Lucie se těšila na koncert svého oblíbeného zpěváka. Vstupenku koupila hned po spuštění prodeje a s nadšením ji sdílela na instagramu. O pár dní později ale zažila šok – při vstupu do haly se dozvěděla, že její lístek už byl „použit“. Někdo jiný se dostal dovnitř s kopií QR kódu z její fotky.
Podobné příběhy nejsou výjimkou. Mnoho lidí se rádo pochlubí nově koupenou vstupenkou na koncert nebo letenkou do vysněné destinace. Jenže fotka, na které je vidět QR kód nebo rezervační číslo, může být pro podvodníky otevřenou pozvánkou. Stačí pár sekund a vaše vstupenka či letenka může být zneužita – a vy můžete přijít o tisíce korun i o zážitek, na který jste se těšili.
Na vstupenkách na koncerty či sportovní akce bývá unikátní QR kód, který slouží jako elektronický klíč ke vstupu. Jakmile je u brány naskenován, systém ho označí jako „použitý“ – další pokus o načtení už selže.
Pokud někdo kód z vaší fotky ofotí, může se dostat na akci místo vás. A u vchodu pak uslyšíte jen: „Vstupenka už byla použita.“ Stačí tedy zveřejnit fotku s čitelným kódem a problém je na světě.
U letenek sice nehrozí, že by někdo odletěl místo vás – protože se kontrolují doklady –, přesto fotka letenky obsahuje citlivé údaje. PNR (rezervační kód) a číslo e-ticketu umožňují přístup do rezervace. Podvodník tak může:
Často po zveřejnění fotky přicházejí i phishingové e-maily – falešné zprávy od „aerolinky“ s výzvou k doplatku nebo potvrzení rezervace, které ve skutečnosti kradou vaše přihlašovací údaje či čísla platebních karet.
Sdílení vstupenek nebo letenek je pro mnoho lidí nevinný způsob, jak se pochlubit radostí z nadcházející akce nebo cestování. Jenže právě takové příspěvky bývají častým terčem podvodníků, kteří sledují veřejné profily, hashtagy typu #concert nebo #boardingpass a využívají i tagování místa a času odletu.
Sorapop Udomsri / Shutterstock.com
Letiště Praha už v souvislosti s podvodnými stránkami varovalo cestující, aby byli obezřetní:
„Doporučujeme, aby všichni věnovali pozornost svému působení na internetu, ověřovali si pravost profilu a nikdy nesdíleli své osobní údaje,“ uvedla mluvčí letiště pro iRozhlas.cz.
Nejde přitom o ojedinělé případy, jak upozornil l britský deník The Sun. Podle britské organizace Cifas se jen ve Spojeném království ztráty způsobené podvody vyšplhaly v roce 2024 na 11,4 miliardy liber. „Ztráta takového rozsahu je naprosto ohromující,“ uvedl profesor Jorij Abraham z Globální aliance proti podvodům.
Creation Company / Shutterstock.com
Fotka vstupenky nebo letenky může být krásnou vzpomínkou – ale sdílejte ji až po koncertu nebo po návratu z cesty. Internet má dlouhou paměť, a podvodníci také. Stačí pár sekund nepozornosti a vaše radost se může změnit v drahou lekci z kyberbezpečnosti.
Zdroj: Kupi, Rozhlas, The Sun