Coca-Cola vs. Pepsi: V čem se liší a která je lepší?

Coca-Cola vs. Pepsi: V čem se liší a která je lepší? monticello / Shutterstock.com

Kdybyste si měli vybrat mezi Coca-Colou a Pepsi, který kolový nápoj by to byl? Dokázali byste přesně popsat, co na tom jednom milujete víc? A co vám na tom druhém vadí? Anebo rozdíl prostě nevidíte a je vám jedno, jestli v kině čepují Coca-Colu nebo Pepsi? Pojďme si tedy říct, v čem se tyto dva kolové nápoje jeden od druhého liší.

Přečtěte si také

Řetězce se předhánějí, kdo nabídne lepší merch. Nabídka je zajímavá a vtipná zároveň

Složení je podobné

Začněme úplně od začátku a podívejme se nejdříve na složení obou nápojů.

Co je v Coca-Cole?

Coca-Cola obsahuje vodu, fruktózo-glukózový sirup, oxid uhličitý, barvivo E150d (amoniak sulfitový karamel), E338 (kyselina fosforečná) a přírodní aroma včetně kofeinu.

Co je v Pepsi?

Pepsi obsahuje vodu, cukr, oxid uhličitý, barvivo E150d (amoniak sulfitový karamel), E338 (kyselina fosforečná), kofein a přírodní aroma.

Rozdíl je v použitém sladidle

Vcelku stejné, viďte? Tedy až na jeden detail. Zatímco Coca-Cola v testované plechovce měla ve složení uveden levnější fruktózo-glukózový sirup, ve složení Pepsi je cukr, za což jí patří bod.

Co se množství cukru týče, Coca-Cola obsahuje 11,2 gramů / 100 ml (45 kcal) a Pepsi 11 gramů / 100 ml (43 kcal).

Ale nebývalo tomu tak vždy, dříve Pepsi obsahovala více cukru než Coca-Cola a ke slazení používala levnější fruktózo-glukózový sirup, zatímco Coca-Cola obsahovala cukr, ale bylo jej méně. Teď už se ale jejich role vyměnily a jak můžete ze složení vyčíst, Coca-Cola nyní využívá levnějšího sladidla a Pepsi toho dražšího, tedy cukru (alespoň u nás v ČR).

Složení obou nápojů se příliš neliší Jana Albrechtová

Díky karamelu jsou kolové nápoje takto hezky hnědé a nejen to, nápoji dodává i nahořklou chuť a jemné aroma připáleného cukru.

Kyselina fosforečná se zcela běžně používá k dochucení a okyselení kolových nápojů a tyto dva nejsou výjimkou. A pak zde máme kofein a přírodní aroma. Kofein je stimulant, ale zároveň také přispívá k typické chuti obou nápojů a dodává jim nahořklou chuť.

Ne až tak tajná receptura

Co se přesně skrývá za složkou „přírodní aroma“ se asi nikdy nedozvíme, protože právě zde je ukryto se vší pravděpodobností ono tajemství chuti.

Je však známo, že by Coca-Cola měla být ochucena vanilkovým, skořicovým a citrusovým olejem a dalšími tajnými přísadami, zatímco Pepsi voní po citrónech.

V roce 2011 však američtí novináři zveřejnili podrobný recept na přípravu Coca-Coly, který našli ve starých atlantských novinách. Původní Coca-Cola tedy obsahovala alkohol, pomerančový olej, citronový olej, olej z muškátového oříšku, koriandrový olej, neroli olej, skořicový olej, sirup, extrakt z koky, kyselinu citronovou, kofein, cukr, vodu, limetkový džus, vanilku a karamel.

Kdyby nebylo lékárníků, nebylo by Pepsi ani Coca-Coly

K tomu se samozřejmě pojí příběh. Oba nápoje vynalezli lékárníci.

Coca-Cola obsahovala původně kokain a alkohol

Praotcem Coca-Coly byl John Stith Pemberton, který byl během americké občanské války zraněn, měl bolesti, a stal se tak závislým na morfiu. Rozhodl se však pro méně škodlivou náhradu, a tak roku 1886 představil svůj nový produkt – Pemberton's French Wine Coca.

