Ministerstvo chce uzákonit digitální účtenky. Mají zákazníci bez chytrých telefonů opět smůlu?

Žena v supermarketu s mobilem a účtenkou v ruce Stokkete / Shuttertsock.com

Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR oznámilo, že v rámci několika desítek plánovaných legislativních opatření proti byrokracii si chce posvítit i na neekologické a neekonomické papírové účtenky. Plošně by je měly nahradit účtenky elektronické, které jsou nyní jako alternativa dostupné již v několika věrnostních mobilních aplikacích řetězců. Otázkou proto zůstává, jakým způsobem plánuje ministerstvo digitální účtenky vystavovat. Znamená to, že za chvíli už bez chytrých telefonů doklad v obchodě vůbec nedostaneme?

Přečtěte si také

Dálniční známka: Kolik stojí, kde ji koupit a jak ji mít zadarmo? Pozor na přeprodejce

Elektronické účtenky ušetří planetu, peníze i čas

Jedním z hlavních důvodů, proč chce ministerstvo stávající papírové účtenky omezit, je zejména šetření životního prostředí i úspora časových a finančních nákladů, které jsou s jejich tiskem nyní spojené. Opatření by současně přispělo k postupnému odstranění časté situace, kdy se účtenka vytiskne a rovnou vyhodí, protože ji zákazník nechce.

Jak například uvádí ministerstvo v návaznosti na Institut cirkulární ekonomiky, podle dat průzkumu společnosti Ideasense končí 90 % účtenek v odpadu do 5 minut od nákupu. „Zákazník si většinou zpravidla zkontroluje, zda mu byla započítaná sleva atp. a účtenku vyhazuje,“ uvedla pro Kupi.cz Miluše Trefancová z tiskového oddělení Ministerstva průmyslu a obchodu ČR.

Spotřebitelé navíc přibližně 1,5 miliardy účtenek vůbec nepřevezmou a nechávají na pokladnách. Problémem je pak mimo jiné skutečnost, že termopapír není recyklovatelný. Podle 70 % zákazníků by mělo odstranění tištěných účtenek pozitivní vliv na planetu.

Muž v supermarketu, který drží v ruce účtenky Denys Kurbatov/Shutterstock.com

Jaké výhody by měly digitální účtenky pro zákazníky?

Uzákonění digitálních účtenek by znamenalo především zrychlení a zjednodušení nákupů, výrazně by se například zkrátil čas odbavování u pokladen. Zákazníci by také získali přehledný přístup ke všem provedeným nákupům. V případě reklamací nebo vracení zboží by tak nemuseli papírové doklady složitě uschovávat a při jejich ztrátě riskovat, že u obchodníka s požadavkem nepochodí.

Podle již zmíněných dat společnosti Ideasense jsou právě případné reklamace důvodem, proč si většina (92 %) Čechů vytisknutou účtenku uschovává.

Zmizí papírové účtenky úplně?

Ministerstvo označuje plánovaný systém za dobrovolný. To znamená, že by papírové účtenky byly v obchodech stále dostupné, převážně však pouze na vyžádání. A ty digitální by se staly primárním řešením. S tím ovšem přichází největší otázka – jak zasílání elektronických dokladů zákazníkům zprostředkovat.

Jak digitální účtenky obdržíme?

Zatím je zvažováno například jejich posílání na e-mail, nebo naopak z důvodu ochrany osobních údajů (e-mailové adresy) skenování z QR kódu. V úvaze je i vytvoření jednotné aplikace, ve které by spotřebitelé měli k dispozici účtenky ze všech obchodů.

Cílem je mít jednotný formát digitálních účtenek tak, aby celý systém byl pro spotřebitele, ale i firmy co nejjednodušší. Všechny účtenky by pak byly uloženy v jedné aplikaci a zákazník by nemusel instalovat desítky aplikací různých prodejců jako je tomu nyní,” vysvětlila pro Kupi.cz Trefancová a dodala, že vše by probíhalo na dobrovolné bázi, a to jak na straně obchodníka, tak na straně spotřebitele. Nicméně k tisku účtenky by mělo po uzákonění elektronických a digitálních alternativ dojít jen tehdy, když si zákazník o papírovou účtenku požádá.

Podle Trefancové by měla být plošná digitalizace účtenek realizována nejpozději do konce 1. poloviny roku 2025 (stejně jako všechna ostatní opatření v rámci podnikatelského balíčku).

Placení mobilním telefonem v hypermarketu Zamrznuti tonovi / Shutterstock.com

Nákupy bez papírových dokladů si lze již vyzkoušet

Digitální účtenky přitom nejsou na našem trhu žádnou novinkou. Mnohé řetězce archivují zákazníkům doklady z nákupů ve věrnostních mobilních aplikacích. Některé z nich dokonce umožňují zvolit pouze tuto digitální formu. V takovém případě zákazníkovi na pokladně účtenka již nevyjede.

Před nedávnem tuto funkci zavedla například dm drogerie (tisk účtenek lze zakázat v aplikaci Moje dm), ještě o něco dříve řetězec Albert, v jehož prodejnách je šetrnější elektronická varianta (dostupná v aplikaci Můj Albert) stále populárnější volbou.

„V roce 2023 využívalo elektronickou účtenku devět z deseti aktivních uživatelů aplikace, díky čemuž bylo ušetřeno 15 tisíc kilometrů účtenkového papíru. Z hlediska ochrany přírody a úspory papíru představuje elektronická účtenka ideální variantu a nás velmi těší, že tolik zákazníků ji v aplikaci využívá,“ popsal Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert.

A jak by chystané opatření zasáhlo vás? Chyběly by vám papírové účtenky? Nebo je obvykle necháváte na pokladně?

Zdroj: Ministerstvo průmyslu a obchodu, Business info