Spousta řidičů používá mlhovky špatně. Nově za to hrozí pokuta až 5 000 Kč

Auto se zapnutými zadními světly v zamlženém lese Milje Ivan / Shutterstock.com

Podzimní opar, déšť, šero… To nutí řadu českých řidičů a řidiček zapínat mlhová světla. V čem je háček? Spousta šoférů používá „mlhovky“, i když to vůbec není potřeba. Relativně nově za to hrozí pokuta až 5 000 Kč, tedy dvojnásobek dřívější sazby.

Přečtěte si také

Užijte si hříbky i jiné houby na úžasně vysmažených topinkách. Na tento recept vám stačí 10 minut

Novela zákona a pokuta až 5 000 Kč

Možná jste nezaznamenali, že změna zákona o provozu na pozemních komunikacích z roku 2024 přinesla přísnější postihy za nesprávné používání světel. Policisté můžou řidiči uložit blokovou pokutu do 1 500 Kč, ale ve správním řízení nově hrozí až 5 000 Kč.

Zajímavostí je, že stejná sankce platí i za „přehnanou zdvořilost“ při probliknutí dálkovými světly nebo za děkování výstražnými světly.

Nicméně zpět k tématu. Nejčastějším prohřeškem bývá zbytečně rozsvícená zadní mlhovka, která oslňuje ostatní řidiče. Pokutu ale můžete dostat i v opačném případě, tedy když ji při husté mlze, sněžení nebo silném dešti nezapnete.

Policie se při kontrolách zaměřuje hlavně na vozidla, která jedou s rozsvícenou mlhovkou i v době, kdy je viditelnost zcela v pořádku. Pokud narazíte na „hodnou hlídku“, zřejmě vše skončí místo pokuty 1 500 Kč jen upozorněním a pokáráním bez finančního postihu.

VIDEO: Podívejte se na doporučení Policie ČR k mlhovkám

Co přesně říká zákon

Používání mlhových světel upravuje § 32 zákona č. 361/2000 Sb. Ten jasně stanovuje, že mlhovky smí řidič použít jen za zhoršené viditelnosti.

„Přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy,“ říká silniční legislativa.

Jinými slovy, zadní mlhovka je součástí povinné výbavy každého vozidla, zatímco přední mít nemusíte a řada aut je skutečně nemá. Pokud jimi vaše vozidlo disponuje, můžete je zapnout dobrovolně, ale pouze při zhoršené viditelnosti.

Zákon přitom definuje sníženou viditelnost jako stav, kdy řidič dostatečně zřetelně nerozezná jiné vozidlo, osobu či překážku, čili jak už bylo zmíněno – typicky za mlhy, hustého deště nebo v chumelenici.

Palubní deska auta, ikony pro zadní a přední mlhové výstražné světlo Otomobil / Shutterstock.com

Kupi radí: Kdy mlhovky zapnout a kdy ne?

Zjednodušeně řečeno, mlhovky zapněte tehdy, když nevidíte zadní světla auta před vámi. To obvykle odpovídá dohlednosti pod 50 až 100 metrů. V husté mlze, silném dešti nebo sněžení vám a ostatním řidičům pomůžou být lépe vidět a lépe se orientovat na silnici.

Ale pozor! Jakmile se počasí zlepší, mlhovky okamžitě vypněte. Jejich intenzivní světlo může oslňovat řidiče jedoucí za vámi a zároveň překrývá brzdová světla. Ostatní tak nemusí poznat, že brzdíte.

Dobrý úmysl, ale protizákonný

Podle Policie ČR je největší problém v tom, že řidiči mlhovky zapínají „pro jistotu“. Někteří, například senioři, je dokonce používají nevědomky nebo schválně místo denního svícení, jiní je po vyjetí z mlhy zapomenou vypnout.

Moderní auta mají výrazné kontrolky na přístrojové desce – zelenou pro přední mlhovky a oranžovou pro zadní. Ty signalizují, že světla svítí, a zároveň by vás měly upozornit, že je čas je vypnout, jakmile se podmínky zlepší.

Policie doporučuje i častou kontrolu funkčnosti žárovek, zvlášť u zadních světel, která jsou pro jízdu v husté mlze klíčová.

Zdroje: Kupi.cz, zákon o silničním provozu, Policie ČR