Ztráta motivace i myšlenky na smrt, zmiňují mámy dětí na distanční výuce. Psycholožka radí, co s tím

Děti ztrácí motivaci k učení. Canva

Děti, které navštěvují první stupeň základní školy, se v pondělí částečně vrací do lavic. Ty z druhého zůstávají na distanční výuce, z níž jsou ale mnozí žáci i jejich rodiče nešťastní. Oslovili jsme proto psycholožku, aby popsala, jak se situace odráží na dětské psychice, a poradila, co lze dělat ke zmírnění důsledků.

Přečtěte si také

Nejjednodušší recepty na vánoční cukroví, které bez námahy zvládnete i s dětmi

Vlaďku trápí dceřina přecitlivělost

Vlaďka má desetiletou dcerku, která se školou před pandemií nemívala žádné problémy. Chodila do ní ráda, učení jí šlo hladce a měla spoustu kamarádek, které jsou v jejím věku velice důležité.

Za poslední rok se ale vše změnilo – ve škole byla párkrát, jinak se učí z domova, stejně jako všechny české děti. Její maminka se svěřila, že se od té doby trápí.

„Dcera on-line výuku snáší, jak jen to jde,“ popisuje Vlaďka, „vyhovuje jí, že nemusí brzy vstávat. Ale tím výčet pozitiv končí. Je čím dál plačtivější, reaguje extrémně přecitlivěle na jakoukoliv chybu, i když je to naprostá maličkost. Má obrovský strach, že se při testu splete a že se překlikne. Při výuce nemá možnost debaty s učitelkou, třeba jí vysvětlit, proč něco udělala jinak, doptat se. Návrat do školy bude radostný, ale po té době i extrémně těžký.“

Mnohým dětem distanční výuka nevyhovuje. Canva

Martina pro syna vyhledala výživového poradce i doučování

Kromě klasické výuky byly zrušeny také veškeré mimoškolní aktivity. Ty hodně chybí jedenáctiletému Kubovi. Jeho maminka Martina o zkušenosti s distanční výukou a uzavřením kroužků říká: „Z počátku bral situaci jako dobrodružství, jenže jarní výuka vloni se nepovedla, paní učitelka nestíhala a jen zadávala úkoly, což ho brzy přestalo bavit. Zlepšilo se to až na podzim. A letos od ledna je to asi nejhorší, výuka sice docela jede, ale syn ztrácí motivaci k učení.“

Kromě Kubovy psychiky a získávání vědomostí jeho rodiče musí řešit i následky nedostatečného pohybu: „Dost přibral, protože ho baví hlavně týmové sporty. Museli jsme vyhledat pomoc výživové poradkyně, která mu upravila jídelníček, a paní na doučování angličtiny, matematiky a češtiny. Teď se tedy těšíme, že zase vyrazí do školy, i když ty podmínky jsou hrozné. Chápu testování, ale roušky a rotace se mi nelíbí. Na druhou stranu lepší něco než nic. Je mi těch dětí upřímně líto…“

Ze zpráv našich čtenářů

Na Facebooku se zhruba v polovině března rozjela diskuse právě na téma, jak děti snáší distanční výuku. Z některých výpovědí maminek nám v redakci až mrazilo.

  • „Syn 8 let nám řekl, že chce umřít, protože už ho nic pěkného nečeká. 14letý je naprosto apatický, vše dělá jako robot. 17letý řeší, co se školou, když nemá praktickou část.“
  • „Dopoledne dřepí u PC, naobědvá se a už sedí u počítače znovu, aby vypracovala úkoly. Chybí kontakt s učitelem i spolužáky. I když se snažím se jí věnovat, nejde to. Chodím do práce a stejně ji nezabavím tak, jako by se zabavila venku s kamarády. Je to hrozná doba a tak, jak my rádi vzpomínáme na své dětství, tak tato generace nebude mít žádné hezké vzpomínky. Nezájem absolutně o všechno. Ať už se vše vrátí do normálu.“
  • „Jsem zvědavá na ty děti, až půjdou do další třídy, jestli tu třídu dají a jestli učitelé na tohle vše budou přihlížet, nebo budou flákat rovnou koule.“

Co na to říká psycholožka Simona Dejdarová?

