Na silnicích se objevilo nové dopravní značení. Elipsy v zatáčkách mají chránit motorkáře

Motorkář jede v zatáčce po silnici s bezpečnostním značením v podobě bílých elips BESIP

Na jedné z nejrizikovějších českých silnic se objevilo nové značení. Místo bílé čáry elipsy. Mají motorkáře provést zatáčkou bezpečněji a snížit počet tragických nehod. Zatím jde o pilotní projekt, který může rozhodnout o budoucnosti značení po celé republice.

Přečtěte si také

Potravináři nařídili Tescu stáhnout z prodeje falšovaný džus, varují i před dubajskou čokoládou a mangem

Elipsy místo bílé čáry

Na Červenohorském sedle v Jeseníkách se motorkářům nově naskýtá neobvyklý pohled. V zatáčkách tam leží řada bílých elips, které mají řidiče motocyklů opticky vést po bezpečnější stopě. Podle expertů právě nesprávné projíždění oblouku stojí za desítkami nehod ročně.

„Motocyklista uvidí kolečka, respektive elipsy. Vymezují tu stopu. Opticky ho vedou, aby se dobře udržel v té zatáčce a takzvaně neříznul přes středovou čáru do protisměru,“ vysvětluje vedoucí oddělení BESIP Tomáš Neřold.

Statistiky mluví jasně

Podle BESIP se téměř čtyři z deseti smrtelných nehod motorkářů odehrají v zatáčkách. Jen loni policie zaznamenala 1 492 nehod motocyklů, při nichž zemřelo 32 jezdců. Právě proto se české úřady inspirovaly v zahraničí, kde se podobné značení používá například v Rakousku, Slovinsku nebo Skotsku.

„V těch vybraných obloucích studie opravdu potvrdily, že to značení pomáhá, lépe vede motocyklisty a snížil se tam významně ten počet nehod,“ dodává Neřold.

Inspirace z Evropy

„V sousedním Rakousku fungují elipsy na vozovce už řadu let. Tamní analýzy ukázaly, že rizikové úseky díky nim hlásí nižší počet kolizí. Podobnou zkušenost potvrzují i Skotové. To byl jeden z důvodů, proč české úřady vybraly právě Červenohorské sedlo jako testovací úsek,“ vysvětluje pro Kupi majitel autoškoly Jan Polanský.

Podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla se bude nyní pečlivě vyhodnocovat, jak se nové značení osvědčí. „Ředitelství silnic a dálnic jako majetkový správce komunikace, samozřejmě dopravní služba České republiky, BESIP a dopravní experti budeme sledovat, jaké je tam chování řidičů,“ uvedl pro TN.cz.

Co na to respondenti?

Redakce oslovila několik řidičů i motorkářů, kteří na novinku narazili. Reakce se liší.

  • Marek, 42 let, motorkář: „Na motorce jezdím patnáct let. Každá pomoc, která mě udrží v zatáčce, je fajn. Ale bojím se, aby to nakonec nebyl jen optický efekt, na který si člověk zvykne a přestane ho vnímat.“
  • Jitka, 35 let, řidička auta: „Když jsem jela přes sedlo, ta kolečka mě trochu zmátla. Ale pak jsem pochopila, že jsou hlavně pro motorkáře. Pokud to zachrání život, je to dobře.“
  • Pavel, 56 let, instruktor autoškoly: „Je to lepší než neustálé represivní kontroly. Dopravní výchova a chytré značení dává smysl, protože učí lidi jezdit bezpečněji.“
  • Luboš, 29 let, motorkář: „Nevím, jestli mi budou kolečka radit víc než vlastní zkušenost. Ale pokud to sníží riziko čelního střetu, jsem pro.“

Další riziková místa čekají

Pokud se projekt v Jeseníkách osvědčí, mohlo by značení přibýt i na dalších rizikových silnicích. „Hovoří se o Buchlovských horách nebo o trase mezi Mělníkem a Dubou, které patří mezi oblíbené destinace motorkářů,“ uzavírá pro Kupi majitel autoškoly Polanský.

Jak velký přínos budou mít bílé elipsy v praxi, ukážou až následující měsíce. Faktem však je, že motorkáři patří na českých silnicích k nejzranitelnějším účastníkům provozu a každá snaha o zvýšení jejich bezpečí má smysl.

Zdroje: BESIP, TN.cz, Kupi.cz