Krůtí maso: Jak ho nejlépe připravit a čím se liší od kuřete?

Krutí maso na dřevěném prkénku, koření, česnek a bylinky Nitr / Shutterstock.com

Máte-li rádi maso, pak by na vašem stole nemělo chybět to krůtí. Proč? Protože ve srovnání s jinými druhy masa, a to včetně kuřecího, obsahuje velké množství bílkovin a má nejnižší obsah tuku ve svalovině. Krůtí maso je tak vhodné i v případě, že držíte redukční dietu. Víte, jak jej připravit?

Přečtěte si také

Pozor na falešnou skořici v obchodech. Jak poznat tu skutečně kvalitní?
Pozor na falešnou skořici v obchodech. Jak poznat tu skutečně kvalitní?

Co jíst z krůtího masa?

1. Krůtí prsa – jedná se o světlejší maso, které mnohým připomíná telecí. Vhodné je k pečení, grilování i smažení, případně do zeleninových směsí. Můžete z nich připravit i chutné špízy – zkuste třeba jejich odlehčenou verzi: krůta, paprika, cibule a cuketa.

2. Stehna – tmavší a pevnější maso, které lehce chutná po zvěřině. Spodní stehno se hodí i na uzení, horní naopak oceníte na řízky či jako steak nebo pečeni. Udrží v sobě totiž nejvíc šťávy. Horní část se hodí také na „ptáčky“ a rolády. A pokud jej namelete, můžete z něj stvořit zdravější verzi kebabu či hamburgerů.

  • Tip od Kupi.cz: Zkuste místo housky zabalit krůtí hamburgery jen do plátků ledového salátu. Servírujte s rajčátky a okurkou, případně se salátkem s medovou zálivkou.

Nenechte si ujít v akci

3. Maso z křídel – nejvíce připomíná kuřecí maso. Hodí se na party připravené ve směsi zázvoru, cibule a česneku, případně s dipem ze zakysané smetany.

4. Letky – nejlepší jsou grilované. Dejte si ale pozor na jejich velký podíl kůže, která také obsahuje tuk.

5. Maso z krku – pokud chcete podpořit svou imunitu, sáhněte po tomto mase a uvařte silný vývar – přidejte do něj třeba celou cibuli, nové koření, pepř a sůl, případně špetku muškátového oříšku.

6. Maso z boku – i zde najdeme relativně dost tuku, nejvhodnější použití je do polévek.

Syrová celá krůta připravená na naložení Africa Studio / Shutterstock.com

7. Malý bederní sval – krůtí pochoutka, ze které vytvoříte výborné minutky.

8. Biskup – připravuje se uzený nebo pečený – opět si ale dejte pozor na tuk.

9. Vnitřnosti (játra a žaludek) – skvělé jsou játrové knedlíčky do polévek, případně restovaná játra (jsou hodně výrazná, přičemž chuť můžete zjemnit podlitím červeným vínem). Žaludek se hodí do polévek, ale i ke zpestření omáček či rizota.

  • Tip od Kupi.cz: Protože většina tuku se ukládá těsně pod kůží, je vhodné pro dietní účely kůži odstranit. Tím získáte ideální poměr tuků a bílkovin.

Krůtí maso vs. kuřecí maso

Mnoho z nás si krůtí maso nechává spíše na sváteční chvíle, zatímco to kuřecí se v našem jídelníčku běžně vyskytuje. A možná je to škoda – výživové i chuťové hodnoty se totiž kloní spíše ve prospěch masa krůtího.

A i z hlediska kalorií je na tom lépe maso krůtí. Při porovnání obsahu bílkovin ve 100 gramech masa je například v tmavé části krůty až o 5 g bílkovin více.

  • Tip od Kupi.cz: Krůtí maso se také skvěle hodí pro nakládání.
Pečená kachna Brent Hofacker / Shutterstock.com

Pár zajímavostí o krůtím mase

  • 150 g krůtího masa dodá našemu organismu denní dávku zinku (podporuje imunitu, regeneraci tkání a má příznivý vliv také na potenci)
  • Obsahuje látku tryptofan, který stimuluje tvorbu serotoninu v mozku, jenž přispívá k dobré náladě a snižuje dopady stresu
  • Krůtí maso obsahuje železo, které je zodpovědné za okysličování našeho organismu (je součástí krevního barviva hemoglobinu) a chrání nás také před anémií (chudokrevností)
  • Vysoký obsah vápníku v krůtím mase má příznivý dopad na naše kosti
  • Krůtí prsa tvoří až 1/3 váhy zvířete
  • Fitness příznivci ocení vyšší obsah aminokyseliny leucinu, která působí na nárůst a udržení si svalové hmoty

Tip od Kupi.cz: Aby se nezměnil blahodárný poměr draslíku a sodíku, doporučuje se krůtí maso solit jen obezřetně. Právě přítomností soli se totiž tento poměr mění.

Nezapomeňte do receptu na maso v akci

Recept na krůtí prsa na šalvěji

Na jednu porci potřebujete:

  • cca 150 g krůtích prsou
  • polévkovou lžíci másla
  • čerstvou šalvěj (3 střední lístky)
  • sůl

Postup:

  1. Rozpusťte máslo na pánvi, natrhejte do něj čerstvou šalvěj a nechte zpěnit.
  2. Osolte prsa a přidejte je na pánev. Zprudka osmahněte ze všech stran, aby neunikla šťáva.
  3. Poté vložte do trouby předehřáté na 160 °C a nechte péct cca 15–20 minut (není třeba otáčet).
  4. Podávejte třeba s opečenými brambory či pro milovníky diet na směsi zelených salátů a cherry rajčátek.