„Chyba v taškové zóně“ aneb Co nás nejvíc štve na samoobslužných pokladnách?

Ruce skenují jogurt na samoobslužné pokladně LADO / Shutterstock.com

Samoobslužné pokladny měly šetřit čas, být pohodlné a fungovat hladce. Realita je ale trochu jiná: nečekané zboží v taškové zóně, zdlouhavé pátrání po druhu pečiva nebo otravné pípání při nákupu alkoholu. Proč nás to tak štve a co na to říkají zákazníci i obsluha?

Přečtěte si také

Novinka z dm drogerie, kterou v zimě potřebujete! Sprej za pár korun zachrání vaše boty i oblečení

Samoobslužné pokladny zněly jako sen

Když se samoobslužné pokladny poprvé objevily v našich obchodech, znělo to jako splněný sen. Rychlé odbavení, žádné dlouhé fronty a konečně pocit, že vše máme ve svých rukou. Jenže jak už to bývá, ne vše funguje tak dokonale, jak by se mohlo zdát. A pak přijde ten okamžik.Neočekávané zboží v taškové zóně.“ V hlavě si promítáte, co jste asi mohli udělat špatně, jenže vám to nedává smysl. Vyložili jste rohlík, a přesto se pokladna rozhodla, že vás obviní z pokusu o sabotáž? Nezbývá než stejně přivolat obsluhu.

Alkohol a veřejné ponížení

Pokud si chcete koupit láhev vína nebo pivo, připravte se na další kousek samoobslužného divadla. Pokladna začne hlasitě pískat, aby přivolala obsluhu, která musí ověřit váš věk. V tu chvíli se na vás otočí všichni v okolí. Ano, teď už všichni ví, že večer nebudete usrkávat minerálku.

Hledání zboží: Rajčata pod „K“

Jedním z největších „highlightů“ používání samoobslužných pokladen je hledání váženého zboží. Kupujete chléb? Skvělé, jenže jaký druh? A hlavně - pod jakým názvem ho najít?

V některých řetězcích, jako například v Kauflandu, se musíte připravit na překvapení. Chcete obyčejná rajčata? Logicky je hledáte pod písmenem „R“. Jenže ouha, správná stopa vede pod „K“ – protože se jedná o značku K-Jarmark rajčata.

Vážení jablek v sáčku ShishkinStudio / Shutterstock.com

Když pokladna nebere hotovost

Moderní samoobslužné pokladny se stále více přizpůsobují bezhotovostnímu styku. Co ale dělat, když s sebou nemáte platební kartu? Některé pokladny totiž hotovost vůbec nepřijímají, a to je problém, na který přijdete bohužel až v momentě, kdy máte celý nákup pečlivě naskenovaný. Situace je o to nepříjemnější, že musíte celý proces ukončit, opustit pokladnu a hledat alternativní možnost platby. V horších případech si lze představit, že zákazník odejde s prázdnou.

Extra lehké zboží: Problém, který váha neumí řešit

Dalším častým problémem je práce s lehkými produkty. Některé věci, jako například balíček papírových kapesníků, jsou tak lehké, že je váha v odkládací zóně jednoduše nezaregistruje. A co teprve, když vážíte různé druhy semínek, sušeného ovoce nebo jiné drobné vážené zboží. Váha začne hlásit již známou hlášku: „Chyba v taškové zóně.“ Tento problém bývá o to frustrující, že zákazník většinou neví, co přesně udělal špatně. Oprava situace se ani v tomto případě často neobejde bez zásahu obsluhy.

Co na to respondenti?

Zeptali jsme se několika zákazníků, jaké mají se samoobslužnými pokladnami zkušenosti. Zde jsou jejich odpovědi:

  • Marek, 35 let:Pokladny jsou fajn, pokud nemáte moc zboží. Ale když si koupíte alkohol, máte pocit, že o tom pokladna musí informovat celý svět.“
  • Lenka, 29 let: „Jednou jsem hledala bagetu snad pět minut. Nevěděla jsem, pod jaký název ji zařadili. Už jsem uvažovala, že ji tam nechám.“
  • Zdeněk, 50 let: Vadí mi, že se občas zaseknou na drobnostech. Přijde mi, že obsluha má pak s každým zákazníkem víc práce, než kdyby rovnou stáli u klasické pokladny. V Lidlu i Albertu, kam chodím pravidelně nakupovat, se musí zvednout prodavačka od běžné pokladny a jít lidem na samoobslužkách pomoct.“
  • Klára, 22 let: „Miluju, jak mě pokladna vždycky upozorní, že dělám něco špatně, a za mnou je fronta lidí. Fakt příjemný pocit. Když to není nutné, jdu vždy k pokladně, kde sedí prodavačka.“
Placení na samoobslužné pokladně WHYFRAME / Shutterstock.com

Co by pomohlo?

Vývoj technologie určitě nezastavíme, ale možná by stačilo pár drobných úprav. Jasnější a přehlednější rozdělení váženého zboží. Snížení citlivosti senzorů v taškové zóně. A možná i trocha empatie – ne každý zákazník je technicky zdatný, ale to neznamená, že by měl odcházet vystresovaný, že něco nezvládl, jak se říká, „na první dobrou“.

Samoobslužné pokladny jsou skvělým pomocníkem, pokud vše funguje, jak má. Jenže realita často ukazuje, že k dokonalosti ještě zbývá dlouhá cesta. Ať už jde o hledání produktů, váhové senzory nebo hlasité upozornění při nákupu alkoholu, je jisté, že se najde prostor pro zlepšení. Do té doby nám nezbývá než obrnit se trpělivostí a doufat, že příští nákup proběhne hladce.

Zdroj: Kupi.cz, respondenti redakce