Když se v posledních dekádách minulého století objevila instantní káva, rychle se stala populárním hitem. Další generace zase zažily boom kolem cappuccina a mléčného latte. A dnes? Dnes je to jedno, hlavně že káva vypadá dobře na fotkách a vyjímá se na Instagramu. Právě tak se ke kávovým trendům staví většina generace Z, u které vedou vizuálně atraktivní ledové kávy. Patříte mezi ně také?
Klasický šálek espressa či filtrované nebo jednoduše zalité černé kávy bude mít vždy své tradiční příznivce. Přesto ale „pompézní“ ochucené kávy (a zejména ty ledové) začínají získávat slušný náskok. Mohou za to hlavně mladí lidé z generace Z a po ní následujících, kteří upřednostňují hravé a vizuálně atraktivní nápoje. A samozřejmě se také snáze nechávají stáhnout virálními trendy, které se velmi rychle obměňují a ještě rychleji šíří.
Podle dat společnosti Tchibo se absolutním hitem stávají ledové kávové nápoje a jejich kreativní variace, u kterých kávové bary jen letos zaznamenaly meziroční nárůst prodeje o nezanedbatelných 39 %, na Slovensku dokonce o 45 %. Nejčastěji si je objednávají zástupci generace Z, kteří tak zásadně a raketově proměňují trendy na českém kávovém trhu. A nejen na našem, jen ve Spojených státech například 60 % mladých dospělých jednoznačně preferuje právě ledovou variantu kávy.
O kofein už dávno nejde. Mladší generace berou návštěvu kaváren především jako společenský zážitek a záměr k setkávání s blízkými. Také proto tato místa navštěvují v rámci českého průměru častěji než jiné věkové skupiny.
„Mladší spotřebitelé mají větší sklon konzumovat současně jak horkou, tak studenou kávu, a to při různých příležitostech a z různých důvodů. Pití horké kávy ráno je spíše projevem tradice, později během dne pak přechází na studenou kávu,“ cituje společnost Tchibo Shawna Haltermana, viceprezidenta pro výzkum a strategii prodejních kanálů ve společnosti Westrock Coffee.
Co je ale pro generaci Z důležitější, je vizuální rozměr. A jsou to právě ledové kávy, které dávají větší prostor kreativitě: jinak řečeno ochucenému barevnému napěněnému mléku, šlehačce, toppingu nebo posypce. A díky tomu vypadají lépe na fotkách. Spíše než zdrojem povzbuzení se tak stávají módním doplňkem, který je navíc spíše dezertem než nápojem.
„Pro mladou generaci hraje estetika zásadní roli. Chtějí nápoje, které nejen skvěle chutnají, ale také vypadají dobře na fotografiích a videích. Právě sociální sítě často určují, jaký nápoj se stane dalším velkým hitem a co bude ‚in‘,“ uvedl Šimon Pipka, odborník na kávu a Coffee Bar Manager společnosti Tchibo.
Když se proto nedávno zvedla vlna šílenství kolem dubajské čokolády, na každém rohu bylo (respektive stále ještě je) možné narazit na pistáciové kávy. Letošním hitem je také zelené ledové matcha latte kombinované s červeným jahodovým mlékem, fialovým levandulovým nebo žlutým pyré s příchutí marakuji či manga. A jakmile kavárny prodají poslední z dalších trháků tohoto léta – kávy s kokosovou vodou (Iced Coconut Water Americano) nebo malinové Cold Brew – nápojovým lístkům (a sociálním sítím) opět zavládne oblíbené podzimní Pumpkin Spice Latte. Než ho vystřídá další trend a tak stále dokola.
A co na tento trend říkají sami Češi? V jednom nákupním centru s kavárnami jsme za redakci oslovili několik náhodných mladých respondentů. Někteří nám potvrdili, že se sociálními sítěmi inspirují a sami focení kávy neodolají. Jiní naopak uváděli, že dávají přednost klasické kávě (už jen kvůli vysoké ceně ochucených ledových káv) a trendy na sociálních sítích je nechávají chladnými.
Zde jsou odpovědi některých respondentů pro Kupi.cz:
Zdroje: Tchibo, Kupi.cz