Legenda diskontů zmizela: Co se stalo s oblíbeným řetězcem Plus?

Nákupní košík, který někdo drží v obchodě CandyRetriever / Shutterstock.com

Mladá generace si na tyto diskonty v Česku už téměř jistě nevzpomene. Ačkoliv se dříve nacházely v mnoha i menších městech, po roce 2008 z Česka rychle zmizely. Řeč je o modro-oranžové značce Plus, která se ještě před 20 lety těšila mezi českými zákazníky obrovské oblíbenosti. Nakonec ale tyto diskonty spolkla konkurence podobně jako třeba Carrefour nebo Edeku.

Přečtěte si také

Zatočte s bolestí hlavy! 10 potravin, které ji utlumí podobně jako prášek

Diskonty Plus

Historie řetězce Plus je obrovská. Věděli jste, že první prodejna zmíněného řetězce Plus v historii se otevřela v roce 1972, a to konkrétně v sousedním Německu, odkud také pochází? Za vznikem sítě stála významná společnost Tengelmann, které se po roce 1980 dařilo rychle rozšiřovat po celém světě.

Po pádu komunistického režimu netrvalo dlouho a řetězec Plus se dostal také do Česka. První prodejna se u nás otevřela v Pražské tržnici, a to konkrétně v dubnu roku 1992. Následovalo ale také Maďarko, Španělsko nebo třeba Polsko.

Expanze do celé Evropy

Ani tím se ale choutky firmy nezastavily. Společnost pokračovala v masivním nástupu a v roce 2001 se dostala i do Portugalska, v roce 2005 do Rumunska a na jaře roku 2006 i do Řecka. Kromě toho se firma objevila i na rakouském trhu, a to konkrétně mezi lety 2003 a 2008.

Ačkoliv Plus se během několika let dostal skoro do celé Evropy, jeho podnikání nemělo příliš dlouhého trvání. Po roce 2007 totiž začal Plus z jednotlivých států po Evropě odcházet, respektive docházelo k ukončení jeho podnikání a k prodeji ostatním společnostem, které na daném trhu zrovna operovaly.

Firma Plus-Discount konkrétně z Česka odešla i proto, že v obchodním roce 2006/2007 vykázala ztrátu ve výši téměř 50 milionů korun. Podobné nepříliš ideální finanční výsledky skupina vykazovala i v dalších státech, ve kterých v té době působila, a to včetně zmíněného Rakouska či Řecka.

Logo Penny Marketu MP_Foto / Shutterstock.coom

Co na to Češi?

  • Jana K., 42 let, Brno: „Pamatuji si, jak jsme s rodinou chodili do Plusu nakupovat. Měli tam vždycky skvělé akce a výběr byl na tu dobu opravdu dobrý. Když řetězec zmizel, byla jsem zklamaná, ale Penny Market, který ho nahradil, si mě nakonec získal.“
  • Petr M., 50 let, Ostrava: „Plus byl jedním z prvních diskontů, kde jsem nakupoval. Měli tam rozumné ceny a občas i zajímavé zahraniční produkty. Když ho převzalo Penny, už to nebylo ono. Dneska tam chodím jen výjimečně.“
  • Lucie T., 34 let, Liberec: „Já si na Plus moc nevzpomínám, ale rodiče o něm často mluví. Říkali, že to byl obchod, kam se chodilo hlavně na výhodné nákupy. Dneska máme v okolí spoustu jiných řetězců, takže mi to nijak nechybí.“
  • Martin H., 58 let, Praha: „Plus byl pro mě vždycky symbolem levných, ale kvalitních nákupů. Když skončil, bylo to překvapení, protože jsem tam byl pravidelným zákazníkem. Dneska mi to připomíná, jak se trh za posledních 20 let změnil.“

Z Česka odešla i Delvita nebo třeba Carrefour

Týká se to tedy i České republiky, kde se z marketů řetězce Plus staly hlavně prodejny PENNY Market a BILLA. Je tedy patrné, že od společnosti Plus-Discount veškeré prodejny koupil německý maloobchodní řetězec REWE Group. Tato firma díky obchodu zvýšila svůj počet marketů v Česku a stala se jedním z nejsilnějších hráčů v Česku.

Značka Plus ale není jedinou, která tuzemský trh v minulosti opustila. Mezi další příklady se řadí třeba i Carrefour, Julius Meinl, Edeka či belgická Delvita. Všechny tyto řetězce opustily Česko i kvůli nevalným finančním výsledkům a jejich prodejny následně převzali jiní hráči, z nichž mnozí v Česku operují ještě dnes.

Zdroj: Kupi.cz, ČT24