Typickým novoročním jídlem je čočka. Proč ji vařit nejen na Nový rok?

Hodiny, které ukazují 12 hodin, čočka na talíři, šišky a jehličí kolem Larisa Blinova / Shutterstock.com

Jen málokdo si dokáže představit novoroční oběd bez čočky. Tato tradice nás provází od nepaměti a snažili se ji dodržovat i ti nejchudší obyvatelé. Luštěnina totiž svým tvarem připomíná minci, a pokud si ji dopřejete právě první den nového roku, měly by se vás podle této zvyklosti držet peníze.

Přečtěte si také

Lehký a osvěžující oběd: Citronové špagety s chilli a bazalkou připravíte za 25 minut

Čočka navíc díky svým vlastnostem přijde vhod právě po silvestrovských oslavách – obsahuje totiž draslík, který pomáhá udržovat správnou funkci svalů a nervů. Pokud vás po bujarém veselí postihly křeče v nohou, právě čočka by je díky draslíku měla odstranit. Drobná luštěnina je navíc zdrojem rostlinných bílkovin, vlákniny a minerálních látek, které oslabené tělo uvítá.

Proč jíst čočku?

Díky tomu, že je přirozeně bezlepková, ji mohou bez omezení konzumovat i celiaci. Čočka dále neobsahuje téměř žádný tuk, a přitom tělu dodává přiměřené množství kalorií. Pozitivní je také nízký glykemický index, který vyjadřuje rychlost, za jakou se sacharidy v potravě přemění v trávicím traktu na glukózu a ta se dostane do krevního oběhu. Žádoucí je právě nízká hladina, jež způsobí pomalejší trávení, a tím pádem se cítíme déle sytí.

Čočka je tedy výhrou téměř pro každého, výjimkou jsou jen lidé se špatným zažíváním nebo pacienti se dnou. Ale ani jim není luštěnina zakázána, jen musí být při její konzumaci opatrní.

Syrová čočka v misce SMarina / Shutterstock.com

Jak se vyhnout nadýmání po jedení čočky?

I přes řadu jejích pozitiv ovšem Češi patří mezi národy s nejnižší konzumací čočky a dalších luštěnin. Důvodem je nežádoucí nadýmání, které způsobují těžce stravitelné oligosacharidy. Jejich obsah ale můžeme vhodnou úpravou minimalizovat, a vyhnout se tak nafouklému břichu. Stačí dodržovat následující zásady:

  • Čočku přes noc namočte do vody.
  • Vodu, ve které jste čočku namáčeli, vylijte a uvařte ji v nové vodě.
  • Přidejte bylinky na podporu trávení – majoránku, saturejku, petrželku či mátu.

A novoroční čočku si pak můžete v klidu připravit.

Na novoroční oběd jedině čočku v akci

Recept: Novoroční čočka na kyselo bez mouky

Ingredience:

Postup: Čočku, kterou jste přes noc namočili, slijte a zalijte novou vodou a vařte do změknutí společně s bobkovým listem (přidejte ho v polovině vaření). Oloupanou cibuli nakrájejte na kostičky a osmahněte na másle do zlatova. Poté vsypte uvařenou čočku, vyjměte bobkový list a dochuťte solí, pepřem, majoránkou a octem. K čočce podávejte uzené maso nebo párky.

Polévka z červené čočky etorres / Shutterstock.com

Čočka nemusí být jen hnědá

Pokud vaše obavy přetrvávají, sáhněte po červené čočce, která téměř nenadýmá, nemusí se vůbec namáčet, a navíc je i rychle uvařena. Stačí pouhých 15 minut.

  • Oblíbené jsou také černá čočka beluga nebo žlutá čočka, užívaná v Indii a v Asii.
  • Oba druhy jsou vhodné i na přípravu salátů a polévek – ideální pokrmy pro ty, kteří tradiční čočce na kyselo neholdují nebo chtějí zkusit něco jiného.
Čočková polévka
Čas přípravy: 30 min Obtížnost: Snadný

Čočková polévka

Čočková polévka je neskutečně výživná, zasytí a navíc skvěle chutná. Její příprava je navíc vcelku rychlá a s oblibou se vaří především na Nový rok, vychutnáte si ji však i kdykoli jindy.

Čočková polévka

Recept: Novoroční polévka z červené čočky

Ingredience:

Postup: V hrnci rozehřejte olej a osmahněte na něm cibulku. Postupně přidejte česnek a nakrájené kostičky rajčat, stále však míchejte. Zhruba po dvou minutách zalijte horkou vodou z konvice, přidejte bujón a čočku, přiklopte a vařte do změknutí. Poté osolte, opepřete a okořeňte majoránkou. Nakonec ozdobte petrželkou.

Už víte, jaký recept zvolíte na sváteční tabuli vy?