6 kombinací potravin, které byste měli jíst vždy společně. Získáte tak více vitamínů a minerálů!

6 kombinací potravin, které byste měli jíst vždy společně. Získáte tak více vitamínů a minerálů! Freepik

Některé potraviny patří v kuchyni k nerozlučným dvojicím. Rajčata a olivový olej, losos a zelené fazolky nebo čokoláda s jahodami. Nejen, že dohromady skvělé chutnají, ale jsou si vzájemně prospěšné i z nutričního hlediska a podporují vstřebávání důležitých vitamínů a minerálů. Máme pro vás tip na 6 kombinací jídel, která byste měli vždy jíst dohromady, abyste z nichž vytěžili co nejvíce zdraví prospěšných látek.

Přečtěte si také

Jídlo ovlivňuje naši psychiku. Víte, jak jíst, abyste se cítili šťastnější?
Jídlo ovlivňuje naši psychiku. Víte, jak jíst, abyste se cítili šťastnější?

Luštěniny + červená paprika a jiná zelenina (železo + vitamín C)

Luštěniny patří k významnému zdroji železa rostlinného původu, které se ovšem velice obtížně vstřebává a dostává do krve, kde na sebe váže kyslík a pomáhá jej dopravovat do všech důležitých orgánů v těle.

  • Naše tělo vstřebá jen asi 10 % z dávky rostlinného železa, u živočišného je to však 15–35 %.

Potraviny bohaté na železo rostlinného původu je proto dobré jíst v kombinaci s těmi, které obsahují plno vitamínu C. Ten totiž vstřebávání železa výrazně podporuje.

Luštěniny můžete kombinovat s červenou paprikou, zelím nebo kapustou v salátech či polévkách. Salát z listové zeleniny zase osvěžte kousky grapefruitu nebo pomeranče (výborný je například ke kuřecímu steaku nebo rybám).

Vstřebatelnosti železa z luštěnin napomáhá vitamín C obsažený v paprikách nebo chilli Freepik

Rajčata + olivový olej (lykopen + rostlinné tuky)

Rajčata jsou bohatá na vitamín C, A a draslík, především ale také na lykopen, který je považován za významný antioxidant a je zodpovědný za jejich krásně červenou barvu. Lykopen pomáhá předcházet vzniku rakoviny a kardiovaskulárních onemocnění a neutralizuje škodlivé volné radikály. Jeho využitelnost významně zvyšuje tepelná úprava a kombinace s oleji – ideálním a jednoduchým jídlem jsou například těstoviny s podušenými rajčaty zakápnutými olivovým olejem.

Kde sehnat rajčata v akci?

Zelenina + avokádo nebo oříšky (vitamíny A, E, D, K + zdravé tuky)

Také většině ostatních druhů zeleniny svědčí rostlinné oleje. V zelenině totiž najdete vitamíny A, E, D i K, které jsou rozpustné v tucích a ty v organismu podporují jejich vstřebávání. Kromě olivového oleje může být zdrojem zdravých tuků avokádo, ořechy, semínka nebo třeba losos.

Zelený čaj + citron

Vitamín C z citronu pomáhá tělu vstřebat plno zdraví prospěšných sloučenin a antioxidantů, které zelený čaj obsahuje. A pokud vás v teplých dnech horký šálek čaje neláká, kapkou citronu můžete obohatit i ledový čaj matcha, který se vyrábí šetrným drcením zelených čajových lístků.

Vitamín D obsažený v mase lososa podporuje vstřebávání vápníku, který najdeme třeba v zelených fazolkách Freepik

Mořské ryby + zelené fazolky (vitamín D + vápník)

Potraviny oplývající vitamínem D, například mořské ryby nebo vaječné žloutky, a vápníkem by na talíři měly být nerozlučnou kombinací, protože vitamín D podporuje vstřebávání vápníku a zlepšuje zdraví našich kostí a zubů. K lososu a tuňáku se proto jako příloha skvěle hodí zelené fazolky nebo brokolice či dipy z bílého jogurtu – všechny tyto potraviny jsou známým zdrojem vápníku.

Ryba, zelené fazolky a dip – a oběd je na světě

Kurkuma + černý pepř

Kurkuma má nespočet příznivých účinků na naše zdraví. Mimo jiné pomáhá při revmatických onemocněních a bolestech kloubů, snižuje riziko vzniku a šíření rakoviny, působí protizánětlivě a analgeticky, podporuje trávení a pomáhá i při hubnutí.

Aby se do krevního oběhu dostalo co nejvíce její cenné látky, kurkuminu, doporučuje se konzumovat ji společně s černým pepřem, který obsahuje alkaloid piperin. Ten dokáže zabránit tomu, aby se kurkumin ve střevech a játrech odboural a zvyšuje tak jeho využitelnost. Kurkumin je navíc rozpustný v tucích, takže kromě pepře nezapomeňte při konzumaci kurkumy také na zdravé oleje.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz