Lidl zlevnil a spustil dominový efekt. V Německu začal cenový souboj řetězců

Supermarket Lidl Longfin Media / Shuttestock.com

V Německu začala cenová ofenziva. Lidl zlevnil stovky produktů a vyvolal vlnu reakcí mezi konkurencí. Aldi, Edeka, Kaufland i Rewe rychle nasadily vlastní slevy. Vše nasvědčuje tomu, že jsme svědky začátku cenové války. Čeští zákazníci však zatím zůstávají stranou, přestože právě oni čelí dopadům inflace nejdéle. Proč se u nás nic podobného neděje?

Přečtěte si také

Dýška se v Česku začínají vymykat kontrole. Spropitné se dává už i skladníkům v e-shopech

Lidl zlevnil jako první, další řetězce ho rychle následovaly

Když Lidl oznámil, že v Německu zlevňuje vybrané produkty až o 35 %, nebyla to jen zpráva pro spotřebitele. Byla to výzva. Do cenové hry se okamžitě vložili konkurenti. Aldi během víkendu ohlásil plošné snižování cen stovek položek. Edeka a její diskontní síť Netto Marken-Discount na to konto oznámily slevy u privátních značek. A Kaufland? „Nabízíme stejné ceny, jež umíme upravit během několika hodin,“ uvedla mluvčí pro deník Bild. Mezi konkrétně zlevněnými položkami jsou grilovací klobásy, víno Primitivo di Manduria nebo bio čokoládový ovesný nápoj Vemondo. A ano, i vodní meloun výrazně zlevnil – z 82,25 na 49,75 Kč v přepočtu.

Řetězce přeceňují v řádu hodin. Začala cenová válka

Co působí jako koordinovaný manévr, je ve skutečnosti boj o přežití. Spotřebitelé v Německu jsou po měsících zdražování citlivější než kdykoli předtím. A řetězce to vědí.

„Na implementaci nových cen podle modelu Lidlu budeme potřebovat jeden až dva dny. Nejde jen o změnu cenovek, ale o interní koordinaci a aktualizaci systémů napříč prodejnami,“ řekl pro Bild jeden z manažerů konkurenčního řetězce. Rychlost je klíč. Kdo zaváhá, ten tratí.

Český trh? Zatím beze změny

A teď k podstatnému – co na to Česko? Nic. Lidl ani Kaufland tu žádné obdobné kroky nechystají. „Společnost Lidl Česká republika nabízí produkty za nejnižší možné ceny na trhu dlouhodobě. V tuto chvíli proto podobnou akci neplánujeme,“ uvedla pro média mluvčí Eliška Froschová Stehlíková.

Podobně reagoval i český Kaufland. Mluvčí Renata Maierl připomněla, že každá země má odlišnou konkurenční situaci a od začátku května u nás zlevnili tisíc produktů napříč sortimentem.

Za slevami není jen vstřícnost – jde o taktiku a tržní podíl

Odborníci se shodují, že nejde jen o štědrost k zákazníkům. Slevy jsou taktické. Mají zpět do obchodů přilákat zákazníky, kteří se kvůli inflaci stáhli ke slevovým aplikacím a plánovaným nákupům. Navíc se zjevně jedná o signál investorům – řetězce ukazují, že umí pružně reagovat. I za cenu krátkodobých ztrát. V konečném důsledku jde o reputaci, tržní podíl a věrnost zákazníků.

Čeští zákazníci zatím zůstávají stranou. Možná se ale i k nám tlak zvenčí postupně přelije – pokud řetězce vycítí, že už to dál nepůjde bez reakce. Někdy nejde jen o možnosti obchodníků, ale také o jejich odhad, co je pro zákazníky stále přijatelné.

Zdroje: Der Bild, obchodní řetězce