„Ježíšku, chci Labubu!“ Hit roku si brousí zuby na letošní Vánoce, za originály dají rodiče i tisíce

Labubu výloha Summer_Wind / Shutterstock.com

Spousta rodičů už letos asi tuší, že až přijdou na řadu dopisy Ježíškovi, bude jim vládnout jediné slovo: Labubu. Fenomén „ošklivých mončičáků“ neutichá, právě naopak a POP Mart přichází s další novinkou: Miniaturními klíčenkami. Na trhu se začínají beznadějně vyprodávat, o to větší radost pak mají ti, kterým se je podaří ulovit. Co všechno se objevuje v obchodech a čím tento rok udělat malým (i velkým) milovníkům Labubu radost?

Přečtěte si také

Víc bakterií než na záchodě. Kuchyňské prkénko nestačí jen opláchnout vodou, hrozí křížová kontaminace

Prodeje Labubu raketově rostou

Zatímco někteří mají Labubu jen za další z trendů, který odejde stejně rychle, jako přišel, jiní roztomilá monstra považují za investici s předpokladem, že o ně bude zájem i v budoucnu. Kam až popularita čínských postaviček zajde, se teprve ukáže (ostatně i japonský fenomén Hello Kitty vznikl v 80. letech „z ničeho“ a dnes je po Pokémonech druhou nejvýdělečnější mediální frančízou vůbec).

Jedno je ale jisté, Labubu – kteří se vyrábí už od roku 2019 – jsou stále zde a POP Mart chrlí na trh další novinky. Tou aktuální jsou mini plyšové přívěsky, které čínská hračkářská společnost uvedla na trh v srpnu a které odstartovaly masovou vlnu prodejů, jak informovalo BBC. Také kvůli tomu jsou nyní položky ze série „The Monsters“ na e-shopu POP Mart téměř kompletně vyprodané.

Co jsou zač noví Labubáci?

Nová edice Pin For Love přichází opět v tzv. mystery „blind boxech“. Plyšové postavičky na klíčence jsou menší, čemuž odpovídá i jejich trochu nižší cena. Na oficiálních stránkách výrobce se prodávaly za 18 euro (v přepočtu 440 korun), v Česku jsou aktuálně dostupné od 1 199 Kč.

Na našem trhu se v poslední době ale objevily i různé dražší limitky nebo „přerostlá“ monstra z edice Zimomo, která mají na výšku 58 cm a s cenovkou kolem 14 599 Kč míří hlavně na sběratele.

  • Tipy na originální produkty značky POP Mart, které koupíte i u nás, najdete například ve fotogalerii výše. K dostání jsou jak u prodejců hraček, tak elektroniky, nebo dokonce v online supermarketech.

Trh začíná být přesycený

I přes značnou popularitu a poptávku se cena za originální předměty začíná propadat, zejména v asijských zemích. Důvodem je podle agentury Reuters přesycenost trhu a růst sekundárních prodejů (včetně různých aukčních portálů a bazarů, kde uživatelé nabízí limitované a vzácné kousky).

Společnost POP Mart nicméně vykazuje rekordní tržby. Jen od července do konce září stouply meziročně její prodeje o 250 % – hlavně díky zmíněné nové sérii. Největší podíl na tom měl především americký trh, kde v tomto období tržby vzrostly o celých 1 200 %, v Evropě zaznamenaly růst o 700 %.

Podle odborníků tak zájem o Labubu neutichá, originální figurky se ale mohou stát cenově dostupnějšími. I na našem trhu je začíná prodávat čím dál více obchodů, což otevírá prostor výhodnějším konkurenčním nabídkám.

Labubu – co všechno se dá koupit?

Aktuální trend pak nahrává tomu, že se z Labubu stal stejně žádaný motiv. Na oblečení, peněženky a kabelky, doplňky k mobilům i kancelářské potřeby. Vedle oficiálních (a beznadějně vyprodaných) produktů pak zaplavují trh i nejrůznější předměty, které jsou zubatými monstry inspirované. U zákazníků jsou stejně tak oblíbené, protože jsou nejen výrazně levnější, ale hlavně taky dostupné.

  • Při nákupu ale buďte obezřetní. Spousta produktů pochází z asijských tržnic, což nahrává nejrůznějším překupníkům a falešným e-shopům. Vždy objednávejte pouze od prověřených obchodníků, kteří mají např. dobré hodnocení na portálech Heureka nebo Zboží.

Co všechno se dá tedy – kromě plyšáků a přívěsků samotných – v Česku koupit? Narazili jsme na Labubu čokolády, cukrářské potřeby, hrnečky, mýdla, trička i adventní kalendáře.

Budete letos Labubu nadělovat pod stromeček?

S nadcházejícími Vánocemi nás také zajímalo, zda se letos u Čechů objeví Labubu na seznamu vánočních dárků. V redakci jsme oslovili pár čtenářů Kupi a zde jsou některé z odpovědí:

  • „Jednoho už máme doma a dcera by si na Vánoce samozřejmě přála dalšího. Napodobeniny se bojím kupovat, kvalita je podle recenzí šílená. Takže ano, asi půjdeme do originálu, s vyšší cenou prostě počítám, prozrazuje nám mladá maminka Nikola (25 let).
  • „Děti ve škole už o Labubu mluví, takže se tomu asi nevyhneme. Ale kupovat budeme spíš něco levnějšího, za chvíli je to stejně přejde a dávat za to tisíce mi přijde jako hrozná blbost,“ říká redakci zase čtenář Radek (41 let).
  • Podobný názor má i tatínek Jan (37 let): „Pokud je budou chtít (děti, pozn.), rozhodně nebudeme utrácet za předražené originály. Jsou ještě malé a rozdíl nepoznají. No a radost to udělá úplně stejnou.“
  • Labubu ale nejsou jen záležitost dětí. Na seznamu přání je mají tento rok i dospělí. „Domluvily jsme se s kamarádkou, že si je letos nadělíme navzájem. Obě je sbíráme a je to prostě závislost. Kupujeme jen originály, můžou být jednou i dobrou investicí,“ uvádí pro Kupi Markéta (32 let).

Zdroje: BBC, Reuters, POP Mart, Kupi.cz, respondenti pro redakci