„Děti je třeba podpořit v tom, aby si více vybíraly, čemu budou svůj čas a úsilí věnovat, aby byly zodpovědné, ale netrápily se příliš tím, že jejich výkony a výsledky v některých oblastech nemusí odpovídat době před lockdownem.

Ve své praxi občas řeším, že rodiče požadují po svých dětech, aby si udržely ve škole i v mimoškolních aktivitách výsledky a postavení v dětském kolektivu jako před locdownem. To je ale často nemožné, protože míra toho, jak jsou rodiče schopni nebo ochotni se svým dětem v současné době věnovat, se v rodinách velmi liší. Zatímco někteří rodiče mají potřebu asistovat dětem při výuce (a třeba i napovídat při testech), jiní jsou rádi, že zvládnou základní péči o domácnost a školní povinnosti musí nechat zcela na svých dětech.“

Kromě vyučování schází sociální kontakt. Canva

Osobní setkávání je důležité

Odbornice dále doporučuje, abychom dětem pomohli s udržováním „živých“ sociálních kontaktů. Setkává se totiž s vystrašenými dětmi, které se bojí nákazy a samy se izolují, u menších dětí se mohou vyvinout až úzkosti a přehnané obavy o zdraví vlastní i blízkých lidí, které jsou většinou přenesené z původně úzkostných rodičů nebo prarodičů.

„Většina škol i dalších on-line poskytovatelů vzdělání a zábavy už ví, že práce ve virtuálním prostoru je náročnější na pozornost, samostatnost, dětskou sebedůvěru, vůli i motivaci. Hodiny a lekce musí být kratší, pauzy delší, čas strávený on-line celkově kratší než čas, který děti trávily ve škole a na odpoledních aktivitách,“ říká Simona Dejdarová.

On-line kontakt živá setkávání s lidmi nenahradí. Děti, možná ještě více než my, dospělí, potřebují fyzický kontakt, společný pohyb, potřebují vnímat emoce, mimiku, dotýkat se, společně se smát, hrát si. Starší děti se potřebují setkávat v partách, ve dvojicích, potřebují si zkoušet žít různé druhy vztahů.

„Pokud jim toto brzy neumožníme v plném rozsahu, míra frustrace v naší nejmladší generaci poroste a řada dětí bude vystavena riziku rozvoje psychických poruch nebo poruch chování,“ uzavírá Simona Dejdarová, která poskytuje pomoc rodinám v krizových situacích a také psychologické poradenství například v rámci organizace Parent project sdružující pacienty se svalovou dystrofií a dalšími vzácnými nervosvalovými onemocněním i jejich rodinné příslušníky.

Děti se vrátí do školy s rouškami. Canva

Jak to tedy od pondělí bude?

  • Do mateřských školek se vrátí předškolní děti, a to do skupin max. po 15 osobách. Roušky ani respirátory mít nemusí.
  • Do základních škol první stupeň v rotačním režimu. Děti budou dvakrát týdně testované a budou muset mít roušky. Malotřídky rotační režim mít nebudou.
  • Druhý stupeň a středoškoláci zůstávají na distanční výuce.
  • Ministerstvo školství nicméně plánuje umožnit žákům druhého stupně základních škol a studentům středních i vysokých škol docházku na dobrovolné konzultace ve skupinách do šesti studentů.
  • Otevřou se základní umělecké a jazykové školy, a to ve formě 1 žák a 1 učitel.
  • Studenti středních škol, konzervatoří, vyšších odborných škol a posledních ročníků vysokých škol by se měli vrátit na praktickou výuku a do laboratoří 19. dubna.