Obliba nápojů v plechovkách je pochopitelná. Dobře padnou do ruky, v lednici nezaberou moc místa a obsahují tak akorát tekutiny na uhašení žízně. Podle průzkumu organizace Každá plechovka se počítá si nápoj v plechu dopřeje každý týden 44 % Čechů, nicméně problém je špatná recyklace. Jaký nápoj Češi nejčastěji pijí a do jaké popelnice plechovky patří?
„Kupuju si plechovky koly, hlavně když jsou v supermarketu v akci. Proč? Protože dvoulitrová kola rychle vyprchá, ale plechovku si rozdělám vždycky čerstvou a za chvíli ji vypiju. Příště si vezmu další,“ říká pro Kupi.cz v supermarketu Tesco padesátník Petr.
„Ne, nekupuju je. Sladké nepiju a pivo taky ne, takže plechovky nekupuju,“ řekla nám čtyřicátnice Lenka.
„Nejčastěji z plechovky piju pivo nebo energeťák. Jednou týdně určitě,“ prozradil Kupi.cz středoškolák Aleš.
Nápoje z plechovek si Češi oblíbili napříč všemi věkovými kategoriemi. Z průzkumu, který zveřejnila organizace Každá plechovka se počítá, vyplynulo, že každý týden je konzumuje 44 % lidí. Ještě více lidí, celkem 69 %, sáhne po nápoji v hliníkové plechovce několikrát za měsíc. Kde pak plechovky končí, to je vážná ekologická otázka.
„Posláním naší iniciativy je zvyšovat povědomí o pozitivních dopadech třídění hliníkových nápojových obalů na životní prostředí prostřednictvím rozmanitých osvětových aktivit,“ uvedla k výsledkům průzkumu Tereza Gyurjánová, koordinátorka iniciativy Každá plechovka se počítá.
Důvodů, proč jsou plechovky tak oblíbené, je víc. Jsou praktické, lehké, dobře se chladí a dají se snadno vzít kamkoliv s sebou. Nicméně problémem je jejich třídění. Také proto jsou častým tématem debat na úrovni Evropské unie i jejích členských států.
Do plechovek se dnes plní téměř všechny druhy nápojů – od klasických perlivých limonád přes piva, cidery, džusy až po energy drinky. Podle průzkumu mezi českými respondenty jasně dominují dva typy nápojů – energetické nápoje (94 %) a ochucená piva (90 %).
Do plechovky ale výrobci často plní i různé další alkoholické i nealkoholické koktejly, minerálky, vína nebo kombuchy. V těchto měsících se dají navíc očekávat ještě větší prodeje, a to díky nástupu grilovací sezóny a různým výletům k vodě. Také u stánků s občerstvením vídáme kromě točených nápojů nejčastěji právě plechovky.
Ačkoliv většina lidí v průzkumu uvedla, že plechovky třídí (65 %), podle mezinárodních statistik dosahuje podíl recyklace plechovek jen 30 %. Problémem je hlavně lenost a nedostupnost šedých kontejnerů na kovy:
„Hliníkové plechovky je možné recyklovat takřka neomezeně, a pokud jsou správně vytříděny a zrecyklovány, mohou se vrátit do dvou měsíců zpět do oběhu v podobě nové plechovky. Protože ale většina těchto nápojových obalů v Česku stále končí ve směsném odpadu, a tedy na skládkách, zůstává jejich ekologický i ekonomický potenciál do velké míry nevyužitý,“ říká Gyurjánová.
Od ledna 2025 začala fungovat velká změna – plechovky je možné legálně házet i do žlutých kontejnerů na plasty, pokud to umožní místní samospráva. Výjimku má například Praha, kde toto pravidlo platí jen pro některé typy sběrných míst.
Podle průzkumu by zavedení záloh na nápojové plechovky podpořilo 69 % Čechů, přičemž nejvíce lidí by uvítalo částku cca 3 Kč. Od zavedení systému by si slibovali vyšší míru recyklace, méně odpadu mimo popelnice a úsporu energie při výrobě nových obalů.
„Jeho zavedení podle našeho nejnovějšího průzkumu podporuje 69 % obyvatel Česka. Lidé by neměli problém se zálohou přes 5 korun, největší shodu ale Češi našli na ceně 3 koruny – zvolilo ji 27 % respondentů,“ upřesňuje Gyurjánová.
Připomeňme, že v zahraničí už zálohování funguje – například v Německu, Rakousku nebo na Slovensku – a vrací se díky němu do oběhu až 90 % prodaných plechovek. V Polsku se na zálohování chystají.
V Česku je návrh zákona připraven, ale podle ministra životního prostředí Petra Hladíka se v tomto volebním období nepředpokládá jeho přijetí. Spuštění systému tak připadá v úvahu nejdříve v roce 2026. Odpůrci varují před náklady, které by dopadly na výrobce i zákazníky, a poukazují také na nižší komfort při požívání plechovek, což je teď jejich hlavní výhoda.
Zdroje: Kupi.cz, Každá plechovka se počítá, ČTK