Nebýt královského zahradníka, jen těžko byste znali polníček, který nemůže chybět v žádném salátu

Listy polníčku na velkém tácu 13Smile / Shutterstock.com

Opět jste v salátu našli zelené, kulaté lístky s lahodnou chutí? Polníček je velmi nenápadnou bylinou, která se hojně využívá v salátech po celém světě. Je neskutečně výživný a chutí byste si ho snadno spletli s hlávkovým salátem. Jelikož ho lze snadno pěstovat a má významné nutriční vlastnosti, rozhodně byste ho neměli přehlížet, protože může ozdobit i ochutit vaše těžké i lehké pokrmy.

Přečtěte si také

Historie nákupního vozíku, který slaví už 85 let! Kdy a proč vznikl?
Historie nákupního vozíku, který slaví už 85 let! Kdy a proč vznikl?

Nenápadný kozlíček

Správný název polníčku je kozlíček polní. Na louce i v záhonu byste ho pravděpodobně přehlédli, protože je nenápadný. Může dosáhnout výšky až 30 cm a pochlubit se drobnými modrými nebo bělavými kvítky. Sklízí se však obvykle dříve, než vykvete.

Lze ho pěstovat po celý rok, ale obvykle se pěstuje v druhé polovině roku, když je nedostatek ostatní zeleně. Často se vyskytuje jako plevel a dotyčný zahrádkář mnohdy ani neví, že mu v záhoně roste právě polníček.

Pokud chcete mít v chladných měsících levnou zásobu vitamínů, stačí si na konci léta nebo na podzim vysadit polníček do truhlíků, zhruba do hloubky 1 cm a 15 cm od sebe. Jakmile růžice lístků vykouknou na svět, můžete je sklidit, ale efektivnější je otrhat jen ty největší lístky a nechat rostlinu dál růst.

Kvítky na polníčku simona pavan / Shutterstock.com

Dočkal se velké popularity

V minulosti se vyskytoval jen v oblasti kolem Středozemního moře a znali ho akorát někteří rolníci. O jeho slávu se postaral královský zahradník krále Ludvíka XIV. Jean Baptiste de La Quintinie. Uvedl ho do světa a následně se rychle rozšířil i do Ameriky a Asie. Nejprve se objevoval v klášterních zahradách a od 19. století se cíleně pěstuje jako odolný zimní salát. Jeho popularita rostla a začal ho pěstovat například i bývalý americký prezident Thomas Jefferson.

Polníček často najdete i v mixech salátů – tento je v akci!

Nutriční hodnoty na 100 g

  • Energie: 16 kcal
  • Sacharidy: 0,5 g
  • Bílkoviny: 2 g
  • Celkový tuk: 0,5 g
  • Vláknina: 2,3 g
  • Foláty: 45,5 ug
  • Niacin: 0,37 mg
  • Kyselina pantothenová: 0,25 mg
  • Pyridoxin: 0,096 mg
  • Riboflavin: 0,066 mg
  • Thiamin: 0,042 mg
  • Vitamín C: 2,38 mg
Polníček  v záhonu na zahradě Manfred Ruckszio / Shutterstock.com
  • Vitamín E-α: 0,22 mg
  • Vitamín K: 48,9 ug
  • Sodík: 5 mg
  • Draslík: 330 mg
  • Vápník: 41 mg
  • Měď: 0,1 mg
  • Železo: 0,4 mg
  • Hořčík: 19 mg
  • Mangan: 0,28 mg
  • Fosfor: 30 mg
  • Zinek: 0,14 mg
  • Karoten-ß: 3280 ug

Zdravotní přínosy

Pomáhá zlepšit zrak – Obsahuje vysoké množství antioxidantů, jako je beta-karoten a vitamín A, které jsou velmi prospěšné pro naše oči a také předcházejí různým typům očních onemocnění, jako je makulární degenerace, šedý zákal a šeroslepost.

Snižuje riziko rakoviny – Je bohatý na antioxidační sloučeniny, jako je vitamín C a vitamín A, které bojují proti volným radikálům a stabilizují je, aby neublížily zdravým buňkám. Tyto volné radikály jsou hlavní příčinou různých typů rakoviny.

Zlepšuje zdraví pokožky – Vzhledem k vysokému množství vitamínů skupiny B, které se v polníčku nachází, je velmi prospěšný pro zdraví naší pokožky. Udržuje kožní buňky v dobré kondici a regeneruje je. Kromě toho je v něm vysoké množství vitamínu C, který chrání pokožku před oxidačním poškozením. Předchází tím různým typům kožních onemocnění, redukuje vrásky, tmavé skvrny a další známky stárnutí.

Talíř celý zaplněný polníčkem, vidlička Mironov Vladimir / Shutterstock.com

Podporuje imunitu – Nejvíce podporuje imunitu vysokým obsahem vitamínu C. Zabraňuje různým typům onemocnění způsobených bakteriemi, viry a dalšími patogeny.

Pomáhá v těhotenství – Vzhledem k vysokému obsahu kyseliny listové a železa je velmi prospěšný pro těhotné ženy a nenarozené dítě. Konzumace potravin bohatých na folát a železo podporuje zdraví plodu i matky.

Snižuje krevní tlak – Kozlíček polní může snížit krevní tlak v našem těle díky přítomnosti draslíku. Draslík působí jako vazodilatátor, což znamená, že snižuje napětí z krevních cév a zajišťuje hladký průchod krve tepnami. To pomáhá předcházet různým typům kardiovaskulárních onemocnění, jako je vysoký krevní tlak, hypertenze, srdeční infarkt, srdeční mrtvice atd.

Snižuje riziko anémie – Anémie je onemocnění z nedostatku železa v našem těle. Polníček je bohatý na železo, takže jeho pravidelná konzumace může našemu tělu poskytnout dostatek železa, aby se zabránilo chudokrevnosti.

Polníček září po boku sýrů, vyzkoušejte to sami

Podporuje zdravý metabolismus – Díky vysokému množství živin je velmi prospěšný při různých typech metabolických aktivit, které jsou velmi důležité pro bezproblémové fungování těla. Patří sem enzymatická reakce, produkce hormonů, krevní oběh, tvorba červených krvinek aj.

Zlepšuje funkci mozku – Vitamín B6 pomáhá udržovat kapacitu mysli a duševní zdraví. Předchází také Alzheimerově chorobě, demenci a dalším neurodegenerativním chorobám.

Předchází osteoporóze – Obsažený mangan poskytuje úlevu od osteoporózy. Tento minerál dodává kostem tloušťku, pomáhá při tvorbě kostní hmoty a při opravě poškozených kostí.

Salát z polníčku, červené řepy a sýru feta sherlesi / Shutterstock.com

Jak polníček začlenit?

Můžete si z něj udělat zdravý salát. Buď ho přidejte do svých současných salátů, nebo si připravte zdravý pokrm tak, že smícháte polníček třeba s nakrájenou mozzarellou nebo balkánským sýrem. Hodí se také jako obloha ke všem pokrmům, které díky němu budou lehčí a výživnější. Jelikož roste blízko u země, nezapomeňte ho před použitím opláchnout vodou.