Tohle se nepovedlo. Lidé jsou zklamaní z letošní vánoční reklamy Coca-Coly. Opět je vygenerovaná AI

Vánoční kamion Coca-Coly ArtBBNV/ Shutterstock.com

„Vánoce jsou tady, Vánoce jsou tady…“ Rozezněla se vám v hlavě ikonická znělka reklamy na Coca-Colu, která každoročně symbolizuje příchod svátečního období? Letos červený kamion přivezl kromě očekávání i kontroverzní videoklip. Společnost si totiž i tento rok nechala slavnou reklamu vygenerovat umělou inteligencí a podle některých tím pořádně šlápla vedle. Proč spousta fanoušků nešetří kritikou? A co na letošní reklamu říkáte vy?

Přečtěte si také

Dokonale propečená s křupavou kůrčičkou: Nejlepší husa se upeče sama za 12 hodin a bez kontroly

Coca-Cola to s AI zkouší podruhé

Červené kamiony jako každý rok projíždí zasněženou krajinou a nadšeným fanouškům přiváží pod dozorem Santa Clause oblíbenou limonádu. Tentokrát ale trochu jinak. Celou reklamu si nápojový gigant nechal vygenerovat umělou inteligencí. Stejně jako loni. Poněkud neohrabaný pokus tehdy sklidil vlnu kritiky. Technologie od té doby ale pokročila, proto Coca-Cola vsadila na druhý pokus. A zatímco někteří odvážnému kroku tleskají, u mnohých fanoušků si firma reputaci nenapravila.

„Minulý rok lidé kritizovali provedení reklamy. Tento rok je za nás ale desetkrát lepší a propracovanější,“ řekl zahraničním médiím Patrik Thakar, šéf AI oddělení ve společnosti Coca-Cola. „Vždycky bude někdo nespokojený, nemůžeme se zavděčit všem. Pokud ale bude většina zákazníků spokojená, je to pro nás jasný signál, že máme v novém směru pokračovat,“ dodal Thakar.

„Nejlepší reklama pro Pepsi“

Použití umělé inteligence společnost nijak neskrývá, informace o vygenerování se objeví hned na prvních snímcích. Poté v záběrech vidíme, jak projíždějící kamiony vzbuzují zájem nejrůznějších zvířátek – od ikonických ledních medvědů přes pandu a lenochoda až po tuleně nebo veverky. Bystrým divákům ale neunikla celá řada nedokonalostí. Mnozí proto takový počin stále nazývají bezduchým, odfláknutým a neuvěřitelným a neváhají poznamenat, že jím Coca-Cola přímo nahrává svému konkurentovi: značce Pepsi.

„Nejziskovější reklama v historii Pepsi,“ napsal posměšně jeden z uživatelů YouTube pod originální video. Jeho reakce si vysloužila tisíce souhlasů. A co dál lidem vadí?

Zvířátka nepřesvědčí, kola kamionu si žijí vlastním životem

Některým například neušlo, že zvířátka na mnohých záběrech působí až moc dětsky a nevzbuzují ty pravé emoce, případně že dav lidí ke konci reklamy doslova zůstává pod koly kamionu, která by ho (pokud by šlo o reálnou situaci) musela nevyhnutelně přejet.

„AI se dokonce ani nezvládne rozhodnout, kolik kol bude náklaďák mít,“ naráží jeden z komentujících pod snímkem na fakt, že nákladní auto má v každém záběru jiný počet kol.

„Když už si nechám vygenerovat reklamu pro tak velkou společnost, tak si alespoň pohlídám detaily. Tohle vypadá jako práce hotová za deset minut,“ nešetří kritikou ani jiný uživatel.

AI reklama i tak zaměstnala stovku lidí

Spoustě lidí také vadí fakt, že si miliardová Coca-Cola nechává reklamy generovat umělou inteligencí a nedává příležitost skutečným umělcům a kreativcům.

Na to konto společnost přiznala, že svěřením výroby reklamy do rukou AI expertů opravdu ušetřila značné množství peněz i času (vytvořit minutový spot trvalo zhruba měsíc namísto jednoho roku), současně ale přiblížila, že na snímku poskládaném ze 70 000 různých záběrů spolupracovalo na 100 lidí z firmy Coca-Cola i kreativních a reklamních agentur.

Využití umělé inteligence tak společnost považuje za inovativní krok vycházející vstříc budoucnosti.

Snímek z české reklamy na Kofolu Kofola.cz

Česká klasika spoléhá na lidskost

Zatímco ve Spojených státech i jinde ve světě je symbolem začátku Vánoc červený kamion, u nás je to bezesporu chvíle, kdy se v televizi objeví reklama s holčičkou a prasátkem. Kofola populární snímek odvysílala poprvé v roce 2003 a od té doby má čestné místo na našich obrazovkách. I když v průběhu let prošla reklama drobnými úpravami, stále zůstává věrná ústřednímu motivu. A jak nám potvrdila sama značka, umělá inteligence nemá ve vánočních spotech žádné místo.

„Vánoce jsou pro nás hlavně o emocích, které spojují lidi – a ty se nejlépe předávají lidsky. Proto se k reklamě s holčičkou a prasátkem rádi vracíme, stala se součástí českých Vánoc stejně jako cukroví nebo kapr. Technologie, včetně AI, nám do budoucna určitě můžou pomáhat v různých fázích tvorby, ale vánoční příběhy chceme vyprávět pořád po našem,“ uvedla pro redakci Kupi Eliška Hypšmanová, specialistka externí komunikace Kofola.

Zdroje: Coca-Cola (Youtube.com), Hollywood Reporter, Kofola pro redakci Kupi.cz