Co obchodníci nechtějí, abyste věděli: Jaké psychologické fígle na vás během nákupů zkoušejí?

Mladá žena nakupuje v supermarketu Andriiii / Shutterstock.com

Také už se vám stalo, že jste v obchodě koupili produkty, které vůbec nebyly na seznamu, ale zkrátka jste je tam nemohli nechat? Pravděpodobně jste sedli na lep marketingovému tahu obchodníka. Supermarkety používají různé způsoby, jak ovlivnit chování zákazníků ve svých prodejnách. Využívají přitom jednoduché psychologické triky.

Přečtěte si také

Tip na rychlé pohoštění: Tortilla rolády s pomazánkou a zeleninou připravíte lusknutím prstu

Ovoce a zelenina hned za dveřmi

Vejdete posuvnými dveřmi, vezmete si košík a hned po vstupu váš zrak sklouzne na křupavě vyhlížející salát, voňavé jahody a žluťoučké citróny.

Čerstvost a barevnost ovoce a zeleniny aktivuje u nakupujících centrum potěšení v mozku a uvolňuje hormon dopamin, který je zodpovědný za pocity štěstí. Na základě prvotní zkušenosti pak mozek předpokládá, že i ostatní zboží je čerstvé a zdraví prospěšné, a „nutí“ nás nakoupit mnohem více potravin, než bychom chtěli.

Vůně čerstvého pečiva

Ne nadarmo se říká, že vás vůně může „chytnout za nos“. Co se týče umístění pečiva v supermarketu, většinou se nachází hned vedle ovoce a zeleniny. Jeho vůně vás proto upoutá hned při vstupu od dveří. Většina supermarketů navíc umisťuje pekárny tak, aby byly přístupné zraku, a především čichu zákazníků. Ti navíc mohou slyšet i každé hlášení z pekárny – jakýkoli signál o čerstvě dopečeném nebo momentálně naskladněném pečivu totiž způsobuje podvědomou pozitivní reakci.

Žena v obchodě vybírá produkty z regálu ve výši očí Zoriana Zaitseva / Shutterstock.com

Obchod, kam se budete rádi vracet

Obchodníci chtějí, abyste se při nákupu cítili dobře. Z toho důvodu se snaží vytvořit místo s příjemnou atmosférou, do níž se budete rádi a s důvěrou vracet. Zářivky s teplým žlutým světlem namísto ostrého bílého, uklidňující hudba a pestré barvy. Těmto principům se podřizuje i řazení zboží v regálech podle receptů – například rajčatové omáčky jsou hned vedle špaget a olivový olej vedle salátů.

Některé obchody dokonce rozdělují zboží dle denní doby na věci potřebné na snídani, oběd a večeři. Pravidelné, logické a stále se opakující uspořádání působí uklidňujícím a známým dojmem, který v zákazníkovi zakoření touhu se do obchodu stále vracet.

Vejce a mléko jsou až vzadu

Jedním z oblíbených marketingových tahů je umístění zboží v akci hned za vstup do obchodu. Snížená cena je totiž jedním z top argumentů, proč lidé nakupují to či ono zboží. Dalším osvědčeným trikem u nejběžnějších surovin, jako jsou chléb, vejce či mléko, je jejich umisťování až na konec obchodu, abyste cestou k nim prošli kolem co nejširší nabídky dalších produktů. Dražší položky jsou umístěné ve výšce očí, kam se koukáme nejčastěji, zatímco ty levnější jsou uskladněné dole.

Omezená nabídka, která se vyplatí

Tvrzení o „omezeném množství“, „limitované nabídce“ nebo slevě platné jen do vyprodání zásob mají za cíl manipulovat spotřebitelem tak, aby nakoupil impulzivně a bez rozmyslu. Obchodníci totiž z psychologických průzkumů vědí, že lidé mají tendenci považovat za cennější právě ty věci, kterých je omezené množství. Takový nákup může být velmi ovlivněn stresem, který jak známo snižuje kvalitu našeho rozhodování. U těchto nabídek navíc platí, že zákazník nakonec utratí více peněz, přestože nakupoval ve slevách.

Děti jsou také zákazníci

Přestože to můžeme považovat za morálně nevhodné, jedním z cílových konzumentů marketingového obsahu jsou i děti. Ty jsou vysoce náchylné na barevné obaly plné zvířátek a hraček, které dávají příslib chutného obsahu uvnitř. I proto jsou potraviny určené dětem umístěny v obchodech ve výši jejich očí, kde malé strávníky zaujmou na první pohled.

Holčička řídí nákupní košík Syda Productions / Shutterstock.com

Šup s tím na pokladnu

Obchodníci nechtějí vynechat jedinou příležitost, jak vás ovlivnit k nákupu. Nezřídka se proto stává, že do svého košíku přidáte několik položek při čekání ve frontě u pokladny. Jde zejména o žvýkačky, sladkosti, oříšky a jiné menší pochoutky. Občas vám vybraný produkt nabídne i sama pokladní: „Nechcete ještě tyto bonbóny? Máme je teď ve slevě.“ Možná si ani si neuvědomujete, že takových produktů už jste v životě koupili spoustu.

Proč tu nejsou malé košíky?

V některých obchodech vůbec nenajdete malé nákupní košíky, k dispozici jsou pouze větší koše na kolečkách nebo nákupní vozíky. Proč? Protože zákazník, který nakupuje s malým košíkem, zamíří kvůli jeho omezené kapacitě k pokladně dříve. Košíky jsou proto velké, aby v nich váš nákup vypadal chudě a motivovaly vás k dalšímu nakupování.

Na závěr stačí dodat, že proti všem těmto trikům lze velmi účinně bojovat. Než vyrazíte na nákup, napište si nákupní seznam, abyste koupili pouze to, co skutečně potřebujete, a na nákupy nikdy nechoďte hladoví.

Zdroj: spotrebitele.dtest.cz, idnes.cz, refresher.cz