„Přelepil slevu z jogurtu na lahev rumu a dožadoval se 50% slevy,“ popisuje nekalé praktiky zákazníků prodavačka

Muž si kupuje láhev alkoholu Caftor / Shutterstock.com

Prodavačka Lenka (42) z velkého potravinového řetězce popisuje, že lidé jsou v honbě za slevami čím dál vynalézavější. Jeden zákazník si přelepil slevu z jogurtu na lahev rumu, druhý chtěl 75% slevu na uherák, který vůbec nebyl v akci. Když mu ji odmítla uznat, začal vyhrožovat Českou obchodní inspekcí. Jak se podobným situacím bránit a kde leží hranice mezi chybou a pokusem o podvod?

Přečtěte si také

Optimální srdeční tep v průběhu života: Přehled ideálních hodnot pro 30, 40, 50, 60 a více let

„Pane, ten rum opravdu není ve slevě,“ řekla jsem mu co nejklidněji. „Jak to, když tady to máte napsané! Padesát procent!“ křičel a mával lahví před pokladnou. Lenka (42), prodavačka z velkého řetězce s potravinami, se s námi podělila o skutečný příběh, který se odehrál přímo u její pokladny. Situace se rychle vyhrotila – a nakonec skončila přivoláním vedoucí.

Lenka pracuje v prodejně už přes patnáct let. Viděla ledacos – ale poslední dobou má pocit, že vynalézavost některých zákazníků překračuje hranice. „Starší pán měl lahev rumu s červenou nálepkou -50 %. Když jsem ji načetla, sleva se neukázala. Tvrdil, že to tak bylo v regálu. Nakonec se ukázalo, že si nálepku přelepil ze zlevněných jogurtů,“ vypráví Lenka.

Křičel, že ho chceme okrást, že si to nenechá líbit. Musela přijít vedoucí, která mu vysvětlila, že na kamerách je jasně vidět, jak nálepku nalepil. Teprve potom odešel.“

Další bizarní zkušenost

Podobná scéna se opakovala o pár týdnů později. „Tentokrát jiný pán, také starší, přinesl uherák a tvrdil, že má nárok na 75% slevu,“ vzpomíná Lenka. Na štangli salámu byly dvě slevové nálepky – 50 % a pod ní ještě 25 %.

Uherák ale vůbec nebyl ve slevě. Když jsem mu to řekla, rozčílil se a začal mi vyhrožovat, že zavolá obchodní inspekci. Tvrdil, že když je to tam nalepené, musí to platit. Jenže ty nálepky si tam samozřejmě nalepil sám.“ Nakonec i tuto situaci musela řešit vedoucí prodejny. Pán odcházel uražený a nahlas komentoval, že takhle si zákazníků nevážíme. Bohužel to není ojedinělé,“ dodává Lenka.

Odborný komentář

Oslovili jsme odbornici, aby nám k tématu poskytla komentář.

Mgr. Eva Koudelková, právnička, spotřebitelské právo

Jak často se s podobnými případy setkáváte?

„Manipulace s cenovkami je překvapivě častá. Lidé si někdy myslí, že to zkusí a nic se nestane. Jenže takové jednání už může být kvalifikováno jako pokus o podvod.“

Je takové chování trestné?

„Ano. Pokud někdo vědomě přelepí nálepku, aby zaplatil méně, dopouští se klamání prodávajícího. Z právního hlediska jde o přestupek proti majetku, případně o podvodný úmysl.“

Co má dělat personál, když si není jistý?

„Zachovat klid, zavolat vedoucího a nechat vše zaznamenat kamerovým systémem. Vždy je lepší řešit situaci oficiálně než se s někým hádat.“

Musí obchod uznat cenu, která je špatně označená?

„Pokud je zjevné, že došlo k chybě – například uherák s přelepenými nálepkami –, obchod slevu uznat nemusí. Cenu je povinen dodržet jen tehdy, pokud byla mylně označena ze strany obchodu, ne zákazníka.“

Co by si měli čtenáři zapamatovat?

„Nálepka není vstupenka ke slevě. Pokud má někdo pochybnost, má se obrátit na obsluhu – ne brát věci do vlastních rukou.“

Lenka přiznává, že dřív ji takové situace rozhodily. Dnes už se snaží zachovat nadhled. „Lidé někdy ztrácí soudnost, když jde o pár korun. Ale za pokladnou musíte zůstat klidní – i když na vás někdo křičí. Vím, že mám pravdu, a to mi stačí,“ říká. Její zkušenost má pro čtenáře jednoduché poselství: Slušnost a férovost jsou víc než jakákoli sleva.

Zdroj: redakce Kupi.cz, rozhovor s prodavačkou Lenkou (42), Mgr. Eva Koudelková