Jak by se vám líbila dovážka zboží z Lidlu až pod nos? Řetězec začal testovat novou službu – se svou dodávkou vyjíždí za zákazníky do menších obcí a potraviny včetně čerstvého ovoce, mléčných výrobků nebo mražených potravin jim prodává přímo z vozu. Kde je služba dostupná? A měla by pojízdná prodejna místo i na našem trhu?
Pokud jste se už začali těšit na rozvoz nákupů z Lidlu v Česku, pak vás musíme zklamat. Unikátní projekt totiž začal řetězec testovat v Maďarsku. Snahou je zvýšit dostupnost základních potravin i v odlehlých oblastech, kde jsou možnosti nákupů značně omezené.
„Naším cílem je podpořit obyvatele menších vesnic a dát jim šanci objevit produkty z Lidlu. Řada z nich má nejbližší supermarket 20 nebo 30 kilometrů daleko, což je často odrazuje od toho, aby naše prodejny navštívili,“ uvedla Zita Szlavikovicsová, zakladatelka projektu a předsedkyně správní rady Lidl Maďarsko.
Mobilní prodejna, ve kterou se po zaparkování mění upravená dodávka s logem Lidl, vozí obyvatelům na 80 druhů základního zboží od ovoce a zeleniny přes mléčné produkty až po mražené potraviny nebo základní drogerii. Ceny přitom zůstávají stejné jako v supermarketech, zákazníci navíc nemusí připlácet ani žádný poplatek za dopravu nebo obsluhu.
Lidl v Maďarsku na svých stránkách zveřejnil termíny pro jednotlivé obce a časy, po které bude na uvedených adresách dostupný, obvykle jsou to 3 až 4 hodiny. Během 25 dní takto zvládne obsloužit přibližně 27 000 zákazníků.
Lidl Magyarország / LinkedIn.com
Projekt prodejny „na čtyřech kolech“ je zatím až do poloviny listopadu v pilotní fázi testování a společnost bude postupně vyhodnocovat, nakolik se u zákazníků osvědčí. Jak také maďarští zástupci Lidlu připomněli, mobilní prodejna nemá konkurovat a ohrožovat lokální prodejce, ale pouze dopřát zákazníkům rozmanitější nabídku. Současně má ověřit, zda bude o služby tohoto typu zájem.
„Byli bychom rádi, kdyby se s podobným projektem přidaly i další řetězce a spustily své vlastní mobilní prodejny,“ dodala Szlavikovicsová.
Ačkoliv je česká pojízdná prodejna Lidl zatím v nedohlednu, přesto nás zajímalo, zda by o ni byl mezi Čechy zájem. Oslovili jsme několik zákazníků a čtenářů Kupi z menších vesnic a zeptali se jich na názor.
New Africa / Shutterstock.com
Horší dostupnost potravin na vesnicích a v odlehlejších lokalitách u nás nicméně poměrně dobře začínají kompenzovat tzv. bezobslužné prodejny fungující v nonstop režimu, kterých neustále přibývá. Jejich největším provozovatelem je skupina COOP, pár jich otevřela i Žabka nebo řetězec Flop Top, případně je zřizují samy obce a soukromníci.
Svou působnost postupně rozšiřují také internetové supermarkety, jako je Rohlík, Košík nebo iTesco, které neustále zvětšují rozvozové mapy a stávají se čím dál dostupnějšími i pro obyvatele malých obcí.
Jak například informovalo Tesco, od letošního září je online služba s doručením až domů dostupná již pro více než tři čtvrtiny českých domácností. Expanzi oznámil i Rohlík.cz, který od září vozí nákupy až k 98 % Čechů a pokrývá téměř celé území republiky.
Zdroje: Lidl.hu, Daily News Hungary, Tesco, Rohlík, respondenti pro redakci Kupi.cz