Samoobslužné pokladny měly šetřit čas, být pohodlné a fungovat hladce. Realita je ale trochu jiná: nečekané zboží v taškové zóně, zdlouhavé pátrání po druhu pečiva nebo otravné pípání při nákupu alkoholu. Proč nás to tak štve a co na to říkají zákazníci i obsluha?
Když se samoobslužné pokladny poprvé objevily v našich obchodech, znělo to jako splněný sen. Rychlé odbavení, žádné dlouhé fronty a konečně pocit, že vše máme ve svých rukou. Jenže jak už to bývá, ne vše funguje tak dokonale, jak by se mohlo zdát. A pak přijde ten okamžik. „Neočekávané zboží v taškové zóně.“ V hlavě si promítáte, co jste asi mohli udělat špatně, jenže vám to nedává smysl. Vyložili jste rohlík, a přesto se pokladna rozhodla, že vás obviní z pokusu o sabotáž? Nezbývá než stejně přivolat obsluhu.
Pokud si chcete koupit láhev vína nebo pivo, připravte se na další kousek samoobslužného divadla. Pokladna začne hlasitě pískat, aby přivolala obsluhu, která musí ověřit váš věk. V tu chvíli se na vás otočí všichni v okolí. Ano, teď už všichni ví, že večer nebudete usrkávat minerálku.
Jedním z největších „highlightů“ používání samoobslužných pokladen je hledání váženého zboží. Kupujete chléb? Skvělé, jenže jaký druh? A hlavně - pod jakým názvem ho najít?
V některých řetězcích, jako například v Kauflandu, se musíte připravit na překvapení. Chcete obyčejná rajčata? Logicky je hledáte pod písmenem „R“. Jenže ouha, správná stopa vede pod „K“ – protože se jedná o značku K-Jarmark rajčata.
Moderní samoobslužné pokladny se stále více přizpůsobují bezhotovostnímu styku. Co ale dělat, když s sebou nemáte platební kartu? Některé pokladny totiž hotovost vůbec nepřijímají, a to je problém, na který přijdete bohužel až v momentě, kdy máte celý nákup pečlivě naskenovaný. Situace je o to nepříjemnější, že musíte celý proces ukončit, opustit pokladnu a hledat alternativní možnost platby. V horších případech si lze představit, že zákazník odejde s prázdnou.
Dalším častým problémem je práce s lehkými produkty. Některé věci, jako například balíček papírových kapesníků, jsou tak lehké, že je váha v odkládací zóně jednoduše nezaregistruje. A co teprve, když vážíte různé druhy semínek, sušeného ovoce nebo jiné drobné vážené zboží. Váha začne hlásit již známou hlášku: „Chyba v taškové zóně.“ Tento problém bývá o to frustrující, že zákazník většinou neví, co přesně udělal špatně. Oprava situace se ani v tomto případě často neobejde bez zásahu obsluhy.
Zeptali jsme se několika zákazníků, jaké mají se samoobslužnými pokladnami zkušenosti. Zde jsou jejich odpovědi:
Vývoj technologie určitě nezastavíme, ale možná by stačilo pár drobných úprav. Jasnější a přehlednější rozdělení váženého zboží. Snížení citlivosti senzorů v taškové zóně. A možná i trocha empatie – ne každý zákazník je technicky zdatný, ale to neznamená, že by měl odcházet vystresovaný, že něco nezvládl, jak se říká, „na první dobrou“.
Samoobslužné pokladny jsou skvělým pomocníkem, pokud vše funguje, jak má. Jenže realita často ukazuje, že k dokonalosti ještě zbývá dlouhá cesta. Ať už jde o hledání produktů, váhové senzory nebo hlasité upozornění při nákupu alkoholu, je jisté, že se najde prostor pro zlepšení. Do té doby nám nezbývá než obrnit se trpělivostí a doufat, že příští nákup proběhne hladce.
Zdroj: Kupi.cz, respondenti redakce