Test zimních pneumatik: Třetina propadla, některé neudržely auto ani v přímém směru

Pneumatiky a ruka v bílé pracovní rukavici stock_bird / Shutterstock.com

Říjnové testy zimních pneumatik přinesly varování. Třetina z testovaných modelů nezvládla ani základní bezpečnostní zkoušky. Kterým značkám se raději vyhnout a jaké chyby dělají řidiči při výběru zimního obutí?

Přečtěte si také

Recept, kvůli kterému zapomenete na svíčkovou: Kančí roláda se šípkovým džemem a pyré z petržele

Zima za dveřmi a gumy pod mikroskopem

Spotřebitelská organizace dTest opět otestovala 31 zimních pneumatik v rozměru 225/40 R18. Tento typ obouvají například vozy Škoda Octavia, Volkswagen Golf nebo Audi A3. Výsledky ukázaly, že kvalita se napříč značkami výrazně liší. A přestože by zimní pneumatika měla být synonymem jistoty, u části modelů to zdaleka neplatí.

Nejvíce problémů se ukázalo při jízdě na mokré vozovce. Některé levnější modely se chovaly nevyzpytatelně, vůz při řízení neposlouchal volant a brzdná dráha se prodloužila o několik metrů. „Pneumatiky, které nezajistí bezpečnou jízdu v běžných zimních podmínkách, nemají na trhu co dělat,“ uvedla šéfredaktorka časopisu dTest Hana Hoffmannová.

Mokrá vozovka jako zrcadlo

Podle testu se potvrdilo, že právě mokré silnice jsou největším strašákem zimního provozu. Modely jako Evergreen EW66, Goodride SW608, Tomket Snowroad Pro 3 a Star Performer Stratos UHP propadly v disciplíně přilnavosti i brzdění. Naopak pneumatiky evropských výrobců obstály výrazně lépe, i když ani u nich nebyly rozdíly zanedbatelné. Rozdíl v brzdné dráze mezi nejlepším a nejhorším modelem činil až 10 metrů při brzdění z rychlosti 80 km/h.

Ne každá pneumatika podrží na sněhu

Na zasněžené vozovce dopadly některé pneumatiky překvapivě lépe než při jízdě na mokru. Test potvrdil, že i mezi levnějšími značkami se najdou modely, které si na sněhu poradí obstojně. U jiných se ale vůz nedokázal udržet v přímém směru ani při nízké rychlosti. Důkazem, že zimní pneumatika není totéž co jistota, je i kontrastní výkon jednoho z testovaných modelů, který exceloval na sněhu, ale na mokré silnici zcela selhal. Řidič tak může mít v garáži „ledového hrdinu“, který ho však v dešti zradí.

Ekologie a životnost

Z testu vyplývá, že mezi pneumatikami jsou propastné rozdíly nejen v jízdních vlastnostech, ale i v životnosti. Zatímco nejodolnější ujely přes 80 tisíc kilometrů, jiné skončily po necelých 35 tisících. Z hlediska udržitelnosti výroby má většina značek stále co dohánět. Žádná pneumatika nezískala dobré hodnocení v oblasti ekologie, což dTest přičítá nedostatku transparentních informací od výrobců. Nejlépe si v tomto směru vedly evropské značky Continental a Uniroyal. Evropská agentura pro životní prostředí upozorňuje, že pneumatiky jsou druhým největším zdrojem mikroplastů. Ročně se do ovzduší, půdy a vody dostane až půl milionu tun částic z odřené gumy.

Jak test dopadl

Z testu dTestu 2025 vyplývá několik klíčových závěrů:

  • Z 31 testovaných modelů se zhruba třetina ukázala jako problematická, zejména při jízdě na mokré vozovce.
  • Pneumatiky evropských výrobců měly většinou vyvážené výsledky, i když se mezi nimi našly výjimky.
  • Rozdíly v brzdné dráze dosahovaly až 10 metrů, což může v praxi znamenat zásadní rozdíl v bezpečnosti.
  • Životnost pneumatik se liší téměř o polovinu, ekologické aspekty výroby zůstávají slabinou všech značek.

Z právních a licenčních důvodů redakce Kupi nemůže zveřejnit kompletní výsledky testu dTestu ani uvádět přesné pořadí či bodová hodnocení jednotlivých modelů. Kompletní výsledky všech 31 pneumatik, včetně detailních hodnocení a srovnávacích tabulek, najdete přímo na webu dTestu.

Zdroj: dTest