Sezónní lednová zelenina je pro detox a hubnutí nejlepší a nejlevnější. Které druhy do ní patří?

Žena jí salát RossHelen / Shutterstock.com

Čerstvá, chutná a plná vitamínů: to je sezónní zelenina, která by měla být součástí každého zdravého a vyváženého jídelníčku. A o tom povánočním to platí dvojnásobně. Máme pro vás seznam lednových druhů zeleniny, které se rozhodně vyplatí zařadit v tomto období do jídelníčku. Nejen proto, že jsou na pultech levnější, ale také díky jejich zázračným účinkům na zdraví.

Přečtěte si také

Černý čaj a jeho účinky na zdraví. Snižuje cholesterol a zlepšuje soustředění
Černý čaj a jeho účinky na zdraví. Snižuje cholesterol a zlepšuje soustředění

Nejlevnější zdroj vitamínů v lednu

Leden je na sezónní zeleninu o něco chudší než ostatní měsíce, i přesto existuje celá řada druhů, které se v tomto období vyplatí kupovat od místních zemědělců, farmářů a pěstitelů (také např. formou trhů, čím dál populárnějších sezónních zeleninových bedýnek nebo samosběrů na veřejných zahradách).

Lednová zelenina: kořenová (mrkev, petržel, celer, pastinák, tuřín a červená řepa), špenát, kapusta, cibule.

Pochutnejte si na zelenině v akci

Sezónní ovoce a zelenina

Lednová zelenina je plná chuti i vitamínů a minerálů, které oceníte nejen při podporování imunity v době chřipek a nachlazení, ale také v rámci povánočního detoxu nebo novoročního hubnutí. Sezónní zelenina bývá navíc levnější než dovážená ze zahraničí, což platí i pro nabídku v supermarketech a hypermarketech.

  • Nákupní tip: V letácích nyní běžně narazíte na levnější mrkev, petržel, červenou řepu i celer, který bývá zlevněný i o více než 50 % (aktuálně jej najdete za nejnižší cenu kolem 14,90 Kč/kg). Vyplatí se do zásoby sáhnout i po větším balení cibule.
  • Z ovoce patří mezi sezónní především česká jablka a hrušky – i ty nyní pořídíte levněji, hrušky za necelých 25 Kč/kg, zlevněná jablka se pohybují kolem 19,90 Kč/kg.
Žena sahá v obchodě po řepě Naty.M / Shutterstock.com

Proč se vyplatí jíst lednovou zeleninu?

Všechny druhy kořenové zeleniny jsou pro detox, hubnutí i podporu imunity jako stvořené. Mají velmi málo kalorií, jsou plné vlákniny a patří mezi tzv. diuretické potraviny. To znamená, že obsahují z velké části vodu, která stimuluje pročišťování organismu a odplavování škodlivých látek. Současně našemu tělu dodávají řadu vitamínů (především C a A), minerálů i antioxidantů.

Například mrkev a červená řepa obsahují cenná barviva, která nejen chrání naše buňky před volnými radikály a napomáhají jejich regeneraci, mají ale i velmi příznivý vliv na kvalitu naší pleti a vlasů, stejně tak na snižování cholesterolu v krvi. Celer a špenát zase obsahují vitamín K, železo a hořčík, tedy látky, které pomáhají udržovat zdravé naše kosti, nervovou soustavu i trávení. Kapusta je navíc kromě všeho již zmíněného bohatá na kyselinu listovou a síru, která je důležitá pro svou schopnost regenerovat kožní buňky a podporovat tvorbu kolagenu, tedy i zlepšovat zdraví pleti, svalů a kloubů.

Jak snadno zařadit lednovou sezónní zeleninu do jídelníčku?

  • Červenou řepu vyzkoušejte na nejrůznější množství způsobů: pijte řepovou šťávu (pro lepší chuť zkuste smíchat s čerstvou šťávou z jablek), pečenou řepu přidávejte do salátů se sýrem a ořechy, případně zkuste čerstvou nastrouhat do mrkvového salátu s jablky a citronovou šťávou.
  • Mrkev, petržel a celer nepatří jen do vývarů a bramborového salátu – připravte z nich placičky, pečené kuličky nebo o kapku zdravější smažené či pečené hranolky. Celer má navíc i za syrova krásně oříškovou svěží chuť a v salátech chutná výborně v kombinaci s lískovými ořechy a sušenými brusinkami.
Salát s baby špenátem BarbaraGoreckaPhotography / Shutterstock.com
  • Baby špenát používejte do salátů namísto jiné listové zeleniny, výborný je i do krémového pesta k těstovinám či nokům, do pomazánek a slaných náplní do palačinek. Nebojte se ho přihodit ani do zeleninovo-ovocných smoothie, výborný je v kombinaci se sezónními jablky či hruškami, s mátou, okurkou nebo banány.

Vždy pamatujte především na pestrost stravy a snažte se do svého jídelníčku zařazovat co nejvíce sezónních druhů. Jen tak dopřejete svému tělu nejširší spektrum vitamínů a dalších cenných látek, současně vám vybraná zelenina nebude za pár dnů lézt krkem a budete na ni mít stále chuť.