Většina rekreačních cyklistů jezdí tak od května do října, zbytek roku kolo stojí opřené v garáži nebo ve sklepě. To mu ale příliš nesvědčí. Navíc pokud po sezóně zanedbáte základní údržbu a servis kola, na jaře si moc dobře nezajezdíte. Kolik stojí kompletní jarní servis? A co většinou potřebuje výměnu?
„Základní servis spočívá v kontrole řetězu, brzd, řazení a kontrole utažení špic na zapletených kolech. Takový základní servis se obvykle pohybuje okolo 600 až 700 Kč za práci,“ říká pro Kupi.cz Marcel Železný ze sítě cykloprodejen a servisů Moolbike.
Napište nám do diskuze, jestli kolo dáváte pravidelně do servisu. Nebo to zvládáte sami?
Po několika měsících zimního spánku potřebuje každé kolo aspoň základní péči. Začněte základním očištěním – kolo otřete vlhkým hadrem, omyjte nánosy prachu, případně bláta z minulé sezóny. Zvláštní pozornost věnujte řetězu, kazetě (zadní vícekolečko) a brzdám – na nich bývá nejvíce usazenin.
Pak nasedněte na kolo a krátce ho projeďte. Při této testovací jízdě se zaměřte na to, jestli řetěz běží tiše, nebo jestli vrže, nebo dokonce přeskakuje. Brzdy by měly zabírat rovnoměrně a rovněž by neměly vydávat skřípavé zvuky – to je známka zanesení špínou nebo opotřebování. Řazení by nemělo chrčet a přeskakovat, stejně jako byste neměli slyšet drhnutí ráfků – to by mohlo značit jejich deformování a nutnost nechat je vycentrovat.
Drobnou údržbu jako je umytí, namazání a dohuštění pneumatik zvládnete doma, ale pokud se na to necítíte nebo tušíte, že je potřeba rozsáhlejší zásah, můžete své kolo svěřit odborníkům v místní cykloprodejně/cykloservisu.
Ceny jarního servisu se můžou lišit podle regionu i typu kola, ale obecně platí, že základní servis není nijak přehnaně drahý. Ve většině menších měst zaplatíte za běžnou údržbu kolem 700 Kč, ve větších městech to může být o něco víc, přibližně 800–1000 Kč.
„Pokud zákazník jezdí, jak my říkáme – pouze když je hezké počasí, a o kolo se stará tak, že ho občas umyje a pravidelně maže řetěz, tak stačí servis jednou za rok,“ říká Železný z Moolbike.
Pokud technik zjistí, že je potřeba něco vyměnit, za nové díly se platí nad rámec výše uvedené částky. Ceny náhradních komponentů se pohybují od pár desítek korun až po stovky.
„Nejčastěji meníme řetězy a kazety, protože zákazníci často podcení pravidelnou kontrolu a přetáhnou interval pro výměnu. Často je potřeba vyměnit nejen řetěz, ale právě i kazetu. Další nejčastěji výměna jsou brzdové destičky. Zákazníci často používají pouze zadní brzdu, takže dochází k rychlejšímu úbytku materiálu,“ vysvětluje Železný.
Kromě toho může být potřeba vyměnit i lanka (bowdeny), omotávku na řídítkách u silničních kol nebo gripy u horských kol. Výměna těchto dílů je se pohybuje také v řádu nižších stovek korun.
„Co se týče ideálního času servisu, tak nejlepší je zima. Mechanici mají plno času a opravy dělají do druhého dne. Při prvním hezkém počasí se servisy plní a doba vyřízení se natahuje,“ radí Železný z Moolbike.
Chcete, aby vám kolo vydrželo dlouho v perfektním stavu a servis byl nutný třeba jen jednou za 2 roky? Pak se vyplatí ho pravidelně udržovat. Základní pravidlo zní – čisté kolo, dobře fungující kolo. Nejde o to drhnout ho po každé vyjížďce, ale pokud už je viditelně špinavé, měli byste ho umýt a dobře vysušit.
Důležité je vždy odstranit nánosy bahna z rámu, kazety, řetězu, klik, brzd a přehazovačky. Můžete klidně vodou, ale ne vysokotlakým proudem (vapkou). Jakmile vše umyjete a vysušíte, můžete namazat části, které to potřebují.
Řetěz namažte tenkou vrstvou speciálního mazadla na řetězy – ideálně po každých 100–150 km nebo po deštivé jízdě. Odpružené vidlice a tlumiče zadní stavby (u celoodpružených kol) stačí jednou za čas namazat silikonovým olejem. Více se toho na kole nemaže.
Napište nám do diskuze, jestli kolo dáváte pravidelně do servisu. Nebo to zvládáte sami?
Zdroje: Kupi.cz