Kolik stojí servis kola? Většinou je potřeba výměna víc než jednoho dílu a to něco stojí, říká pracovník cykloprodejny

Kolo v dílně na stojanu arturnichiporenko / Shutterstock.com

Většina rekreačních cyklistů jezdí tak od května do října, zbytek roku kolo stojí opřené v garáži nebo ve sklepě. To mu ale příliš nesvědčí. Navíc pokud po sezóně zanedbáte základní údržbu a servis kola, na jaře si moc dobře nezajezdíte. Kolik stojí kompletní jarní servis? A co většinou potřebuje výměnu?

Přečtěte si také

Přírodní postřiky, které fungují lépe než kupované: Skořice zatočí s plísní, ocet s mravenci

„Základní servis spočívá v kontrole řetězu, brzd, řazení a kontrole utažení špic na zapletených kolech. Takový základní servis se obvykle pohybuje okolo 600 až 700 Kč za práci,“ říká pro Kupi.cz Marcel Železný ze sítě cykloprodejen a servisů Moolbike.

Napište nám do diskuze, jestli kolo dáváte pravidelně do servisu. Nebo to zvládáte sami?

Jak poznat, že kolo potřebuje servis?

Po několika měsících zimního spánku potřebuje každé kolo aspoň základní péči. Začněte základním očištěním – kolo otřete vlhkým hadrem, omyjte nánosy prachu, případně bláta z minulé sezóny. Zvláštní pozornost věnujte řetězu, kazetě (zadní vícekolečko) a brzdám – na nich bývá nejvíce usazenin.

Pak nasedněte na kolo a krátce ho projeďte. Při této testovací jízdě se zaměřte na to, jestli řetěz běží tiše, nebo jestli vrže, nebo dokonce přeskakuje. Brzdy by měly zabírat rovnoměrně a rovněž by neměly vydávat skřípavé zvuky – to je známka zanesení špínou nebo opotřebování. Řazení by nemělo chrčet a přeskakovat, stejně jako byste neměli slyšet drhnutí ráfků – to by mohlo značit jejich deformování a nutnost nechat je vycentrovat.

Drobnou údržbu jako je umytí, namazání a dohuštění pneumatik zvládnete doma, ale pokud se na to necítíte nebo tušíte, že je potřeba rozsáhlejší zásah, můžete své kolo svěřit odborníkům v místní cykloprodejně/cykloservisu.

Mechanik seřizuje přehazovačku na kole anatoliy_gleb / Shutterstock.com

Co máte v ceně základního servisu?

Ceny jarního servisu se můžou lišit podle regionu i typu kola, ale obecně platí, že základní servis není nijak přehnaně drahý. Ve většině menších měst zaplatíte za běžnou údržbu kolem 700 Kč, ve větších městech to může být o něco víc, přibližně 800–1000 Kč.

„Pokud zákazník jezdí, jak my říkáme – pouze když je hezké počasí, a o kolo se stará tak, že ho občas umyje a pravidelně maže řetěz, tak stačí servis jednou za rok,“ říká Železný z Moolbike.

Co zahrnuje běžný servis?

  • kompletní kontrolu kola
  • seřízení řazení, brzd, hlavového složení a středového složení
  • vycentrování kol
  • promazání potřebných částí
  • dofouknutí pneumatik
  • diagnostiku opotřebených dílů

Pokud technik zjistí, že je potřeba něco vyměnit, za nové díly se platí nad rámec výše uvedené částky. Ceny náhradních komponentů se pohybují od pár desítek korun až po stovky.

Co se nejčastěji mění?

„Nejčastěji meníme řetězy a kazety, protože zákazníci často podcení pravidelnou kontrolu a přetáhnou interval pro výměnu. Často je potřeba vyměnit nejen řetěz, ale právě i kazetu. Další nejčastěji výměna jsou brzdové destičky. Zákazníci často používají pouze zadní brzdu, takže dochází k rychlejšímu úbytku materiálu,“ vysvětluje Železný.

Ceny nejčastěji měněných dílů:

  • Brzdové destičky (kotoučové brzdy) – opotřebené destičky ztrácejí účinnost a mohou poškozovat kotouč. Stojí cca 100–200 Kč za pár.
  • Brzdové špalky (V-brzdy) – gumové špalky se sjíždějí rychle, zvlášť přes léto a u cyklistů, kteří hodně brzdí. Stojí cca 60–150 Kč.
  • Řetěz – pokud je vytahaný, ničí zuby převodníků i kazety. Výměna se doporučuje každých 1500–2500 km. Stojí cca 300–700 Kč.
  • Kazeta – zadní vícekolečko se ničí vytahaným řetězem a bývá dražší. Stojí cca 400–1000 Kč.
  • Pláště – staré popraskané nebo sjeté pláště zvyšují riziko defektu a ztráty přilnavosti. Stojí cca 400–1000 Kč za kus.

Kromě toho může být potřeba vyměnit i lanka (bowdeny), omotávku na řídítkách u silničních kol nebo gripy u horských kol. Výměna těchto dílů je se pohybuje také v řádu nižších stovek korun.

„Co se týče ideálního času servisu, tak nejlepší je zima. Mechanici mají plno času a opravy dělají do druhého dne. Při prvním hezkém počasí se servisy plní a doba vyřízení se natahuje,“ radí Železný z Moolbike.

Řetěz u kola Irine and Andrew / Shutterstock.com

Tip redakce Kupi.cz: O kolo pečujte průběžně

Chcete, aby vám kolo vydrželo dlouho v perfektním stavu a servis byl nutný třeba jen jednou za 2 roky? Pak se vyplatí ho pravidelně udržovat. Základní pravidlo zní – čisté kolo, dobře fungující kolo. Nejde o to drhnout ho po každé vyjížďce, ale pokud už je viditelně špinavé, měli byste ho umýt a dobře vysušit.

Důležité je vždy odstranit nánosy bahna z rámu, kazety, řetězu, klik, brzd a přehazovačky. Můžete klidně vodou, ale ne vysokotlakým proudem (vapkou). Jakmile vše umyjete a vysušíte, můžete namazat části, které to potřebují.

Řetěz namažte tenkou vrstvou speciálního mazadla na řetězy – ideálně po každých 100–150 km nebo po deštivé jízdě. Odpružené vidlice a tlumiče zadní stavby (u celoodpružených kol) stačí jednou za čas namazat silikonovým olejem. Více se toho na kole nemaže.

Napište nám do diskuze, jestli kolo dáváte pravidelně do servisu. Nebo to zvládáte sami?

Zdroje: Kupi.cz