Zdravá a chutná pomazánka plná bílkovin? Může být i bez masa a nikdo to nepozná

Pomazánka z cizrny a tofu, tři kousky opečené bagety RomanaMart / Shutterstock.com

Připravit dobrou a hlavně zdravou pomazánku, aby všem chutnala, je kumšt. Všechno, co je dobré, nicméně nemusí být zákonitě nezdravé. Vyzkoušejte tuhle pomazánku – je velmi jednoduchá, zdravá a především pak dobře zasytí, takže vám možná pomůže držet chutě na uzdě a kalorie na povolené hodnotě.

Přečtěte si také

Má se trampolína na zimu uklidit, přikrýt, anebo nechat být? A jak ji správně zazimovat?
Má se trampolína na zimu uklidit, přikrýt, anebo nechat být? A jak ji správně zazimovat?

Dvě základní suroviny – cizrna a tofu

Tato pomazánka se skládá ze dvou základních surovin, kterými jsou tofu a cizrna. Postupem času došlo k vylepšení do takové podoby, kterou můžete vidět níže.

K tofu a cizrně byla přidána marináda, mražená zelenina, cibule, sójová omáčka a lahůdkové droždí. Složení v této fázi je zcela veganské a pomazánka je velice chutná, i když trošku tužší konzistence. Když však přidáte tvaroh, bude ještě jemnější a půjde i lépe roztírat.

Tofu si v této pomazánce zamilujete – kupte ho se slevou

Že v ní není maso? To nemusí nikdo poznat

Pomazánka může nejen chutí, ale i barvou připomínat třeba tradiční paštiku Matěj. Hlavní podíl na tom má použitá marináda arrabbiata, která se dá koupit přímo u výrobce, v řeznictvích a také v supermarketech. Použít můžete samozřejmě i marinádu jinou, třebaže tím změníte chuť pomazánky. Fantazii se meze nekladou.

Pomazánka ve sklenici, dva plátky bagety namazané pomazánkou, na nich jsou kolečka červené cibule a bylinky sweet marshmallow / Shutterstock.com

Recept na pomazánku bez masa

Co budeme potřebovat?

  • 2× lahůdkové tofu (např. Toppo z Lidlu)
  • 40 g marinády arrabbiata (prodávané například v Albertu či v Tescu)
  • 120 g zmražené zeleniny (např. Nowaco bretaňská směs)
  • 2 menší cibule (60 g)
  • 1 konzervu cizrny (např. Bonduelle vapeur)
  • olej

Na dochucení například:

  • 2 lžíce lahůdkového droždí
  • půl vaničky polotučného tvarohu (125 g)
  • sójovou omáčku
  • sůl a pepř
Dva plátky toastu namazané pomazánkou a ozdobené bylinkami Jacek Bieniek / Shutterstock.com

Postup přípravy

  1. Tofu nakrájejte na kostičky a přidejte 40 gramů marinády, promíchejte a nechte chvíli odpočívat.
  2. Do pánve nalijte trošku řepkového oleje (klidně jen dva gramy).
  3. Potom vsypte mraženou zeleninu a opékejte.
  4. Mezitím si nakrájejte dvě menší cibule a dejte je k zelenině na pánvi.
  5. Jakmile bude zelenina trošku opečená, vložte marinované tofu a přiklopte poklicí.
  6. A až bude i tofu po stranách lehce opečené, přidejte cizrnu z plechovky a opět přikryjte.
  7. Občas celou směs promíchejte a chvilku ponechte v pánvi.
  8. Nyní obsah pánve ještě zatepla rozmixujte – buď ponorným mixérem, anebo ve food procesoru.

Základ je hotový – a veškeré další úpravy jsou již pouze na vás. Čím a jak ji ještě dochutíte? Solí, pepřem, sójovou omáčkou či lahůdkovým droždím? Kápnout můžete i trochu marinády. A přidat lze i zmiňovaný tvaroh, potažmo máslo, pomazánkové máslo či jiné suroviny.

A na co se hodí?

Pomazánka skvěle sedne na libovolný typ pečiva, ideálně třeba na opečený toast či krajíc čerstvého chleba. Servírovat ji ale můžete klidně i s proužky syrové papriky.

Dobrou chuť!