Zatímco v Česku dlouho připravovaný a diskutovaný systém zálohování zatím neprošel, Poláci jej zavedli od října. Některé značky se ale ukázaly být připravené a ihned začaly prodávat vody v unikátním balení, na které se povinnost zálohování nevztahuje. Na co se tedy musí čeští zákazníci, kteří jezdí za nákupy do Polska, připravit? A kterých obalů se zálohy týkají?
Od 1. října začal po celém Polsku platit systém zálohování, který následuje globální evropskou strategii usilující o snížení plastového odpadu a podporu zelených technologií. Zákazníci tak nově musí u většiny nápojů počítat s o něco vyšší cenou, a pokud chtějí peníze získat zpátky, je potřeba obaly vracet zpět do prodejen. Podobně jako v ostatních zemích, které na zálohování přešly, se novinka týká především plastových lahví a plechovek, v Polsku k nim přidali také lahve skleněné (vedle těch pivních).
Výši zálohy najdete vždy uvedenou také přímo na výrobku. Zpět ji v podobě lístku, který vám proplatí na pokladně, obdržíte v případě, kdy nepoškozené a nezmačkané obaly včetně etiket vrátíte na sběrné místo v Polsku. Tím je povinně jakákoliv prodejna nad 200 m². Menší prodejny se mohou zapojit dobrovolně. Účtenku původního nákupu není při vrácení potřeba dokládat.
Více než samotný systém si ale pozornost hned od prvního dne vysloužily polské prodejny Kaufland, které začátkem října „příhodně“ představily novinku v sortimentu: vodu značky Ustronianka o objemu 3,001 litrů, která tak logicky již nespadá do systému zálohování, jak také řetězec uvedl v akčním letáku.
A zatímco odpůrce záloh domnělá rebelie proti předpisům pobavila, vysloužila si i masivní vlnu nesouhlasu a ostré kritiky. Kaufland proto velmi brzy kontroverzní vody zase stáhl z nabídky a vydal oficiální prohlášení, ve kterém situaci označil za neúmyslnou chybu.
„Rádi bychom jasně zdůraznili, že naším cílem nikdy nebylo a nikdy nebude obcházet systém záloh. Tato nabídka byla chybou, nikoli strategickým tahem […] Pokud by to však byť jen minimálně podkopalo snahu o spravedlivý a zdravý environmentální přístup, bylo by to v rozporu s ideály, kterými se náš řetězec řídí,“ uvádí v prohlášení společnost a dodává, že udělá vše, co je v jejích silách, aby se „podobným chybám v budoucnu zabránilo“.
Podobný záměr vyvrátila i sama polská značka Ustronianka, která na sociálních sítích uvedla, že lahve přesahující o mililitr zákonem danou povinnost zálohování má ve své stálé nabídce už 20 let. Nicméně v portfoliu společnosti je na oficiálních stránkách nenajdete.
I přesto není nápad s lahvemi o objemu 3001 ml ničím novým. K dostání jsou například takto balené džusy a limonády i v Německu a Rakousku, kde systém zálohování funguje již několik let a jeho hranice je obdobně stanovena pro maximálně třílitrová balení.
Výrobci u těchto neobvyklých obalů argumentují například tím, že velké lahve snižují spotřebu plastu samy o sobě, protože pojmou více tekutiny. To, jakou roli v takových případech hraje přesně jeden mililitr navíc, se pak dá už jen hádat.
Dotkne se jich nějak úprava cen nápojů o zálohy v polských obchodech? A souhlasili by se zavedením systému zálohování i v České republice? Zde jsou odpovědi některých čtenářů, kteří pro redakci Kupi sdíleli své názory.
Zdroje: Kaufland.pl, NextGazeta.pl, Ustronianka, respondenti pro Kupi.cz