Baví vás v obchodech zachraňovat jídlo a lovit výprodejové tašky? Pak by vám neměly ujít nové příležitosti, jak na nákupech ušetřit nebo přispět k záchraně neprodaného jídla. Rozšiřuje se nabídka upcyklovaného pečiva, zlevněných tašek za zlomkové ceny, a dokonce se u nás zavádí večerní darování neprodaných lahůdek zdarma. Co se nově děje s neprodanými potravinami v prodejnách Albert, Tesco a Penny?
Jako první začali v prodejnách Albert péct chlebíčky z přezrálých, cukernatých banánů. Sladké pečivo se u zákazníků okamžitě stalo hitem a jeho úspěch řetězec inspiroval k dalšímu využití neprodejných zbytků potravin. Nově si tak z nabídky můžete pochutnat na ovocných tvarohových koláčích s drobenkou, jejichž základ tvoří vyřazené čerstvé maliny, jahody či borůvky. Případně na pizza snacku, ve kterém se zase smysluplně zužitkovávají odkrojky a patky salámů a šunek „na odpis“ z obsluhovaných pultů.
„Upcycling je skvělým trendem, jak zachraňovat více potravin a nabízet je zákazníkům v jiné podobě. Byť se jedná o jednotlivé plody či suroviny, tyto projekty nám pomohou zachránit tuny potravin. Díky přeměně na chutné koláčky, trojhránky či chlebíček dostávají suroviny druhý život. Při pohledu do kuchyně našich babiček ale zjistíme, že se nejedná o zcela nový nápad. Dobré hospodyňky uměly vždy využít všechny suroviny včetně například přezrálého ovoce. A nyní to děláme i my v Albertu, jen ve větším měřítku. A jsme rádi, že zákazníkům chutná!“ uvedl pro Kupi.cz Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert.
Dobroty upečené z přebytků najdete ve všech hypermarketech Albert s vlastní pekárnou. Zajímalo nás také, jak zákazníci toto pečivo z neprodaného ovoce v regálech poznají a zda je ve stálé nabídce.
„Upcyklované pečivo, jako například banánový chlebíček, ovocné koláčky nebo pizza snack, zákazníci v nabídce snadno rozeznají podle modrého rámečku s označením Pomozte nám neplýtvat. Toto pečivo je však k dostání pouze tehdy, pokud máme k dispozici přebytné suroviny, ze kterých je připravováno, tedy z přezrálých banánů či bobulovin,“ přiblížil pro redakci Mareček.
Zajímavou novinku v dlouhodobém boji proti plýtvání potravinami představilo také Tesco. Po vzoru zahraničních prodejen začíná i u nás v Česku pilotně zkoušet večerní darování neprodaného čerstvého masa a pultových lahůdek. Jak to funguje?
„Nově testujeme i darování zboží ze sekce lahůdek (šunky, sýry) a baleného chlazeného masa v rámci večerních svozů u devíti obchodů. Darování probíhá přes aplikaci Foodiverse, která celý proces zjednodušuje a zrychluje. Tento krok nám umožňuje poskytnout pomoc ještě efektivněji a zároveň přispět ke snížení potravinového odpadu,“ popsala pro redakci Kupi.cz Lucie Loučková, manažerka externí komunikace Tesco.
Pilotní projekt si zatím můžete vyzkoušet na devíti prodejnách po celé republice – v Brně (Heršpice, Bohunice a Vídeňská), v Praze (Skalka a Novodvorská), v Příbrami, Prostějově, Plzni (Rokycanská) a Sokolově. V plánu je však již nyní rozšiřování programu na další pobočky.
Nakupujete v Penny a vždy nedočkavě vyhlížíte, zda se vám podaří ulovit jednu z výprodejových tašek Neplýtváme s Penny? Pak pro vás máme dobrou zprávu. Řetězec od července rozšiřuje nabídku těchto tašek do všech svých prodejen. „Iniciativa je velmi oblíbená a máme na ni od lidí velmi pozitivní ohlasy. Proto jsme se rozhodli, že ji rozšíříme do celé naší sítě přes 430 prodejen,“ uvedl Petr Baudyš, vedoucí kvality a udržitelnosti Penny.
Balíčky se prodávají za cenu 79 Kč, přičemž hodnota zboží – které je stále kvalitní, pouze s blížícím se datem spotřeby – má vždy minimálně dvojnásobnou hodnotu. Uvnitř můžete najít mix ovoce, zeleniny, pečiva, uzenin, mléčných výrobků nebo hotových jídel.
Tašky, které budou dostupné vždy situačně v závislosti na aktuální nabídce, si zákazníci mohou vzít a zaplatit přímo v prodejně, a to bez nutnosti instalace aplikace nebo jiné registrace.
Ve většině supermarketů a hypermarketů dnes máte rovněž možnost narazit například na velmi populární výprodejové bedýnky s ovocem a zeleninou za pár desítek korun nebo na regály s výrazně levnějšími potravinami „k zachránění“.
Co se ale stane s těmi, které se řetězcům nepodaří zužitkovat nebo prodat ve slevách či přes aplikace? Jako první směřují do potravinových bank, odkud jsou přerozdělovány potřebným lidem v nouzi. A v případech, kdy potraviny již nejsou vhodné ke konzumaci, je obchody obvykle darují zoologickým zahradám či záchranným stanicím pro zvířata.
Zdroje: Kupi.cz, Tesco, Albert, Penny