes, brnění končetin či křeče.

Negativum pití černého čaje je i to, že barví zuby a může způsobit oxidaci zubní skloviny. Kvůli obsahu kofeinu není černý čaj vhodným nápojem ani pro děti. Těm raději nabídněte kvalitní ovocný nebo zelený čaj, případně černý bez kofeinu.