IKEA představuje novou éru pořizování nábytku. V budapešťské části Soroksár vznikl největší obchodní dům IKEA s distribučním centrem na světě. Přináší automatizaci, chytré technologie a zcela nový zážitek z nakupování, který může k transformaci inspirovat i další trhy. Jak se v největším obchodním domě mění zážitek z nakupování? A jaké nové služby dorazily do českých prodejen s nábytkem?
Koncept modernizovaného obchodního domu IKEA Soroksár v Budapešti vznikl na základě řady vylepšení a inovativních řešení, která největší světový prodejce nábytku v posledních letech globálně testovat a zaváděl. Díky tomu je připravený stát se do roku 2026 největším obchodním domem IKEA s distribučním centrem na světě – a inspirovat k transformaci další pobočky v nejrůznějších zemích.
Nakupování v obchodním domě Soroksár je podle maďarských zástupců společnosti oproti ostatním obchodním domům IKEA v mnohém opravdu jiné. Investice například zdvojnásobila kapacitu obchodního domu pro odbavování online objednávek. Zároveň otevřela dveře k novým nákupním zážitkům při osobní návštěvě prodejen.
Pokud zákazníci chtějí, pořízení nábytku nebo bytových doplňků zde díky interaktivním a automatizovaným procesům zvládnou mnohem rychleji a intuitivněji. Současně se ale mohou spolehnout na všechny výhody, pro které jsou obchodní domy IKEA tak oblíbené. Tedy možnosti si vše prohlédnout a vyzkoušet, poradit se s ochotným personálem a oddechnout si v kavárně nebo restauraci.
K tomu se navíc přidává větší nabídka virtuálního plánování a vizualizování. K dispozici je například nástroj s projekcí koberců či kiosky s digitálním obsahem, které spolu s aplikací IKEA usnadňují prohlížení výrobků a orientaci v obchodním domě.
Titulem největšího obchodního domu s distribučním centrem a pokročilou automatizací se i do budoucna má pyšnit budapešťská IKEA Soroksár. Zaváděné novinky, špičkové automatizační nástroje či digitální nástroje, které se zde osvědčí, zvažuje nicméně společnost využívat i na dalších svých trzích.
„IKEA Soroksár je pilotní projekt a je ve fázi testování, učení se a sbírání poznatků. První dojmy a ohlasy jsou pozitivní. Rozhodnutí o implementaci řešení v ostatních obchodních domech IKEA po celém světě ale padne až po důkladném vyhodnocení výsledků projektu,“ uvedl na dotaz redakce Kupi.cz Petr Šašek, tiskový mluvčí IKEA Česká republika.
Zajímalo nás také, jak se mění nákupní zážitek v našich českých pobočkách švédského nábytkářského řetězce. Jedna z novinek například potěší všechny zákazníky, pro které není těžké se na velkých a členitých prodejních plochách snadno ztratit.
„Z inovací v Česku zavádíme například službu Kompass, která pomáhá zákazníkům najít výrobky v obchodním domě, ukáže jim nejkratší cestu k nim a pomůže také s nalezením jednotlivých oddělení, restaurace nebo toalet,“ popsal nám Šašek s tím, že služba je v současné době k dispozici ve většině našich obchodních domů, v některých ještě dobíhá testovací režim. Již během jara by ale měla být plně dostupná na všech samoobslužných kioscích i v mobilní aplikaci IKEA.
Velký důraz klade společnost také na rozšiřování nabídky služeb v oblasti inspirace a plánování interiérů, pro které využívá inovativních technologií. „Loni jsme v Česku spustili také unikátní službu IKEA Kreativ, která pomáhá zákazníkům s plánováním interiérů v realistickém 3D prostředí s využitím umělé inteligence a rozšířené reality,“ zakončil pro Kupi.cz Šašek.
Zvýšený zájem o expanzi v oblasti nábytku a vybavení domácnosti však není doménou pouze IKEA. V Maďarsku například v roce 2024 otevřel konkurenční JYSK jeden z největších automatizovaných skladů v Evropě, který bude zásobovat hned několik dalších trhů v regionu. V České republice mezitím posilují i další významní hráči. V popředí zájmu je zejména využívání umělé inteligence a digitalizace i zlepšování nákupních zážitků přímo na prodejnách.
Nedávno u nás například prošel rebrandingem nábytkářský řetězec Asko. Kromě nové vizuální identity se pochlubil vylepšeným konceptem svých poboček. Ty například dostaly nové cenovky, polepy, přehlednější uspořádání a hlavně inspiraci v podobě populárních vzorových interiérů.
Zdroje: Kupi.cz, IKEA, Jysk, Asko