Nadýmání během menstruace trápí většinu žen. Předejděte mu vhodným jídelníčkem

Nadýmání během menstruace trápí většinu žen. Co za ním stojí a jak plynatosti předcházet? Canva

Jako by toho ženy neměly během menstruace málo, většinu z nich navíc pravidelně trápí nadýmání a střevní obtíže. Tyto problémy způsobují nejen hormony, ale také zavodněný organismus, ke kterému jsou ženy během svých dnů náchylnější. Jak nadýmání v tomto období předcházet, jakým potravinám se během menstruace vyhnout a které naopak dokážou ulevit?

Přečtěte si také

Albert a Billa zavádí recyklované nákupní košíky. Lidl šetří plastem na obalech svých výrobků
Albert a Billa zavádí recyklované nákupní košíky. Lidl šetří plastem na obalech svých výrobků

Na vině jsou hormonální změny i nevhodné jídlo

V první řadě nadýmání během menstruace způsobuje hormon progesteron, jehož hladina se začíná zvyšovat kolem 13. a 14. dne menstruačního cyklu. Tento hormon ovlivňuje pohyblivost střev, konkrétně je zpomaluje.

Následkem je plynatost, nadýmání, zácpa, průjem, bolesti střev i celková nevolnost. Podle nejrůznějších studií těmito obtížemi trpí během menstruace až 70 % žen, nejedná se tedy o nic neobvyklého.

Druhým viníkem jsou některé potraviny, které přispívají k zadržování vody. Ta se hromadí především v oblasti břicha a může též způsobovat plynatost a nadýmaní. Paradoxně se jedná o nezdravé potraviny, na které máme během menstruace největší chuť – nejen, že nás tato jídla zavodňují, ale často také způsobují křeče a zintenzivňují pociťovanou bolest.

Slané, tučné i sladké potraviny přispívají k zadržování vody v těle, což vede k nadýmání. Canva

Těchto 5 druhů potravin během menstruace raději omezte:

  • Slané (brambůrky, polotovary, uzeniny, jídla z fast foodů): sůl napomáhá zadržování vody, na což tělo reaguje zvýšeným pocitem nadýmání.
  • Sladké (rafinovaný cukr): doporučuje se vyhýbat se jednoduchým cukrům, které mimo jiné mohou přispívat k zánětům a větším křečím nebo také k zadržování vody.
  • Káva: měly byste ji omezit alespoň během prvních dnů menstruace. Pomáhá zadržovat vodu v těle a může zintenzivňovat vnímání bolestí břicha a křečí. Raději vsaďte na černý nebo zelený čaj.
  • Tučné maso: nejen, že vede k nadýmání, ale obsahuje také nasycené mastné kyseliny, včetně kyseliny arachidonové. Ta produkuje tzv. prostaglandiny, které mohou způsobovat děložní stahy a křeče. Kromě toho může vést konzumace tučných mas k nadýmání.
  • Alkohol: je známý svým vlivem na zadržování vody v těle. Pokud se nechcete během menstruace cítit ještě více nafouklá a oteklá, je nejlepší se mu vyhnout, případně jeho konzumaci důkladně prokládat čistou vodou.

Vyhněte se i známým jídlům, která nadýmají, jako jsou luštěniny, květák, brokolice, kapusta, zelí, sycené nápoje nebo kynuté pokrmy (knedlíky, buchty, pečivo apod.).

Hořčík, bylinky i cvičení pomůžou

Kromě omezení slaného a sladkého, tučného masa a kávy byste měly vsadit na snadno stravitelné potraviny, které rozpohybují váš trávicí systém. Patří mezi ně řada bylinek i dva významné minerály: hořčík a draslík. Vedle toho může pomoci i ovoce a zelenina s vysokým obsahem vody a cvičení, na které bychom neměly zapomínat ani v tomto období.

Hořčík a draslík

Menstruační potíže i s nimi související nadýmání pomůže zmírnit především hořčík, který uvolňuje svalové napětí, ulevuje od bolestivých křečí a redukuje plynatost. Jeho bohatým zdrojem jsou například ořechy (mandle), semena, listová zelenina, banány, sušené meruňky, avokádo nebo hořká čokoláda.

Obdobně zmírňuje nadýmání také draslík, který najdete třeba v banánech, mangu, špenátu, rajčatech nebo chřestu a fenyklu. Draslík navíc zlepšuje náladu, takže ony zákeřné dortíky nebo slané brambůrky možná nebudete vůbec potřebovat.

S nadýmáním a plynatostí i bolestmi břicha a křečemi během menstruace pomůže hořčík, draslík, bylinky i pravidelný pohyb. Canva

Močopudné potraviny

Některé potraviny fungují jako přírodní diuretikum a díky svému vysokému obsahu vody ji pomáhají odvádět z těla pryč. Patří sem okurky, meloun, zázvor, exotické ovoce (obsahuje enzym, který pomáhá štěpit bílkoviny v trávicím traktu, tím usnadňuje trávení), ananas a citrusy.

Bylinky

Proti nadýmání pomáhá i řada běžně dostupných bylinek, jako je fenykl, anýz, tymián, majoránka, bazalka, kopr a heřmánek. Nejlepší je připravovat si z nich čaj, který můžete pít několikrát denně. Heřmánek navíc v našem těle zvyšuje hladinu aminokyseliny glycin, která pomáhá zmírňovat svalové křeče, ulevuje od menstruačních křečí a bolestí. Od bolestí pomůže i zmíněný fenykl.

Zázvor umí zázraky

Cvičení

I když je to to poslední, na co máte během menstruace náladu, trocha pohybu opravdu dokáže zázraky. Cvičení se jednak doporučuje pro zmírnění křečí a bolestí břicha, ale také se během něho zapotíte, což přispěje k odvodu vody z těla, a tím pádem ke snížení plynatosti. Nemusíte se hned pouštět do silového tréninku nebo náročného kardia, úplně postačí aerobik, pilates, plavání nebo delší procházka.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz