Co dělat, když vám v obchodě omylem vrátí víc peněz? „Jednejte poctivě,“ radí právnička

Nešťastná žena v obchodě u pokladny Kupi.cz / AI

Čtenářka Jana (42) z Brna se redakci Kupi svěřila s příběhem, který by mohl potkat kohokoliv z nás. Při placení velkého nákupu v supermarketu dostala od prodavačky omylem o tisíc korun víc. Všimla si toho až doma – a místo toho, aby peníze nechala být, se rozhodla jednat férově. Její příběh ukazuje, že čestnost se stále vyplácí.

Co v článku najdete

Přečtěte si také

Zatočte doma s vlhkostí dřív, než se objeví plíseň. Ze vzduchu ji dokážou vysát i některé pokojovky

„Byl pátek večer, u pokladen plno, děti netrpělivé a já spěchala domů. Podala jsem prodavačce pětitisícovku a převzala vydané peníze. Doma jsem je přepočítala a zůstala stát jako opařená – v peněžence bylo o tisíc víc,“ vypráví Jana (42), která se se svým skutečným příběhem svěřila redakci Kupi.

„První myšlenka byla: Mám si to nechat? Ale hned mi došlo, že bych kvůli tomu nespala,“ dodává.

Jana, maminka dvou školáků, nakupovala po práci ve svém oblíbeném supermarketu. Nákup byl větší, takže zaplatila hotově pětitisícovkou. Po příchodu domů položila tašky na stůl a při uklízení účtenky si všimla, že peníze nesedí. Místo očekávané částky měla o tisíc korun víc.

„Nejdřív jsem si myslela, že jsem se přepočítala. Ale ani po druhém přepočítání to nesedělo. Ten pocit mi nedal klid. Věděla jsem, že by mohla mít pokladní problém,“ popisuje Jana. Ještě ten večer se rozhodla vrátit do obchodu.

„Prodavačka byla překvapená, ale tvrdila, že vydala správně. Byla nervózní, viděla jsem, že se bojí,“ říká Jana. A měla pravdu – jak se později ukázalo, pokladní se bála reakce vedoucí směny.

Jana proto požádala, aby mohla mluvit přímo s vedoucí. Situaci popsala otevřeně, přinesla i účtenku a přebytečné peníze. Vedoucí poděkovala a zkontrolovala pokladnu. Po chvíli zjistila, že je v ní opravdu o tisíc korun víc, než mělo být. „Prodavačka měla slzy v očích, byla strašně ráda, že se to vysvětlilo,“ říká Jana.

Ruka drží českou stovku Jana Krizova / Shutterstock.com

Odborný komentář

Mgr. Petra Nováková, právnička

Jak často se s podobnými situacemi setkáváte? Poměrně často. Pokladní chyby patří mezi nejčastější drobné omyly při hotovostních platbách.

Musí zákazník přebytečné peníze vrátit? „Ano, podle občanského zákoníku jde o bezdůvodné obohacení. Pokud si člověk peníze ponechá, může být v krajním případě obviněn i z přestupku nebo podvodu, i když šlo o omyl.“

Jak by měl zákazník správně postupovat? „Nejlepší je vrátit se co nejdříve, ideálně ještě ten den, a situaci nahlásit vedoucímu prodejny. Vyplatí se mít účtenku – usnadní to ověření transakce.“

A co když si zákazník všimne chyby až po několika dnech? „I tehdy je vhodné se vrátit. Obchod většinou dokáže transakci dohledat podle pokladního systému. Čím dřív se člověk ozve, tím snadněji se to řeší.“

Jak by měli reagovat prodavači a vedení obchodu? „S respektem a poděkováním. Zákazník, který vrátí peníze, si zaslouží uznání – takové případy pomáhají posilovat důvěru mezi lidmi.“

„Ten večer jsem šla domů s dobrým pocitem. Nešlo o tisíc korun, ale o klid na duši,“ uzavírá Jana. Její příběh je důkazem, že čestnost a férové jednání mají stále místo i v dnešní uspěchané době.

Zdroj: Kupi, respondenti redakce, Mgr. Petra Nováková