„Viděla jsem, jak dítě kouslo do čokoládového Mikuláše. Máma ho vrátila zpět do regálu.“ Skončilo to hádkou

Vánoční čokoládové figurky Kupi.cz

Jana (39) byla nakupovat v supermarketu, když se stala svědkem chování, které ji doslova šokovalo. Malé dítě rozbalilo čokoládového Mikuláše, kouslo si – a matka figurku bez mrknutí oka vrátila zpět mezi ostatní. Když ji Jana upozornila, že by čokoládu měla zaplatit, dočkala se jen křiku a urážek. Jak podobné situace řešit, aby neskončily konfliktem?

Přečtěte si také

Hladké a čisté zuby jako po dentální hygieně? Vsaďte na sonický kartáček Philips Sonicare

„To se snad ne...“ zůstala jsem stát s otevřenou pusou. Malý kluk, sotva čtyřletý, si rozbalil čokoládového Mikuláše, ukousl hlavičku a figurku položil zpět do regálu.

Jeho máma se jen pousmála a pokračovala v nákupu. Jana (39), která byla zrovna u stejného regálu, se s tímto skutečným příběhem svěřila redakci Kupi.

„Bylo to minulý víkend. Obchod praskal ve švech, všichni nakupovali vánoční sladkosti,“ vypráví Jana. „Vedle mě stála paní s malým synem. Dítě sáhlo po Mikulášovi, rozbalilo ho a kouslo do hlavy. Než jsem stihla cokoli říct, matka mu figurku vzala z ruky a – k mému naprostému šoku – ji vrátila zpátky do regálu.“

Jana chvíli váhala, ale nakonec se odhodlala. „Slušně jsem jí řekla, že by bylo fér čokoládu zaplatit, že to přece někdo jiný koupí. Jenže paní se okamžitě rozčílila. Začala na mě křičet, ať se starám o sebe, že je to jen jedna figurka a že ona přece nic neudělala.“

Okolní lidé se otáčeli, ale nikdo nic neřekl. „Cítila jsem se trapně, i když jsem nic špatného neudělala. Nakonec jsem raději odešla a situaci nahlásila prodavačce. Ta si povzdechla, že to není poprvé – a figurku z regálu samozřejmě vyhodila,“ dodává Jana.

Nakupování s dítětem v nákupním vozíku FamVeld / Shutterstock.com

Odborný komentář

Oslovili jsme odborníka a zeptali se, jak reagovat v podobných situacích.

Mgr. Klára Žáková, dětská psycholožka a rodinná poradkyně

Jak často se s podobnými situacemi setkáváte?

„Poměrně často. Některé rodiče nenapadne, že i ‚malý kousek‘ čokolády je krádež. Dítě pak vnímá, že něco takového je v pořádku, a přenáší to dál.“

Jak by měl rodič správně reagovat?

„Nejlépe okamžitě vysvětlit, že jídlo v obchodě není zdarma a musí se zaplatit. Dítě by mělo vidět, že se figurka u pokladny zaplatí, i kdyby se už sníst nedala. Je to cenná lekce o odpovědnosti.“

A co svědek – měl by zasahovat?

„Záleží na situaci. Pokud jde o dítě a drobnost, je lepší upozornit personál než se pouštět do hádky s rodičem. Přímý konflikt obvykle nikam nevede. Ale chování Jany bylo pochopitelné a lidské – chtěla jen připomenout základní slušnost.“

Co si z toho odnést jako rodič?

„Děti se učí nápodobou. Pokud vidí, že rodič ‚zamete chybu pod koberec‘, berou to jako normu. Přiznat chybu a zaplatit je důležitější než ušetřit pár korun.“

Praktické rady pro čtenáře

Co dělat, když vidíte, že někdo sní zboží nebo ho poškodí:

  • Zachovejte klid a neeskalujte situaci
  • Upozorněte personál nebo ochranku
  • Pokud jde o dítě, reagujte s pochopením, ale trvejte na zaplacení
  • Dětem vysvětlujte, že i drobnost má hodnotu

Jana říká, že by dnes postupovala stejně, i když jí hádka nebyla příjemná. „Nemohla jsem se tvářit, že nic nevidím. Vadí mi, jak často lidé dělají, že se jich to netýká. Myslím, že kdybychom se víc ozvali, podobných situací by ubývalo,“ uzavírá. A dodává, že nejde o pár korun, ale o princip: Férovost se učí od malička – a začíná právě u rodičů.

Zdroj: redakce Kupi.cz, rozhovor s Janou (39), Mgr. Klára Žáková