Tento nápoj byl alkoholický a obsahoval cocaethylen, tedy mix kokainu a alkoholu. Pemberton, stejně jako jeho současníci, kolovému nápoji připisovali až zázračné účinky.

Pemberton nápoj doporučoval například vědcům, básníkům, lékařům či právníkům, kteří čelí vysoké duševní námaze. Dokonce říkal, že jeho nápoj povzbuzuje pohlavní orgány a sám americký prezident Grant prý jeho nápoj užíval při bolestech způsobených rakovinou hrtanu.

Pemberton's French Wine Coca se tehdy prodávala ve velice slušném počtu – 720 lahví denně.

Pepsi pomáhala s trávením a byla naprosto „čistá“

Pepsi je též dílem lékárníka – vynalezl ji Caleb Bradham v roce 1893 a pojmenoval Brad’s Drink. O pět let později byl nápoj přejmenován na Pepsi-Cola. Proč Pepsi?

Bradham věřil, že jeho nápoj pomáhá s trávením, stejně tak jako enzym pepsin. Na rozdíl od Coca-Coly ale Pepsi neobsahovala alkohol. Její původní složení zahrnovalo vodu, cukr, karamel, citronový olej a přírodní aromatické látky. Tedy žádný kokain ani kofein.

Pepsi se rovněž dařilo skvěle, jenže po první světové válce stoupla cena cukru, což se jí stalo osudným a v roce 1923 poté zbankrotovala.

Pepsi se chtěla chuti Coca-Coly vyrovnat

Pokud vám oba nápoje přijdou chuťově naprosto stejné, nejste sami. Spousta lidí rozdíl skutečně nepozná.

Pepsi původně nechutnala tak jako dnes. Nový majitel však recepturu vylepšoval až do té míry, že jednoho dne chutnaly oba nápoje téměř totožně, a Pepsi vyzvala Coca-Colu na souboj chutí. Tato rivalita, již v poslední době můžeme sledovat v mnoha televizních reklamách, není novinkou, ale sahá až do roku 1975, kdy došlo k první výzvě.

Jak je možné, že Pepsi v testech chutí naslepo vyhrává?

Pepsi vyhrává u těch, kteří mají rádi sladší chuť. Obsahuje o něco méně cukru než Coca-Cola a také podstatně méně sodíku, a to 30 mg v jedné 250ml plechovce, zatímco Coca-Cola 45 mg ve stejném množství.

Možná jste si také všimli, že Coca-Cola má více bublinek než Pepsi, což se na vnímání sladkosti také určitým způsobem podepíše.

A aby toho nebylo málo, složení jednotlivých nápojů není v každé zemi stejné. Například Coca-Cola v plechovce, která se prodává v Thajsku, obsahuje 32 gramů cukru a ta v Kanadě 39 gramů. Běžnou praxí firem je, že chuť přizpůsobují chuťovým zvyklostem obyvatel konkrétní země.

Pepsi a Coca-Cola v plastových lahvích monticello / Shutterstock.com

Proč má ale Coca-Cola větší prodeje?

Dalším důvodem, proč lidé často upřednostňují jeden nápoj před druhým, je vnímání značky.

Jen si to představte. Kdybyste si měli teď v období Vánoc vybrat mezi Pepsi a Coca-Colou, nebude na vás více působit právě Coca-Cola? Její reklamy se Santa Clausem a vánočním kamionem jsou evergreenem každých Vánoc. U nás se však spousta lidí shodne spíše na tom, že nejvíce vánoční a nejkrásnější reklamou je ta naše kofolová s kudrnatou holčičkou: „Ne, ne, já nemusím, já už ho vidím!“

Coca-Cola hraje u zákazníků na citlivou notu a svým marketingem se u nich snaží vyvolat příjemné pocity. Pepsi na druhou stranu vsází na slavné tváře, jako jsou Britney Spears, Beyoncé, Pink, Enrique Iglesias, David Beckham, One Direction apod.

V chuti obou nápojů skutečně není velký rozdíl a oblíbenost mnohdy pramení ze sympatií k jedné nebo druhé značce.