„Měla jsem slzy v očích,“ říká žena, jejíž zablokovanou kartu a nákup u pokladny nečekaně zachránil jiný zákazník

Žena zadává pin u pokladny Ground Picture / Shutterstock.com

Stačil chvilkový výpadek paměti, třikrát špatně zadaný PIN a platební karta byla zablokovaná. Jak nakonec dopadl nákup, když hotovost nebyla po ruce, vás možná překvapí.

Přečtěte si také

Naučte se skladovat vajíčka, aby vydržela co nejdéle: Do dvířek ledničky nepatří, omývání je jedno velké ne

Nečekaná situace u pokladny

O svůj zážitek se redakci Kupi podělila čtenářka, která popsala, že k události došlo v době, kdy ještě neexistovalo placení mobilem ani hodinkami. Kartu bylo nutné vložit do terminálu a zadat čtyřmístný kód. „Byla jsem si jistá, že ho znám. Vždyť jsem ho zadávala snad stokrát,“ vzpomíná. Jenže v danou chvíli paměť selhala.

První pokus chybný, druhý rovněž a při třetím už přicházela nervozita a neklidné pohledy ostatních zákazníků. Po třetím špatném zadání se karta definitivně zablokovala.

Nákup zachránil cizí zákazník

Bez hotovosti v peněžence a s kartou, která odmítala spolupracovat, se zdála situace bezvýchodná. „Pokladní byla trpělivá, ale já už měla v očích slzy. V tu chvíli se ozval pán za mnou a řekl, že nákup uhradí. I přesto, že nákup stál jen něco málo kolem 200 Kč, byla jsem v šoku,“ svěřuje se čtenářka Kupi.Nakonec jí nákup skutečně zaplatil neznámý muž a ona mu hned poté mohla vrátit hotovost, kterou našla v autě. „Byl to malý čin, ale pro mě obrovská úleva,“ dodává.Pokladní, která byla události přítomna, popsala, že podobné situace nejsou nijak ojedinělé. „Často se to stává lidem, kteří mají více karet, anebo zkrátka dlouho platili jen hotově. Po třech chybných pokusech systém kartu nepustí dál,“ uklidňovala pokladní zoufalou paní Evu.

Nový problém dnešní doby

Dříve šlo hlavně o zapomenutý PIN. Dnes se situace mění. Většina zákazníků platí mobilem nebo hodinkami a PIN své fyzické karty často vůbec nepoužívá. To se může vymstít v momentě, kdy se telefon vybije nebo když mobil zapomenete doma. Najednou se ocitnete u pokladny, karta je sice v peněžence v autě, ale kód si vybavit nedokážete.

Podle finančního analytika Mgr. Petra Malíka, odborníka na platební systémy a bezpečnost plateb pro Kupi, jde o rostoucí problém. „Lidé si zvykli na pohodlí moderních technologií. Jenže jakmile dojde k výpadku, například když se mobil vybije, mohou zjistit, že PIN kód fyzické karty už si nepamatují. V aplikaci banky se sice dá najít, ale bez zapnutého telefonu je to nemožné. Proto je stále důležité mít PIN uložený v hlavě,“ vysvětluje Malík.

Co na to respondenti?

Redakce Kupi se zeptala dalších zákazníků, zda zažili podobnou situaci. Jejich zkušenosti ukazují, že nejistota u kasy není nijak vzácná.

Martina, 34 let: „Mně se to stalo před pár lety. V hlavě jsem měla tolik čísel, že jsem najednou nevěděla, které je to správné. Musela jsem celý nákup nechat a jít k bankomatu. Bylo to dost trapné.

Karel, 57 let: „Já mám PIN napsaný v mobilu pod nenápadným kontaktem. Vím, že se to nemá, ale raději to než riskovat, že zase zablokuju kartu. Už se mi to totiž stalo.

Petra, 29 let: „Jednou jsem byla svědkem, jak paní nemohla zaplatit a rozbrečela se. Pokladní byla trpělivá, ale fronta nervózní. Od té doby nosím vždycky nějakou hotovost.

Jiří, 45 let: „Zažil jsem, že paní přede mnou opravdu zaplatil zákazník. Říkal, že mu to nic neudělá. Bylo hezké vidět, že lidi si umí pomoct.

Jak se podobným trapasům vyhnout

Banky dnes doporučují nastavit si kromě karty i možnost placení mobilem nebo chytrými hodinkami. Technologie NFC dokáže podobné situace spolehlivě vyřešit. Pomoci může i jednoduchá prevence, například nastavit si PIN v mobilním bankovnictví nebo v bankomatu, který je snadno zapamatovatelný, ale zároveň dostatečně bezpečný. Podle dat České bankovní asociace dnes tvoří bezkontaktní platby naprostou většinu transakcí v obchodech a jejich podíl stále roste.

Malé poučení z trapné chvíle

Příběh čtenářky Kupi ukazuje, jak rychle se z rutinního nákupu může stát stresová situace. Tentokrát vše skončilo dobře díky ochotě cizího zákazníka. Připomíná nám to, že kromě technologií a bankovních pravidel je pořád důležitá i lidská solidarita.

Zdroje: Česká bankovní asociace, Kupi.cz