„Vždy nad takovými slevami kroutím hlavou. Vždyť haléře už ani nemáme,“ zákazníci kritizují haléřové slevy

Žena ukazuje palec dolů Stock-Asso / Shutterstock.com

Obchody dobře vědí, že zákazníci milují slevy, a proto jimi nešetří. Jenže ne každá akční cena znamená skutečnou úsporu. Někdy jde spíš o chytrý marketingový tah, který má jen vypadat jako výhodná nabídka. Zákazníci už ale začínají být všímavější a tyhle triky jim přestávají procházet. Lidé si stále častěji všímají, když se je obchodníci snaží napálit „slevou“, která vlastně žádnou slevou není.

Přečtěte si také

Vinobraní 2025: Znojmo, Pálava i Hustopeče. Velký přehled slavností vína, kam stojí za to vyrazit

Není sleva jako sleva

Slevy jsou jeden z marketingových tahů prodejců, který funguje a na zákazníky platí. Každý chce totiž ušetřit a zejména v dnešní době vysokých cen. Některé slevy jsou výhodnější, jiné méně a zde je právě zakopaný pes. Mnoho lidem stačí vidět žlutou nebo dokonce červenou cedulku s nápisem „ve slevě“ a automaticky zboží dávají do košíku, někdy se ani na výši slevy nepodívají.

Být pozorný se vyplatí

Prodejci jsou ale chytří a spoléhají na to, že zákazníci nejsou tak pozorní nebo nemají čas zkoumat, kolik co přesně stojí. To, že je někdy cena uvedena za položku a někdy za 100 gramů a výsledná reálná cena se tedy liší, je jiná pohádka, ale dnes se zaměříme na výši slevy.

Lidé si začali všímat toho, že sleva tak nízká, že je dle jejich slov vyloženě směšná a že si snad řetězce dělají srandu. Není totiž výjimkou, že je sleva například v řádech několika haléřů. Někteří si stěžují, že to snad ani není legální, druzí říkají, že to sleva je a je úplně jedno, jak je velká.

Ať už je sleva 100 Kč nebo 5 haléřů, o slevu se jedná a legální samozřejmě je. Zda se vyplatí a zda to není tak trochu trik na zákazníky, to je už věc jiná. Zákazníci si začali slevy fotit a sdílejí je na internetu, přičemž diskutují o tom, zda se to dá považovat za slevu, či nikoliv.

Dle zákona musí být sleva označena srozumitelně a viditelně, podmínky výše slevy zákony nijak neurčují.

Výši slevy poctivě zkoumám

V redakci jsme vyrazili do terénu a zeptali se zákazníků v pražských nákupních centrech, co říkají na slevy, které matou.

„Musím se přiznat, že jsem se v minulosti často nechala nachytat jen tím, že byla cena ve žlutém rámečku, což pro mě automaticky znamenalo slevu. Jakmile jsem zjistila, že může být třeba i jen pár haléřů, začala jsem si to více hlídat, protože někdy se to za akční a výrazně výhodnou slevu nedá považovat.“ – Michaela (25 let)

Slevy v obchodě Sorbis / Shutterstock.com

Nenechám se nachytat

„Přijde mi, že si dnes už se slevami dělají, co chtějí. Co je za slevu devět haléřů? Vždyť to není nic! Když si uvědomíme, jak vysoké jsou dnes ceny nejen za potraviny, myslím si, že by takové až trapné slevy neměly být vůbec dovolené. Může to zmást a smrdí to podvodem.“ – Ivana (43 let)

Prodejci se nám tím vysmívají

„Vždy nad takovými slevami kroutím hlavou. Vždyť haléře už ani nemáme a jedná se o tak nízkou cenu, že je to prostě směšné. Nelíbí se mi to a přijde mi to jen jako marketing, nikoliv snaha pomoci zákazníkům. Tím pádem veškeré slevy postrádají smysl, protože to vlastně žádné slevy nejsou.“ – Petr (55 let)

Lidé jsou nevděční a stále si jen na něco stěžují

„Sleva je to malá, ale je. A jak se říká, halíře dělají talíře. Přijde mi, že jsou lidé zmlsaní a neustále mají s něčím problém. Sleva je označená, takže si ji každý může přečíst, vyložit po svém a svobodně se rozhodnout, zda na ni přistoupí. Marketing to asi je, ale nejedná se o nic zakázaného. Také nemusíme mít slevy vůbec žádné, že.“ – Hana (34 let)

Označují slevu chytře

„Ono totiž záleží na tom, jak je sleva uvedena. Pokud by bylo povinné uvádět i slevu v procentech, lidem by to už na první pohled došlo, že se jedná o opravdu minimální slevu, která není skoro žádná. Nezbývá nic jiného, než být pozorný, nakupovat pomalu a pokud nevidíte, vezměte si brýle.” – Karolína (35 let)

Pokud se ptáte, jak se nenachytat, poradíme vám jediné – čtěte pozorně cedule s informací o slevě, včetně malých písmen. Je jen na vás, zda budete cenu akceptovat a zboží si zakoupíte, nebo ne. Pokud něčemu nerozumíte, vždy jsou v obchodě informovaní lidé, kteří vám jistě pomohou s vysvětlením.

Zdroj: Kupi.cz, respondenti redakce