Od příštího roku začne v České republice platit nové pravidlo pro starší řidiče. Věková hranice pro povinnou prohlídku u lékaře, která stanovuje, zda senior může nebo nemůže řídit, byla doposud 65 let. Nyní se hranice posouvá o 5 let. Proč se tak děje a jak prohlídka probíhá?
Někteří starší senioři přesně na hranici můžou jásat, protože nový systém k nim bude benevolentnější.
Od 1. ledna 2026 se posouvá věková hranice povinných lékařských prohlídek pro řidiče ze současných 65 let na 70 let. Týkat se bude všech, kteří mají platné řidičské oprávnění a sedmdesátky dosáhnou po tomto datu. Po dosažení 70 let pak zůstává povinnost chodit na kontrolu každé dva roky.
„Prohlídku je možné absolvovat půl roku před narozeninami, nejpozději v jejich den. Smyslem není seniory ze silničního provozu vyřazovat, ale pomoci jim řídit bezpečně a včas odhalit potíže, které by mohly ohrozit je samotné i ostatní,“ říká Martina Bábová, praktická lékařka kliniky Venova.
Ministerstvo dopravy změnu zdůvodňuje tím, že dnešní populace stárne pomaleji a lidé zůstávají déle v dobré kondici. Podobný systém už funguje v několika dalších státech EU, například ve Finsku, Slovinsku nebo ve Spojeném království. V Nizozemsku je hranice dokonce až 75 let.
Studio Romantic / Shutterstock.com
Prohlídku provádí praktický lékař, a protože ji nehradí pojišťovna, stojí obvykle 300 až 700 korun. Vyšetření trvá zhruba 20 minut a zaměřuje se na celkový zdravotní stav. Podle dat Ministerstva dopravy doteď nedostalo oprávnění k řízení asi jen 5 % řidičů nad 65 let.
„Vyšetření zahájí odběr anamnézy, kdy lékař posoudí celkový zdravotní stav. Následuje fyzikální vyšetření, měření krevního tlaku, kontrola srdce, nervového systému, pohybového aparátu, zraku a sluchu. Součástí prohlídky je také posouzení užívaných léků, které ovlivňují schopnost řízení a posouzení výskytu onemocnění, která vylučují nebo omezují způsobilost k řízení, těmi jsou například demence, epilepsie, těžké srdeční choroby nebo diabetes,“ říká Bábová.
Pokud lékař zjistí nějaké komplikace, může vystavit posudek s omezením, třeba řízení jen za denního světla, na kratší vzdálenosti nebo s brýlemi. Nebo seniorovi doporučit léčbu.
„Podle potřeby může lékař doplnit laboratorní testy nebo si vyžádat konzultaci u specialistů,“ doplňuje Bábová.
Nejčastějším důvodem, proč lékaři doporučí omezení nebo odebrání oprávnění, bývá zhoršený zrak. Už pár dioptrií může zkrátit vzdálenost, na kterou řidič rozpozná chodce, na polovinu.
„Lékař může také vydat zdravotní posudek s omezením, kdy si řidič smí sednout za volant například jen s dioptrickými brýlemi, za denního světla nebo může ujet jen určitou vzdálenost,“ potvrzuje Bábová.
Další věc je, že starší lidé bývají méně ochotní přijímat nejen nové technologie v autech, ale hlavně měnící se pravidla silničního provozu. Obojí může být potenciálním problémem pro ostatní účastníky provozu a vést k nehodám.
Fizkes / Shutterstock.com
V Česku má řidičský průkaz více než 1,6 milionu lidí nad 65 let. Podle BESIPu jejich nehodovost prudce stoupá až po 75. roce života.
V roce 2024 policie zaznamenala 92 217 dopravních nehod, při kterých zemřelo 438 lidí a přes 25 000 se zranilo. Senioři způsobili „jen“ zhruba 12 000 z nich, tedy asi 13 % všech nehod.
Ale musí být senior za volantem nutně riziko? Někteří lidé tvrdí, že senioři se na rozdíl od mladších řidičů chovají na silnici zodpovědněji, a to tak, že nejezdí rychle, několikrát se ujišťují při dávání přednosti a vyhýbají se nočním jízdám. Bližší statistiky k tomu ale neexistují.
Kdo má v rodině seniora-řidiče, tak ví, že „odebrání klíčků“ od auta bývá citlivé téma. Pro seniory je řízení symbolem nezávislosti. Nicméně pokud si všimnete, že babička nebo děda mají problém se soustředěním, čím dál častěji při parkování do něčeho ťuknou nebo se bojí neznámých tras, zkuste si s nimi opatrně promluvit, jestli už není čas přestat řídit.
Mluvte spíš o jejich bezpečí, ne o zákazu. Nabídněte jim alternativu, třeba že vy je vždy dovezete, kam potřebují, nebo že můžou využívat MHD. Ta je pro důchodce často pohodlnější a od 65 let zdarma. Případně jim pomozte naplánovat lékařskou prohlídku. Třeba se ukáže, že babička a děda můžou dál řídit úplně bez problémů a vaše obavy byly trochu zbytečné.
„Z lékařského hlediska je posunutí hranice na 70 let rozumné a odpovídá vývoji zdravotního stavu populace. Změna by však měla být doprovázena posílením informovanosti seniorů o nutnosti sledovat svůj zdravotní stav a možností flexibilních mimořádných kontrol,“ uzavírá Martina Bábová z kliniky Venova.
Zdroje: ČTK, BESIP, Portalridice.cz, Klinika Venova