Češi chtějí platit bezhotovostně a rádi tak přispívají i na charitu. Kde naopak bez hotovosti nic nepořídí?

Žena se usmívá a platí kartou v kavárně Jose Calsina / Shutterstock.com

Platební zvyklosti Čechů se v posledních letech výrazně mění. Stále více lidí upřednostňuje bezhotovostní platby před tradiční hotovostí. Důvody jsou jasné – pohodlí, rychlost a bezpečí. Nejnovější průzkum společnosti Mastercard odhaluje, že Češi by rádi platili kartou, mobilem či hodinkami ještě častěji, než je tomu dnes. Brání jim v tom ale někteří obchodníci, kteří bezhotovostní platby stále nepřijímají. Jaké jsou hlavní důvody rostoucí obliby bezhotovostního placení? A kde by Češi nejvíce uvítali možnost platit kartou? Pojďme se na to podívat.

Přečtěte si také

Jemná lososová polévka s brambory a koprem: Skandinávský vánoční hit, který vyměníte za kapra

Bezhotovostní platby jsou na vzestupu

Trend bezhotovostního placení v Česku neustále sílí. Zatímco v roce 2018 Češi platili kartou v 46 % případů, nyní je to už 59 %. Kdyby všichni obchodníci karty přijímali, podíl bezhotovostních transakcí by přesáhl tři čtvrtiny všech plateb. Lidé zkrátka oceňují pohodlí a rychlost této formy placení.

Hotovost už není král

Češi vnímají hotovost spíše jako nutnou rezervu, kterou nosí v peněžence pro případ nouze. Více než polovina respondentů průzkumu Mastercard uvedla, že bankovky a mince u sebe mají i týdny bez využití. Pokud mají na výběr, jednoznačně preferují platbu kartou, a to i v případě, že u sebe dostatek hotovosti mají.

Kde chybí terminály?

I přes rostoucí počet platebních terminálů naráží Češi stále na místa, kde bezhotovostně zaplatit nemohou. Nejvíce jim chybí možnost platit kartou u lékařů (35 %), na trzích (29 %), na úřadech a v restauracích. Pokud obchodník karty nepřijímá, dokáže to odradit od nákupu dvě třetiny zákazníků.

Digitální peněženky jsou oblíbené

S postupující digitalizací roste i obliba placení prostřednictvím mobilních telefonů a chytrých hodinek. V loňském roce mobilem zaplatilo 44 procent Čechů. A i malé platby kolem 20 Kč dnes lidé běžně hradí bezhotovostně.

Informační grafika k tématu: Jak Češi využívají platební karty od Mastercard Mastercard

Bezhotovostně i pro dobrou věc

Digitalizace placení se promítá i do oblasti charity a dobročinnosti. Díky spolupráci s Mastercard mohou lidé zaplatit za časopis Nový Prostor bezkontaktně platební kartou. Pomoc lidem v nouzi je tak otázkou pár vteřin. Prodejci, kteří bezhotovostní platby přijímají, navíc vykazují o pětinu vyšší tržby.

Celých 62 % Čechů v posledních dvou letech finančně přispělo potřebným, nejčastěji na pomoc Ukrajině, lidem se zdravotním postižením, bez domova a zvířatům. Možnost darovat bezkontaktně výrazně zjednodušuje proces darování a zvyšuje ochotu lidí pomáhat.

Budoucnost patří bezhotovostnímu placení

Výhody bezhotovostního placení jsou nesporné – rychlost, pohodlí, bezpečí, snadné sledování výdajů. Není divu, že si tento způsob úhrady získává stále více příznivců. Obchodníci, kteří dosud platební karty nepřijímají, by měli zpozornět. Velká část zákazníků dává přednost bezhotovostnímu placení a absence této možnosti je dokáže od nákupu odradit.

Ačkoliv hotovost ze světa jen tak nezmizí, je zřejmé, že budoucnost patří digitálním platbám. Ať už prostřednictvím platebních karet, mobilních telefonů či chytrých hodinek. Češi jsou na tuto změnu připraveni a aktivně ji vítají. Je na obchodnících a poskytovatelích služeb, aby jim vyšli vstříc a umožnili jim platit tak, jak jim to nejlépe vyhovuje.

Zdroj: TZ Bison & Rose PR, Mastercard, Kupi