OKAY klamalo zákazníky: Falešné oznámení o ukončení provozu jako marketingový trik

Polepená prodejna OKAY Kupi

Nedávno jsme vás informovali o tom, že řetězec elektroprodejen OKAY čelí vážným problémům a plánuje zavřít své prodejny. Nyní se však ukazuje, že šlo jen o marketingový trik zaměřený na přilákání zákazníků. Prodejny byly uzavřeny jen na krátkou dobu a nyní fungují normálně. Tato praktika však vyvolala značné pobouření mezi zákazníky, kteří se cítí podvedeni.

Přečtěte si také

EU vydala směrnici, která mění pravidla medu, marmelád a určuje, jak skladovat vejce

Falešné oznámení o ukončení

Dne 24. června OKAY na svých webových stránkách oznámilo, že 4. července uzavře všechny své prodejny. Zástupce OKAY, Jan Vyletěl, ředitel pro e-commerce a marketing, poslal do naší redakce e-mail, ve kterém uvedl, že 4. 7. 2024 ve 20 hodin dojde k zavření všech prodejen v ČR i SK a zároveň, že od 24. června probíhá související marketingová akce „ZAVÍRÁME – VŠE MUSÍ PRYČ“. Společnost tvrdila, že nabízí likvidační ceny na celý sortiment, aby přilákala zákazníky k rychlému nákupu. Již tehdy se objevily spekulace, že by mohlo jít pouze o marketingovou kampaň zaměřenou na zvýšení prodejů před údajně plánovaným uzavřením, což se ukázalo jako pravdivé. 

Grafika k akci OKAY OKAY

Prodejny stále otevřené

Ačkoli společnost tvrdila, že 4. července dojde k uzavření prodejen, realita je jiná. Zdá se, že firma pojala svou komunikaci se zákazníky poněkud nešťastně. Místo jasného sdělení o plánovaných změnách provozu během dvou státních svátků zvolila zavádějící formulaci o uzavření prodejen. Prodejny OKAY jsou nadále otevřené a fungují v běžném režimu. Podle vyjádření zaměstnanců byly prodejny skutečně ve čtvrtek večer uzavřeny a během státních svátků zůstaly zavřené. Následující den však opět otevřely své dveře zákazníkům a zaměstnanci se hrdě fotí s plakáty oslavující 30 let společnosti. 

Rozhořčení zákazníků

Mnozí zákazníci vyjádřili své rozhořčení na sociálních sítích, obviňujíce OKAY z neetického chování a manipulace. Cítí se být podvedeni, protože očekávali skutečné uzavření prodejen a výhodné nákupy za likvidační ceny. Podobné praktiky OKAY využilo již v minulosti, kdy oznámilo uzavření některých poboček k určitému datu, které však následně opět otevřely, jak si všiml slovenský web Aktuality.sk.

Neférové praktiky

Marketingové kampaně jsou běžnou součástí obchodní strategie, avšak takovéto klamání zákazníků může vést k vážným následkům. Zákazníci mohou ztratit důvěru ve společnost a její reputace může být výrazně poškozena. OKAY ve svých podmínkách uvedlo, že akce „ZAVÍRÁME – VŠE MUSÍ PRYČ“ platí do 4. července. Skutečnost, že prodejny zůstaly otevřené, vzbuzuje otázky ohledně transparentnosti a férovosti jejich obchodních praktik.

OKAY se topí v problémech

OKAY skutečně plánuje uzavřít některé své pobočky v Česku a na Slovensku kvůli špatným finančním výsledkům, jak prozradil jejich zástupce pro Kupi.cz. „V současné době probíhají jednání s několika zájemci o kapitálový vstup do společnosti. Paralelně s těmito jednáními jsme přistoupili ke krokům, které mají zefektivnit vnitřní fungování a snížit provozní náklady. Jedním z těchto kroků je optimalizace sítě prodejen, což povede k uvolnění pracovního kapitálu potřebného k rozšíření nabízeného sortimentu. Očekáváme, že se hospodaření v roce 2024 vrátí do černých čísel,“ uvedl Jan Vyletěl, ředitel OKAY pro e-commerce a marketing, k propouštění zaměstnanců a zavírání prodejen. Aktuálně OKAY provozuje 33 poboček na Slovensku a 83 v Česku.

Naše redakce oslovila i zástupce OKAY, aby se k akci vyjádřil, ale do uzávěrky článku jsme neobdrželi odpověď.

Zdroje: Kupi, Aktuality SK, OKAY