„Měla jsem chuť se propadnout a ostraha mi ještě přidala,“ popisuje zákaznice zážitek s bezpečnostním alarmem

Bezpečnostní vstup do prodejny s oblečením BY-_-BY / Shutterstock.com

Jana prošla bezpečnostní bránou v obchodě. Začala pípat. Neměla u sebe nic neuhrazeného a neměla ani žádné jiné tašky. Přesto ji ostraha zastavila a prověřila, zatímco jiní zákazníci prošli bez kontroly. Její příběh ukazuje, jak snadno vznikne nepříjemná situace. Jaká práva má zákazník, který je neprávem podezírán?

Přečtěte si také

Nebezpečné krémy na nohy a ruce se objevily v Česku. Safety Gate varuje před jejich používáním, mohou poškodit zdraví

„Když brána pípala poprvé, zastavila jsem se. Když pípala podruhé, úplně jsem ztuhla,“ vypráví Jana, která se rozhodla o svůj zážitek podělit s redakcí Kupi.

Ostrý zvuk, pohledy lidí, rychlé kroky ochranky. „Neměla jsem u sebe nic kromě kabelky. A stejně jsem viděla, jak se ke mně blíží strážný s výrazem, který bolel.“ Bylo to krátké, ale intenzivní. Stačilo pár vteřin a Jana si připadala, jako by udělala něco špatného.

Bezpečnostní alarm a podezřívavost ostrahy

Jana (41 let) pracuje jako kosmetička a ten den šla po práci do supermarketu pro běžné nákupy. Neměla s sebou nic kromě malé kabelky, klíčů a účtenky za dva rohlíky, které koupila v pekárně cestou. Po zaplacení nákupu prošla bezpečnostní bránou. Ta okamžitě spustila alarm. Jana se zastavila a udělala krok zpět. Brána pípala znovu.

„Přišel ke mně mladý člen ochranky a bez pozdravu řekl: Pojďte sem. Podíváme se, co tam máte.“ Uvnitř ní se všechno stáhlo. „V tu chvíli jsem měla chuť se propadnout. Lidé se zastavovali a dívali na mě.“

Zatímco Jana stála u zdi a předkládala kabelku k nahlédnutí, všimla si něčeho, co ji zasáhlo ještě víc. Za jejími zády prošel elegantně oblečený pán s plnou taškou značkového oblečení. Brána zapípala znovu. Strážný se ani nepohnul. „Až potom mi to došlo. On mě zkontroloval jen proto, že jsem přišla ve starší bundě a bez drahých doplňků. Tenhle pocit byl asi horší než samotné pípání.“

Jana se snažila zůstat klidná a spolupracovat. Ostraha ji nakonec pustila. Vyplynulo, že brána měla technický problém a spouštěla se náhodně. Nikomu jinému kontrolu neudělali. „Nešlo o čas, šlo o pocit. Najednou jsem si připadala jako podezřelá jen podle vzhledu. To bylo to nejsilnější.“

Jana odešla domů se směsí studu a vzteku. Až později si řekla, že měla právo cítit se jinak a reagovat sebevědoměji.

Odborný komentář

Odborník: Mgr. Viktor Bláha, právník se specializací na ochranu spotřebitele

Jak často se setkáváte s tím, že brána pípá neprávem? „Velmi často. Brány reagují na klíče, mobil, magnety nebo mají prostě technickou závadu. Pípnutí automaticky neznamená podezření z krádeže.“

Je pochopitelné, že se zákazník cítí poníženě? „Ano, protože jde o veřejnou situaci. Před lidmi to působí jako stigma a každý má tendenci si myslet, že udělal něco špatného. Přitom jde ve většině případů o omyl techniky.“

Co je v takové situaci legální, a co už ne? „Ostraha vás může požádat o zastavení a požádat o spolupráci. Nemá ale právo prohledávat osobní věci, hrabat v kabelce nebo vás nutit svlékat se. Vše musí být dobrovolné. Zadržet vás mohou jen tehdy, pokud mají jasné důkazy o krádeži.“

Jak má reagovat svědek, pokud vidí nespravedlivý přístup? „Může nabídnout podporu, například říci, že brána pípala i u něj. Je to drobnost, ale postiženému to dodá sebevědomí.“

Co byste poradil čtenářům, aby chránili sebe i své právo na důstojnost? „Zůstat klidní, ale pevní. Požádat o vysvětlení, zeptat se, proč kontrolují jen je. A klidně si říct o vedoucího. Každý má právo na korektní zacházení bez ohledu na oblečení nebo vystupování.“

Co dělat, když brána pípá a jste neprávem zastaveni

  • Zůstaňte klidní a řekněte, že jste ochotni spolupracovat.
  • Požádejte o vysvětlení, proč kontrolují právě vás.
  • Věci ukazujte dobrovolně, ostraha nemůže prohledávat bez vašeho souhlasu.
  • Pokud brána pípá často, požádejte o kontrolu přímo u pokladny nebo o přivolání vedoucího.
  • Pokud se cítíte nespravedlivě označeni, můžete požádat o záznam z kamer.

Jana říká, že příště už se nenechá zahnat do pocitu viny. „Naučilo mě to stát si za svým. Pípající brána ze mě zloděje neudělala a já už se nenechám posuzovat podle bundy.“ Její vzkaz čtenářům je jednoduchý. „Když se to stane vám, pamatujte, že máte právo na slušné jednání. Nebojte se ho připomenout.“

Zdroje: Kupi.cz, příběh Jany (41), vyjádření právníka pro redakci