Nízké ceny na čerpacích stanicích ONO? Je to o maržích, která má ONO v porovnání s ostatními minimální

Výdejní pistole na benzín ThePowerPlant / Shutterstock.com

Pokud se řadíte k motoristům, tak nejspíš dlouhodobě sledujete cenu pohonných hmot na tuzemských čerpacích stanicích. Dost možná jste si také všimli, že mezi jednotlivými společnostmi jsou v praxi značné rozdíly. K nejlevnějším tuzemským čerpacím stanicím se řadí hlavně ONO, které má po celé České republice několik desítek pump.

Přečtěte si také

Zdravá polévka našich babiček: Zelňačka skvěle chutná a můžete ji servírovat i jako hlavní jídlo

Co stojí za rozdílnými cenami pohonných hmot?

Řada řidičů si klade otázku, z jakých důvodů jsou v konečných cenách pohonných hmot na jednotlivých čerpacích stanicích tak obrovské rozdíly.

V mnohých případech totiž cenový rozptyl dosahuje i na více než 5 korun, což v případě padesátilitrové nádrže může v konečném důsledku vést až ke dvousetpadesátikorunové úspoře. A to už se vyplatí.

Cenotvorba jednotlivých čerpacích stanic je v praxi velmi podobná a rozdíly v konečných cenách se odvíjí hlavně od toho, jakou marži společnost konkrétně nastavila. Benzínové pumpy ONO se v obecné rovině řadí mezi nízkonákladové. To v praxi znamená, že řidiči sice nemohou očekávat extra komfort, na druhou stranu jim ale bude odměnou solidní cena.

Stát si z jednoho litru vezme zhruba 60 %

Konečná cena benzínu či nafty na tuzemských čerpacích stanicích se skládá z několika složek. Tou první je spotřební daň. Pokud by litr Naturalu 95 stál na stojanech 30 korun, činila by spotřební daň celkem 12,84 koruny. K tomu je potřeba připočítat ještě DPH ve výši 21 procent, což je zhruba 5 korun.

Z výše uvedeného plyne, že asi 60 procent ceny benzínu míří do rukou státu. V případě nafty je to obdobné. O zbytek ceny se ale musí podělit ještě několik subjektů. V potaz je totiž třeba brát cenu ropy, marži rafinérie, marži dopravce, a nakonec právě marži čerpací stanice. Ta je ale často ta dokonce vůbec nejnižší.

Rafinérie nakoupí ropu, kterou tam musí specializovaná společnost před tím ještě dopravit. Následně z ní vyrobit naftu či benzín a ty dopravit na čerpací stanice, kde je mohou nakoupit motoristé.

Muž doplňuje pohonné hmoty na čerpací stanici AYO Production / Shutterstock.com

Proč má ONO tak nízké ceny?

Společnost ONO se řadí k těm, jejichž marže jsou vůbec ty nejnižší. Majitelé společnosti ONO již několikrát v rozhovorech uvedli, že marže jejich firmy z každého prodaného litru pohonných hmot činí pouze 70 haléřů, naposledy se tak stalo v lednovém rozhovoru pro server Garáž.

Řada motoristů se kvůli nízkým cenám pohonných hmot na čerpací stanici ONO obává kvality. Česká obchodní inspekce ale opakovaně a pravidelně činí kontroly a v případě společnosti ONO se žádné pochyby v posledních letech neobjevily.

Čeští pumpaři se obecně pančování pohonných hmot vyhýbají. Kontroly jsou četné a pokuty za takové jednání vysoké, a proto se k nim uchyluje jen malé procento z nich. V případě problému se tak většinou jedná o technický problém, a nikoliv o úmyslné jednání, které prvoplánově chtělo motoristy poškodit.

Zdroje: ONO, Garáž