Bez lepku, bez laktózy, beze všeho. Tzv. „Free From“ potraviny chtějí lidé čím dál více. Co na to obchody?

Žena nakupuje v supermarketu Prostock-studio / Shutterstock.com

Potraviny známé pod označením „Free From“ jsou v kurzu. Vyhledávají je lidé vyznávající zdravý životní styl, osoby s autoimunitním onemocněním, ale také ti, kteří rádi zkouší něco nového. Obchody zaznamenávají čím dál větší zájem a reagují na něj rozšiřováním nabídky.

Přečtěte si také

Kompletní jídlo v jedné láhvi? Porovnali jsme novinku z Lidlu, Foodie i zavedenou Manu

V posledních letech se nabídka sortimentu v obchodech rozšířila o potraviny známé jako „Free From“, tedy takové, které neobsahují určitou složku. Nejčastěji můžeme narazit na produkty bez masa, laktózy, lepku nebo cukru. Vděčíme za to vysoké poptávce zákazníků, kterým v obchodech chyběl pestřejší výběr. V zahraničí se podobné potraviny totiž už dávno prodávaly.

Skvělý výběr pro zastánce zdravého životního stylu

V obchodech se už většinou nenachází jen pár variant jako kdysi, dnes už existují celé regály a chladicí boxy s těmito speciálními výrobky. Zákazník si může zakoupit potraviny v raw či bio kvalitě, veganské i vegetariánské produkty, ale třeba i ty bez obsahu palmového oleje. S vyšší poptávkou zákazníků tyto výrobky prodává čím dál více obchodů, čímž roste konkurence a klesá cena. Například před několika lety stál bloček veganského sýra přibližně sto korun, dnes už jej lze koupit podstatně levněji. Možná i díky tomu se popularita těchto potravin u zákazníků neustále zvyšuje.

Lidé vyhledávají přírodní a zdravé potraviny

Ačkoliv byly potraviny „Free From“ uvedeny na trh hlavně kvůli lidem, kteří kvůli určitým onemocněním nemohou jíst všechny potraviny, zájem roste téměř u všech zákazníků. Lidé vyhledávají přírodní a zdravé potraviny, které tělu dodají energii, nikoliv naopak. A právě „Free From“ potraviny nabízí dostatečný výběr. Zákazníci mají v oblibě zejména vysoce kvalitní bio potraviny, které mají čistě přírodní původ.

Plátek toastového chleba s přeškrtnutým obilím Billion Photos / Shutterstock.com

Jaké zdravé možnosti nabízí Globus, Tesco, Billa nebo Albert?

Rostoucí poptávku hlásí i hypermarket Globus, kde během pěti let zaznamenali dvacetiprocentní navýšení zájmu o alternativní potraviny. Zákazníci si čím dál více uvědomují důležitost zdravé výživy a hledají produkty, které nejen dobře chutnají, ale také splňují jejich specifické potřeby,“ uvedla Aneta Turnovská, mluvčí hypermarketů Globus. I proto chystají v blízké době novinky, které se co nevidět objeví v regálech Globusu.

Tesco letos v létě rozšířilo nabídku zdravých bio potravin. Obchod do nabídky nově zahrnul proteinové výrobky, potraviny bez éček, veganské, bez lepku, laktózy i ty se sníženým obsahem cukru. Rozšířila se také nabídka rostlinných mlék, které jsou skvělými náhražkami kravského mléka.

Také Billa moc dobře ví, že se lidé čím dál více zajímají o zdravé potraviny, proto na začátku školního roku přišli se zdravými recepty na svačinky pro děti. Billa zároveň upozorňuje na důležitost zdravých snídaní a svačin pro děti, které potřebují správnou výživu nejen pro udržení potřebné pozornosti ve škole, ale také pro správný růst a vývoj.

Nabídku „Free From“ potravin rozšiřují pro velký zájem také v Albertu. „Většinu produktů bez lepku a laktózy zákazníci v prodejnách Albert najdou pod naší vlastní značkou Nature’s Promise Free From, kterou pravidelně rozšiřujeme tak, aby odpovídala jejich potřebám. Naposledy jsme sortiment rozšířili o bezlepkové směsi na přípravu kynutých a bramborových knedlíků a jíšky. Pro jednodušší přípravu bezlepkových moučníků jsme sortiment obohatili také o novou perníkovou směs a směs na drobený dort,“ sdělil pro Kupi Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert.

Albert zaznamenal poměrně vysoký nárůst zájmu o speciální potraviny zejména u mladých lidí. „Kromě zvýšeného zájmu o bezlaktózové či bezlepkové potraviny zaznamenáváme také zvýšenou poptávku po rostlinných produktech. Na základě vlastního průzkumu jsme zjistili, že jednou za měsíc si dopřeje tofu, seitan nebo veggie burger 22 % Češek a Čechů, přičemž ve věkové skupině 18–20 let si rostlinné alternativy masa alespoň jednou týdně dopřává 79 % populace. Největší zájem mezi našimi zákazníky je o tofu v přírodní nebo uzené variantě, velké oblibě se tradičně těší také seitan nebo tempeh,“ upřesňuje Jiří Mareček.

Regál s bio zbožím v supermarketu monticello / Shutterstock.com

Jediná možnost pro lidi s intolerancemi

Ještě před několika lety by se člověk s intolerancí laktózy při pohledu na chladicí boxy plné mléčných výrobků jen zasnil a šel dál. Dnes už si může koupit téměř všechny tyto výrobky, stačí si najít kategorii „Free From Lactose“. Kromě jogurtů lze bez potíží sehnat i smetanu, mozzarellu a sýry bez obsahu laktózy. To samé před časem zažívali lidé s nesnášenlivostí (či alergií) lepku i diabetici. Neustále se rozšiřující sortiment o tento typ potravin dává lidem s autoimunitním onemocněním určitou formu svobody v tom, co mohou jíst.

Zdroje: Bio Eco Actual, Globus, Tesco, Billa, Albert