Papírové stravenky už dnes používá jen část zaměstnanců, přesto stále zůstávají běžnou formou zaměstnaneckého benefitu. Petra (38) z Brna se při jejich placení v obchodě setkala s nečekanou reakcí pokladní – otevřeným výsměchem. Místo hádky ale zareagovala věcně a klidně. Psycholožka vysvětluje, proč je podobných situací v obchodech stále víc a jak si zachovat nadhled.
Když Petra (38) podala u pokladny několik papírových stravenek, pokladní se ušklíbla a poznamenala: „To jako někdo ještě používá?“ Vzápětí se ozval smích od kolegyně i zákazníků. „Bylo to nepříjemné, hlavně kvůli dceři, která stála vedle mě,“ popisuje Petra. „Řekla jsem jí proto klidně, že na ty stravenky musím být osm hodin denně v práci a že to nejsou jen papírky – živí celou naši rodinu.“
Petra se se svou zkušeností svěřila redakci Kupi, protože chce upozornit, že i drobná neuctivost u pokladny může člověka zasáhnout.
Petra pracuje jako administrativní pracovnice v menší brněnské firmě. Zaměstnavatel svým lidem zatím nedává elektronické karty, ale klasické papírové stravenky. „Pro nás to není žádná rarita. Kolegové je používají běžně, je to součást mzdy,“ vysvětluje.
Incident se odehrál v běžném supermarketu. „Pokladní si stravenky převzala, ale se smíchem řekla, že tohle už neviděla roky. Všichni se smáli a mně bylo trapně,“ popisuje Petra. Místo hádky zvolila klidný tón: „Řekla jsem jí, že to možná nevypadá moderně, ale že si ty stravenky poctivě vydělávám v práci.“ Podle Petry se pokladní zarazila a rychle situaci uzavřela.
„Nešlo mi o konflikt, jen jsem chtěla, aby si uvědomila, že smát se lidem kvůli způsobu placení není v pořádku,“ dodává.
Zamrznuti tonovi / Shutterstock.com
Mgr. Iva Slámová, psycholožka se zaměřením na mezilidskou komunikaci:
Proč jsou podobné situace v obchodech časté?„V každodenním stresu lidé často ztrácejí cit pro takt. Stačí drobná poznámka a zákazník se může cítit ponížený. Mnoho lidí si neuvědomuje, že pracují s veřejností a reprezentují obchod.“
Jak reagovat, když nás někdo zesměšní?„Důležité je nenechat se strhnout emocemi. Krátká, klidná odpověď, která situaci zasadí do kontextu, často funguje lépe než hádka. Přesně to udělala paní Petra – nastavila hranice, ale bez agresivity.“
Jak se vyrovnat s pocitem trapnosti?„Stud je přirozená reakce. Pomáhá si připomenout, že problém není v nás, ale v chování druhého. Někdy může pomoci i nadhled nebo humor.“
Co by měli dělat zaměstnavatelé a obchody?„Měli by zaměstnance školit nejen v prodeji, ale i v komunikaci a empatii. Drobné chování totiž ovlivňuje celkový dojem z nákupu.“
Jak reagovat na neuctivé chování u pokladny:
Petra dnes říká, že se za stravenky nestydí. „Je to způsob, jakým platím za poctivě odvedenou práci. A pokud se někomu zdají zastaralé, není to důvod se vysmívat,“ uzavírá.
Zdroj: redakce Kupi.cz, rozhovor s Petrou a Mgr. Ivou Slámovou