Americký svátek zamilovaných se chtě nechtě dostal i do Česka. Někteří jej milují, jiní nenávidí a další nechává chladné. Jsou i tací, kteří ho považují za nejhezčí svátek roku, a protože spousta lidí chce svou polovičku na Valentýna potěšit dárkem, je tento svátek zároveň velkou obchodní příležitostí pro prodejce. O jaký druh zboží je největší zájem a kolik peněz jsou Češi ochotni do valentýnských dárků investovat?
Čtrnáctého února slavíme svátek všech zamilovaných, což je jeden z nejkontroverznějších svátků, respektive těch, na který mají lidé nejrozličnější názory. Dá se předpokládat, že některé ovlivňuje situace, ve které se nacházejí, tedy zda jsou, nebo nejsou ve vztahu. Někteří lidé ale upozorňují na to, že nejde pouze o milostné vztahy, ale o vztahy nebo lásku obecně, a týká se tedy všech. Problém ale bývá i v původnosti, tedy že se jedná o svátek, který je typicky americký. Je to v podstatě obdoba našeho Prvního máje. Možná ale někoho překvapí, že vznikl v Římě.
Na Valentýna se obchody připravují dopředu, protože se vždy očekává zvýšený zájem o určitý druh zboží.
„Oproti běžnému prodejnímu období se před svatým Valentýnem zvedne objem nákupů okolo deseti procent v oblastech, kterých se událost nejvíce týká. Nejprve je patrný svátek na prodejích v oddělení klenotů. Zákazníci vybírají drobné šperky, jako jsou řetízky, přívěsky a prstýnky. Oblíbené je zlato, stříbro i další ušlechtilé kovy. V průběhu daného týdne je větší zájem i o módu, proto jsme připravili akční nabídku značkového textilu či kabelek. A bezprostředně před touto událostí se pak prodávají více cukrovinky, zákusky, květiny a z nápojů hlavně prosecco a další sekty. Každoročně je velký zájem o řezané květiny, ten očekáváme i v letošním roce, v nabídce budeme mít hned šest novinek,“ uvádí Aneta Turnovská, tisková mluvčí řetězce Globus.
Dle průzkumu společnosti Alza bude letos Valentýna slavit až 30 % dotazovaných Čechů (průzkumu se zúčastnilo 2 214 respondentů). Nejoblíbenějším dárkem bývají květiny a cukrovinky (30 %), ale také šperky, poukazy (oboje 10 %), hračky pro dospělé (12 %) nebo stavebnice Lego (13 %).
„Před valentýnským svátkem posilujeme směny v našich cukrárnách, protože je každým rokem velký zájem o dorty a zákusky. Plánujeme tak v týdnu před svátkem zamilovaných vyrobit desítky tisíc cukrářských výrobků. V rámci těchto příprav spotřebujeme přibližně 40 000 litrů šlehačky a 12 tun malin a jahod,“ dodává Aneta Turnovská.
Malinové makronky jsou nadýchanou delikatesou s osvěžující chutí pro výjimečné okamžiky. Jejich příprava je navíc jednodušší, než byste čekali. Vyzkoušejte si je doma upéct podle našeho receptu, uvidíte, že jimi vykouzlíte úsměv na tváři nejen své drahé polovičce.
Lidé také rádi šetří čas, a proto dárky s oblibou pořizují online (69 %), 24 % dotázaných dává přednost kamenné prodejně a 7 % lidí vyrábí dárek vlastnoručně. V posledních letech jsou populárním dárkem LEGO květiny.
„A proto jsme před letošním Valentýnem spustili na našem webu soutěž o 120 originálních kytic LEGO®. Stačí od 3. do 10. 2. provést nákup v hodnotě vyšší než 1 000 Kč v naší valentýnské sekci a vyplnit formulář, který zákazníky automaticky zařadí do soutěže. Ve valentýnské sekci mohou zákazníci vybírat také z privátních značek Alzy. Mezi ně patří například káva AlzaCafé, eko drogerie AlzaEco či oříšky a sušené ovoce Bery Jones. Chceme zákazníkům co nejvíce vyjít vstříc, proto jsme připravili speciální zamilovanou edici Oříškuji tě, kde si zákazníci mohou vybrat jak mandle slané a uzené, tak sladké v jahodovém jogurtu,“ popisuje službu PR manažerka Alzy Eliška Čeřovská.
Celých 52 % dotázaných je ochotno dát do dárku částku 1 000 Kč, 11 % respondentů je ochotno investovat do valentýnských dárků i více než 5 000 Kč.
„Valentýna s partnerkou řešíme tak klasicky. Dáme si dobrou večeři, koupím květinu a maximálně nějakou čokoládu. Do 1 000 Kč se rozhodně vejdeme,“ komentuje respondent Ivan.
„Každý rok si s manželem dáváme k Valentýnu dovolenou, takže my do tohoto svátku investujeme poměrně dost peněz,“ přidává svůj postoj čtenářka Magda.
„Neslavím tento svátek, protože ho nemám ráda, je to jen marketingový tah a nic víc. Mnohem víc mi dává smysl První máj,“ zakončuje čtenářka Kristýna.
Zdroje: Kupi.cz, TZ Globus, TZ Alza